סער: לאפשר להתנות תוספת במגורים לבני המקום בלבד

שר הפנים מקדם מהלך להגדלת אחוז תוספת יחידות הדיור בפרויקט מגורים שיכולה לאשר רשות מקומית במסגרת הקלת שבס מ-20% כיום ל-30%

שר הפנים גדעון סער מקדם מהלך להגדלת אחוז תוספת יחידות הדיור בפרויקט מגורים שיכולה לאשר רשות מקומית במסגרת הקלת שבס מ-20% כיום ל-30%. עוד ממליץ שר הפנים כי הועדה המקומית תוכל גם להתנות את אישור הדירות הנוספות בכך שהן ייועדו לבני אותו יישוב בלבד. יש לציין כי מדובר בהוראת שעה ל-3 שנים אותה מקדם השר ולא תיקון קבע.

שר הפנים שלח מכתב בנידון ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה במסגרתו הוא מבקש לקיים התייעצות עם המועצה בנושא זה מדובר בהליך פורמאלי במסגרתו הוא חייב על פי חוק להתייעץ עם המועצה. "מטרת התקנות ליתן מענה למשבר הדיור שבו הננו מצויים וזאת על דרך הרחבת סמכותן של הועדות המקומיות כהוראת שעה, לאשר במסגרת הקלה לפי סעיף 151 לחוק, תוספת דירות מגורים בשיעור של עד 30%, מהמספר המירבי של דירות מגורים, המותר לבנייה על מגרש, על פי הוראות התוכנית החלה על המגרש", כך על פי המכתב.

בנוסף להגדלת מספר יחידות הדיור אותן תוכל הועדה המקומית לאשר, מציע סער גם לאפשר לועדה המקומית להתנות את תוספת הדירות בכך ששליש מהדירות הנוספות ייועדו לבני אותו יישוב בלבד לתקופה של 10 שנים לפחות.

יש לציין שתקנת שבס מאפשרת להגדיל את מספר יחידות הדיור בפרויקט מגורים אולם איננה מגדילה את השטח הבנוי של הפרויקט. המשמעות היא שהגדלת מספר הדירות מתבטאת בהקטנת שטחן, כלומר הגדלת אחוז השבס שניתן מ-20% ל-30% עושייה להוביל למעשה להגדלת היצע הדירות הקטנות שייבנו הקבלנים. מאידך, אישור תוספת יחידות הדיור במסגרת תקנת שבס נתונה לשיקול דעתה של הועדה המקומית והיא גם יכולה לאשר מספר קטן יותר של דירות מהאחוזים הנקובים לעיל.

מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי: "יש ביקוש גדול לדירות קטנות. הקבלנים מעוניינים לבנות דירות קטנות אך נתקלים בהתנגדות מצד הרשויות, אנו מברכים את שר הפנים על היוזמה. שיוני תקנת שבס יאפשר הגדלת מספר הדירות הקטנות בפרויקטים בהליך מחיר יחסית".