גרוניס בהשבעת שופטים: "הימנעו ממגע עם התקשורת"

היום התקיים טקס השבעה ל-26 שופטים ושני רשמים בכירים שבחרה הוועדה לבחירת שופטים ■ נשיא ביהמ"ש העליון: "זכרו שהמשפט אינו מתקיים במגדל שן. הקשיבו לרחשי הציבור, אך שפטו כל תיק ותיק על-פי נסיבותיו הייחודיות"

היום (ג') התקיים טקס השבעה ל-26 שופטים ושני רשמים בכירים, שבחרה הוועדה לבחירת שופטים. 7 שופטים עולים במעלה דרגות השיפוט ומתמנים לבתי משפט מחוזיים במספר מחוזות ברחבי הארץ. רשם אחד נבחר לכהונת שופט בית הדין האזורי לעבודה; 17 שופטי שלום חדשים הושבעו, מהם 4 שופטי נוער; ושני רשמים נבחרו כאמור לכהונת רשמים בכירים.

בטקס אמר אשר גרוניס, נשיא בית המשפט העליון: "לצד הזכות הגדולה הטמונה בעשיית הצדק, תוטל עליכם החובה לבחון את עצמכם ולעמוד בכללי אתיקה ייחודיים. כללים אלה יחייבו אתכם לפעול ביושר ובהגינות, לנהוג בבעלי הדין בשוויון, לשפוט בדעה נקייה ולהיות מופת לכיבוד החוק. חובות נוספות יחילו עליכם כללים שונים בכל הנוגע לניהול המשפט, לקשר עם הסביבה, לעיסוקים ציבוריים של שופטים ולמגע בין שופטים לאמצעי התקשורת.

"בעניין אחרון זה אזכיר כי מאז ומתמיד פעלנו בהתאם לכלל לפיו שופט אומר דברו בפסקי דין ובהחלטות. אין בכוונתנו לסטות מן הכלל הזה. ביסודה של החובה להימנע ממגע עם אמצעי התקשורת עומד הרצון לשַמר את עצמאותם של השופטים ולשמור עליה ולמנוע מצב בו הם נתונים להשפעה חיצונית שאינה הוגנת. ברור לנו כי לא אחת מתנהלים אנו במערכה התקשורתית עם יד אחת קשורה מאחורי הגב. אף על-פי כן, נכונים אנו לשלם מחירים שונים, ובלבד שנשַמר את אי-תלותה של מערכת המשפט.

"מצפה לכם עבודה רבה. גם כששורות השופטים מלאות, כמות התיקים גדולה עד מאוד. בשנים האחרונות נקטנו שורה של צעדים שמטרתם ייעול ההליכים והתמודדות עם עומס התיקים הרב.

"בשנת המשפט הנוכחית נשים דגש על יישום הרפורמות בהן הוחל בשנים האחרונות, ובמיוחד הפיילוט המוצלח הנוגע לשמיעת דיונים ברצף ומניעת דחיית דיונים אלא במקרים חריגים. מחקר פנימי שערכנו חשף את העיכובים המשמעותיים בסיום הליכים משפטיים הנגרמים בשל דחיות דיונים. הקפדה על הנהלים בעניין זה יתרמו לקיצור משך חיי תיקים במערכת, ובסופו של יום, לשיפור השירות המשפטי הניתן על-ידינו.

"אנו מלווים אתכם בדרך החדשה באיחולי הצלחה. עטו בגאון את גלימת השיפוט והקפידו להיות ראויים לה מדי יום. זכרו שהמשפט אינו מתקיים במגדל שן. הקשיבו לרחשי הציבור, אך שפטו כל תיק ותיק על-פי נסיבותיו הייחודיות, על יסוד הדין ובהתחשב בצו מצפונכם".