חשמל בגרמניה: גז טבעי - אאוט, סולארי ופחם - אין

"בגרמניה התרחשו בשנים האחרונות שני תהליכים נפרדים שגרמו ביחד לתוצאה של דחיקת הגז הטבעי. הראשון הוא הכניסה המאסיבית של אנרגיות מתחדשות והשני, מהפכת הפקת הגז מפצלי גז בארה"ב"

הגז הטבעי מחולל מהפכה במשק ייצור החשמל הישראלי. לאחר הפסקה של כשנתיים כתוצאה ממשבר הגז המצרי חזרו היקפי צריכת הגז של חברת החשמל לרמה שלפני המשבר, הודות לחיבור מאגר "תמר" לחוף הישראלי באפריל. כ-50% מהחשמל בישראל מיוצר כיום בגז טבעי והשיעור הזה צפוי רק להמשיך ולעלות, במיוחד אם תחנת הכוח הפחמית העתידית באשקלון תישאר על שולחן השרטוטים. הגז הטבעי - יגידו בישראל - הוא הדלק האופטימלי לייצור חשמל: זול, זמין ויחסית נקי.

בגרמניה לעומת זאת מתחולל תהליך הפוך, כפי שמתאר ד"ר נורברט שווייטרס, ראש מגזר האנרגיה ב-PWC, פירמת רואי החשבון הגדולה בעולם. שוויטרס ביקר בשבוע שעבר בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינאית לסיור היכרות עם משקי החשמל המקומיים. "הופתעתי מרמת שיתוף הפעולה והתיאום בין ישראל לפלסטינאים" בראיון ל"גלובס" "המצב בשטח שונה מאד מתמונת המצב שמתקבלת בעולם".

"בגרמניה התרחשו בשנים האחרונות שני תהליכים נפרדים שגרמו ביחד לתוצאה של דחיקת הגז הטבעי" אומר שווייטרס. "הראשון הוא הכניסה המאסיבית של אנרגיות מתחדשות והשני, מהפכת הפקת הגז מפצלי גז בארה"ב".

גרמניה נחשבת למעצמה המובילה בעולם בשילוב יצרני חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת, כמו שמש, רוח וביומסה. כ-20 מיכולת ייצור החשמל במדינה היא כיום ממקורות מתחדשים, יעד שהושג בזכות תעריפי רכישת חשמל מתמרצים שהוענקו ליצרנים. המדיניות הזו מטילה עול כבד על צרכן החשמל הגרמני, שמשלם 6 אירו-סנט בחשבון החשמל שלו לסבסוד החשמל הירוק. סכום כזה היה מכפיל את תעריף החשמל בישראל, אלא שלמזלו של צרכן החשמל הישראלי הסבסוד לאנרגיה מתחדשת כאן הוא באחוזים בודדים, הודות לרשות החשמל ש"כיסחה" את התעריפים המתמרצים.

מעבר לסבסוד הישיר נהנה החשמל הירוק בגרמניה מיתרון גדול נוסף - קדימות במכירת חשמל לרשת. עלות הדלק היא הגורם המכריע בתחרות בין היצרנים: ומכיוון שלתחנות הרוח והשמש אין כלל צורך בדלק, יצרני החשמל הירוק כמעט תמיד מנצחים. "זמן הפעילות של תחנות מונעות בגז ירד מאד" אומר שווייטרס "התחנות פשוט לא מופעלות והן בבעיה עצומה לא רק בגרמניה אלא במדינות נוספות. זה אירוני כי לחשוב שתחנות הגז הטבעי משלימות את יצרני האנרגיה המתחדשת בזכות גמישות ההפעלה שלהן, אבל למעשה, המדיניות שהונהגה מביאה לכך שהן נדחקות החוצה". לא רק תחנות הכוח המועות בגז מפסידות מכללי המשחק החדשים אלא גם התחנות הגרעיניות והפחמיות. אלא שהתחנות הגרעיניות בגרמניה עומדות להיסגר בשנים הקרובות. בקרב ההישרדות בים הגז לפחם מסתמן ניצחון דווקא לדלק היותר מזהם. "הפקת גז מפצלים מארה"ב גרמה להורדה ניכרת של מחיר הפחם העולמי" אומר שווייטרס.

- ומה לגבי מחירי הגז?

"שוק הגז שונה משוק הפחם בכך שהמחיר אינו עולמי אלא אזורי. מחיר הגז שגרמניה רוכשת ממדינות כמו רוסיה לא השתנה משמעותית והיום מחיר הגז גבוה פי שלושה עד ארבעה ממחיר הפחם, בעיקר של פחם מסוג Lignite שהוא יותר מזהם מהפחם הרגיל. כתוצאה מהגברת השימוש בפחם פליטות הפחמן בגרמניה זינקו, במקום לרדת".

- המדיניות הנוכחית נראית בעייתית.

"יש היום בגרמניה ויכוח פוליטי בין גופים כמו מפלגת הירוקים, שרוצים להמשיך במדיניות הסבסוד, לבין גורמים אחרים שחושבים שצריך לעבור מדיניות שמתחשבת יותר בכוחות השוק ושתהיה מבוססת על מכירת זמינות לרשת באופן שיתמרץ אמינות באספקת החשמל ולא רק חשמל ירוק".

"לישראל יש הזדמנות להפיק לקחים מהנעשה בגרמניה ובמדינות נוספות בעולם, במסגרת הדיונים על הרפורמה במשק החשמל" אומר רו"ח איתן גלזר, ראש מגזר האנרגיה ב-PwC ישראל. לדברי גלזר "מומלץ לגבש מדיניות ארוכת טווח שתכלול תמהיל נכון של מקורות ייצור חשמל שייקחו בחשבון את ההשפעות ההדדיות בין המקורות ויבטיחו שילוב מיטבי בין הבטחת אספקת החשמל, תעריפים סבירים ועמידה ביעדי שמיכרת איכות הסביבה".