נבלמה הפסימיות: מדד אמון הצרכנים עלה בספטמבר ל-75.4 נקודות

למרות השיפור הקל גם החודש אנו מסיקים כי לא צפוי גידול נוסף בצריכה הפרטית בתחילת 2014■ לקריאת הניתוח המלא

נבלמה המגמה הפסימית: מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel עלה בספטמבר ב-2.3 נקודות ל-75.4 נק' (1996 = 100 נק') אחרי עליה של 2.8 נק' באוגוסט וירידה של 1.2 נק' ביולי. ייתכן שזו תוצאה של ירידה במתיחות מול סוריה ואולי בהשפעת "החגים".

נתון המגמה של המדד, שמבוסס על ממוצע נע תלת-חודשי, עלה בספטמבר ב-1.4 נק' ל-73 נ', אחרי עלייה של 3.4 נק' באוגוסט וירידה של 5 נק' ביולי. במרוצת השנה האחרונה נתוני המגמה מעידים על יציבות; ישנן תנודות סביב רמתו העכשווית של המדד.

שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני קיימא רשם עלייה קטנה בספטמבר, ל-29.8% מכלל המשיבים לעומת 28.6% באוגוסט ו-28.8% ביולי. העובדה ששיעור הנכונות נותר מתחת לרמה של 30%, ממשיכה לאותת על האטה צפויה בביקוש למוצרים אלה ומרמזת על התרחבות איטית בלבד בצריכה הפרטית, במקרה הטוב.

ולכן למרות השיפור (הקל) בציפיות של רכיב העתיד האישי גם החודש אנו מסיקים כי לא צפוי גידול בצריכה הפרטית בתחילת 2014 מעבר לשיעורים שנרשמו בחודשים אחרונים. האטה בגידול בצריכה הפרטית עלולה כמובן לפגוע בצמיחה ובסיכויי ההתאוששות של המשק.

יתר על כן, זה החודש השישי ברציפות בו כוונות הציבור לקנות מוצרים בני קיימא (מקררים, מכונות כביסה וכיו"ב) נותרות נמוכות, אם כי יציבות. ולכן סביר כי גם אם לא נראה ירידה דרמטית בהוצאה לצריכה פרטית, הרי שהיא תגדל רק במעט לקראת הרבעון האחרון של 2013 ותחילת 2014, אלא אם יתחולל שינוי קיצוני בציפיות של הצרכנים.

לקריאת הניתוח המלא