סנדיסק זולה גם בשיא השנתי

לשיא כל הזמנים הגיעה סנדיסק בינואר 2006 על "אפקט האייפוד", כשסטיב ג'ובס גילה את ה-NAND כפתרון אחסון אידיאלי *עם מכירות של 1.5 מיליארד סמארטפונים וטאבלטים שצפויות בשנה הבאה, שבכולם יש NAND, היא צפויה לחזר לשם במוקדם או במאוחר

אזהרות רווח, מטבען, באות בהפתעה. למרות זאת, כאשר המלצתי בשבוע שעבר להיכנס לכוננות אזהרות, האחרונה שחששתי ממנה הייתה סיוה (CEVA), שהזהירה וקרסה 20% בסיכום שבועי. סיוה מתמחה בפתרונות DSP, כלומר המרת אותות אנלוגיים לדיגיטליים ולהיפך, והשוק הגדול שלה לשנים הקרובות הוא שוק התקשורת הסיני, בעיקר סמארטפונים, ותשתית תחנות בסיס לדור 3, ובקרוב גם LTE.

המודל העסקי שלה, שלפיו סביב 60% מההכנסות באות מתמלוגים על מכירות של לקוחותיה ברבעון קודם, אמור לספק ראות טובה למדי להנהלה כאשר היא מספקת הנחיות מדי רבעון. מתברר שהנפילה הפעם הייתה על ה-40% הנותרים, כלומר על היקף המקדמות שסיוה מקבלת כתוצאה מהסכמי רישוי חדשים שהיא חותמת מדי רבעון.

לא חששתי מאזהרה, כי ידעתי שהחברה נמצאת רק בתחילת הצמיחה המואצת שלה בשוק הסמארטפונים הסיני, בעיקר דרך חברת השבבים הסינית ספרדטרום (SPRD). צמיחה זו החלה השנה אחרי תקופה ארוכה של דעיכה בכמויות ובמחירים בשוק הטלפונים מדור 2.

לספרדטרום היה רבעון שני חזק, מה שכנראה השפיע מהותית על התמלוגים שסיוה קיבלה ממנה ברבעון של ספטמבר. אבל חוזה רישוי גדול אחד, שלא נחתם בזמן, הרס לה את הרבעון. זה גורלן של חברות קטנות כמו סיוה, שנשענות על מספר לקוחות מצומצם - גם אם פוטנציאל השוק לטווח ארוך הוא ענקי.

מייקרון תשפיע

לגופו של עניין, להוציא פגיעה באמון של המשקיעים, שתעיק על המניה כמה רבעונים, אני לא רואה פגיעה בפוטנציאל של סיוה להמשיך ולצמוח, וגם סביר להניח שהחוזה הזה ייחתם בקרוב. נוסף על כך, אחרי הקריסה, כמחצית השווי הוא מזומן נטו, מה שלהערכתי יגרום להנהלה להאיץ את רכישת המניות העצמית.

אירוע חשוב שיהיה השבוע בתחום השבבים הוא פרסום התוצאות ביום חמישי לחברת הזיכרונות מייקרון (MU), שיהיו לו השלכות על התוצאות של סנדיסק (SNDK) ברביעי הבא. מתחילת השנה עלתה הראשונה ב-191%, והשנייה הסתפקה ב-45%. על המהפך המדהים שקרה בתעשייה הזו השנה אומרים בבנק ההשקעות נומורה: "Memory - this recovery will be one to remember".

מה שבאמת מדהים זה המהפך במייקרון, שקשור בעיקר לתחום ה-DRAM שסנדיסק לא נמצאת בו. את שנת 2012 לא ירצו לזכור במייקרון, כי זמן קצר אחרי שהמנכ"ל הכריזמטי שלהם, Steven Appleton, לקח הימור גדול ומפתיע כשהגיש הצעה לרכוש את יצרנית ה-DRAM היפנית אלפידה שפשטה את הרגל, הוא נהרג בתאונה כטייס אקסטרים.

סגנו, מרק דורקן, שכבר היה מחוץ לחברה, התבקש לחזור ולקחת את ההובלה, ובחוכמתו הרבה הוא לא חזר מהקנייה של אלפידה, שמצבה היה אז בכי רע, אלא חתר ללא לאות לסגירה מהירה של העסקה. זאת למרות שמחירי ה-DRAM היו אז בשפל, והמטבע היפני היה חזק, מה שהיקשה מאוד על כל יצרן יפני להתחרות, בעיקר בשוק הזיכרונות למחשבים.

ריצה של 191%

לפני כחודשיים נסגרה עסקת אלפידה, ופתאום היא הפכה עבור מייקרון לחלומית. מחירי ה-DRAM עלו בשנה האחרונה במאות אחוזים, בגלל מחסור וביקושים שגדלים, וגם קצת "מזל" - מתחילת ספטמבר הם נסקו ב-35% בגלל שריפה במפעל גדול של מתחרה בסין. נוסף על כך, ואולי הכי חשוב לטווח ארוך, המטבע היפני התרסק השנה בעשרות אחוזים, מה שתורם משמעותית לכל יצרן יפני, כולל מייקרון וסנדיסק.

אם אצל מייקרון, אחרי ריצה של 191%, הציפיות לקראת התוצאות בשמים ויש סכנה של מימוש גם אם היא תכה את הצפי, אז סנדיסק, להערכתי, למרות שהיא קרובה לשיא השנתי, עדיין נסחרת הרבה מתחת לשווי הראוי. לשיא כל הזמנים, כמעט 80 דולר, הגיעה סנדיסק בינואר 2006 על "אפקט האייפוד", כאשר סטיב ג'ובס גילה את ה-NAND כפתרון אידיאלי לאחסון נייד.

לא היו אז אייפונים ואייפדים, ובוודאי לא חלמו אז על שוק ה-SSD למחשבים ושרתים. על פי חברות המחקר, בשנה הבאה יימכרו בעולם סביב 1.5 מיליארד סמארטפונים וטאבלטים, ובכולם יהיו פתרונות NAND בגודל כזה או אחר. לכן להערכתי סנדיסק, כאחת המובילות בתחום, אמורה לשבור במוקדם או במאוחר את שיא כל הזמנים של תחילת 2006, מה גם שרמת המזומנים נטו שלה נמצאת בשיא כל הזמנים.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.