"מצבה הבסיסי של טבע אינו טוב ונמצא בשלבי הרעה"

גלעד אלפר מאקסלנס ברוקראז': "גורלה של טבע תלוי במהירות השחיקה בקופקסון" ■ ניר אומיד, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן: "בטווח הבינוני והארוך הבעיות נותרו בעינן, ואני מניח שההנהלה עושה הכל להקטין את התלות בקופקסון"

ענקית התרופות טבע הודיעה היום (ה') על האצת תוכנית ההתייעלות שתושלם עד סוף שנת 2017. החברה דיווחה היום כי תפטר 5,000 עובדים, המהווים 10% מכוח העבודה הגלובלי של החברה, ותחסוך 2 מיליארד דולר עד סוף 2017. (לסיפור המלא)

האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס ברוקראז' אומר בעקבות הודעת טבע כי "השוק אמנם מגיב בחיוב לקיצוצים ולאישור התחזית לשנת 2013, אולם להערכתנו, מצבה הבסיסי של טבע אינו טוב ונמצא בשלבי הרעה. אין מוצר או חבילת מוצרים שיכולים להחליף את הקופקסון, שאחראי לכ-50% מהרווחים של החברה. וכל עוד החברה לא תוכיח שיש לה תחליף אמיתי - הודעות על קיצוצים בעלויות יסיחו את דעתו של השוק לתקופה קצרה, אך בסופו של דבר, משקיעים אוהבים להשקיע בסיפורי צמיחה, לא בסיפורים של קיצוצים בעלויות".

אלפר מעריך עוד כי "גורלה של טבע תלוי במהירות השחיקה בקופקסון. תחרות גנרית יחסית מוקדמת (נניח 2014-2015) במקביל להתקדמות של התרופה האוראלית של ביוג'ן, טקפידרה, יקשו מאוד מאוד על טבע להיחלץ מהמצב העכשווי שלה. מצד שני, דחייה של התחרות הגנרית תיתן לחברה סיכוי. בטווח הבינוני (בערך שנה) היינו מתרכזים בשני אלמנטים - קצב הגדלת נתח השוק של טקפידרה והתקדמות בנושא התחרות הגנרית לקופקסון. תוכנית הקיצוצים היא הרבה פחות חשובה בטווח הבינוני, לדעתנו".

ניר אומיד, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן, מציין כי "מדובר בהאצה של תוכנית קיצוצים בהיקף של 2 מיליארד דולר, עליה הכריזה טבע בעבר, אין כאן מידע חדש, אבל סוף סוף רואים המשקיעים כי התכנית מיושמת וכיצד היא מיושמת ולכן המנייה מגיבה בחיוב בטווח קצר, בטווח הבינוני והארוך הבעיות נותרו בעינן, ואני מניח שההנהלה עושה הכל להקטין את התלות בקופקסון , מדובר בתכנית אין ברירה ואני מניח שטבע לא שמחה לקצץ ובמקביל תעשה הכל לשמור תקציבי המחקר והפיתוח".