ניתוח "גלובס": כך יאיר לפיד גזר קופון על חשבון פקידיו

שר האוצר לא היסס להציג את בכירי משרדו כאנשים הרעים בסיפור, כמי שהפרו הלכה למעשה הסכם כתוב עם ההסתדרות הרפואית ולא העבירו כספים לרופאים צעירים שיבקשו לעבור התמחות בפריפריה

שר האוצר יאיר לפיד הודיע ביום חמישי האחרון כי הורה לבכירי משרדו להעביר את כל הכסף הדרוש, כך שישולמו מלוא המענקים לרופאים צעירים שיבקשו לעבור התמחות בפריפריה או במקצועות שבמחסור. זאת, לאחר הפרסום ב"ידיעות אחרונות" ולפיו "קוצצו המענקים לרופאים מתמחים".

לפיד לא היסס להציג את בכירי משרדו כאנשים הרעים בסיפור, כמי שהפרו הלכה למעשה הסכם כתוב עם ההסתדרות הרפואית. וכך לשון ההודעה שנמסרה לתקשורת: "שר האוצר הודיע הבוקר ליו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר ליאוניד אידלמן, כי הורה לממונה על השכר באוצר קובי אמסלם ולסגן הממונה על התקציבים משה בר-סימנטוב להקצות את הסכומים הדרושים על מנת שכל מתמחה יקבל את המגיע לו, כפי שהבטיחה המדינה בהסכם משנת 2011". בהודעה הופיע ציטוט של לפיד: "המתמחים הם חוד החנית בשירות הרפואי לאזרח. אנו מפקידים בידיהם את חיינו והדאגה לתנאי עבודה הולמים וראויים עבורם היא קריטית. לא אתן למערכת הבריאות הציבורית בישראל לקרוס. מדינת ישראל תכבד את ההסכמים עליהם היא חתומה".

בפועל, אנשי האוצר כלל לא הפרו את ההסכם מ-2011. ההסכם קבע אמנם מענקים בגובה 250 אלף שקל למי שיעבור התמחות בפריפריה או במקצועות שבמחסור, ואף מענקים בגובה 500 אלף שקל למי שיתמחה גם בפריפריה וגם במקצוע במחסור, ואולם דבר נוסף נקבע בהסכם במפורש: תקרה בגובה 75 מיליון שקל בשנה לחלוקת המענקים. ד"ר אידלמן מודה בשיחה עם "גלובס" באופן חד-משמעי: "האוצר לא הפר את ההסכם. עובדתית האוצר שילם הרבה מעבר לתקרה שנקבעה. ב-2012 למשל, האוצר שילם 154 מיליון שקל, כפול ממה שנקבע בהסכם. מה שקרה זה שעניין המענקים נולד רק לאחר שביתת הרעב שבה פתחתי כמה חודשים אחרי תחילת המאבק שלנו, ולפי ההערכות שביצענו אז 75 מיליון שקל בשנה אמורים היו להספיק ואפילו יותר מזה.

"אנחנו נשענו על דפוסי התנהגות של מתמחים שהיו עד אז, ולא הערכנו שתהיה כזו היענות למענקים, כזו הצלחה. אף אחד לא ידע שהמטרה תושג כל כך מהר. ההסכם נחתם ב-25 באוגוסט 2011, וכבר בסוף אותה שנה חולקו 125 מיליון שקל. כיום כולם חכמים, אבל אז אף אחד לא ידע".

במילים אחרות, לפיד יכול היה להודיע כי לפנים משורת הדין, ומתוך מטרה לעודד התמחות בפריפריה ובמקצועות שבמחסור על פי רוח ההסכם, הוא מסכים להכפיל ואפילו לשלש את תקרת הסכום שנקבעה בהסכם. במקום זה, הוא בחר להציג עצמו כאיש הטוב, על חשבון פקידיו הרשעים. הוא הגדיל להטיף להם על החשיבות של כיבוד הסכמים, בשעה שהם מעולם לא הפרו אותם, כפי שמודה בעצמו יו"ר ההסתדרות הרפואית.

לברר עם סגן השר

באופן אירוני, לפיד דווקא מכיר הפרה אחרת לכאורה באותו הסכם, אבל לא מצד אגפי התקציבים והממונה על השכר שחתומים עליו. בהסכם נקבע כי אנשי האוצר יעשו כל מאמץ לכך ששיעור המס שיוטל על מקבלי המענקים יהיה סביר, ואולם ברשות המסים סירבו להכיר בסעיף הזה והטילו מס בגובה 50% - לא פחות ולא יותר. אנשי רשות המסים, חלק בלתי נפרד מהאוצר, הגדילו לעשות והודיעו לבית המשפט כי לאנשי אגף התקציבים והממונה על השכר לא הייתה כלל סמכות להתחייב בהסכם בנוגע לסוגיות של מיסוי.

מי שדן באחרונה במחלוקת המיסוי הוא סגן שר האוצר וחבר מפלגתו של לפיד, מיקי לוי. המשמעות היא שלפיד לא צריך כתבה בעיתון כדי להכיר את המחלוקת הזו, את העובדה שמדינת ישראל לוקחת לקופתה חצי מסכום המענקים של הרופאים הצעירים, אלה שכונו על ידו "חוד החנית". מדוע לפיד לא סידר את עניין המיסוי במסגרת ההודעה החגיגית והמתחשבת שמסר? מקורות במערכת הבריאות הסכימו כי עכשיו לא תהיה לו ברירה, אלא לעשות את זה.

בלשכתו של לפיד הבהירו כי אין בדברי השר נזיפה בפקידיו, וחזרו על כך שכל מתמחה צריך לקבל "מה שמגיע לו".