הממשלה אישרה את הארכת והרחבת חוק הוד"לים

שר הפנים גדעון סער: "החוק יאפשר להגדיל באופן משמעותי את היצע יחידות הדיור ויעודד תנופה והתחדשות עירונית"

הממשלה אישרה היום (א') פה אחד את הצעת שר הפנים להארכת ולהרחבת חוק הודלי"ם (ועדות דיור לאומיות). החוק עוד דרוש את אישור ועדת שרים לחקיקה כמו גם את אישורה של הכנסת.

על-פי תיקון החוק שמוביל שר הפנים גדעון סער, תוקפו של חוק הודלי"ם יוארך ב-22 חודשים נוספים ויחול עד אוגוסט 2015. עוד על-פי התיקון החוק יורחב כך שיכלול גם תןכניות פינוי-בינוי ותוכניות לבנייה בקרקע מעורבת, כלומר לא רק תוכניות בהן רוב הקרקע הייתה בבעלות מדינה כפי שהיה עד כה.

שר הפנים סער ציין בישיבת הממשלה כי "החוק יאפשר להגדיל באופן משמעותי את היצע יחידות הדיור ויעודד תנופה והתחדשות עירונית".

עוד ציין השר כי "מאז כניסת החוק לתוקף והתחלת הפעילות על-פי מסלול וד"ל אושרו כ-25 אלף יחידות דיור. המנגנון לאישור התוכניות פועל בממוצע במהירות של פי 4 מהמסלול הרגיל".

עוד ציין שר הפנים כי במסלול וד"ל הוגשו לאישור 2% מהתוכניות, המהווים כ-20% מסך יחידות הדיור שאושרו בתקופה זאת, דבר המעיד על חשיבות המסלול ליצירת היצע יחידות דיור, כך לדבריו.

במסגרת תיקון החוק, שעבר כאמור את אישור הממשלה, אך טעון גם את אישור ועדת שרים לחקיקה והכנסת, נקבע כי הועדות המיוחדות (וד"ל) יוכלו גם לעסוק בתוכניות המתייחסות למתחמי פינוי-בינוי, מה שלא היה בחוק המקורי זאת בתנאי שהן כוללות למעלה מ-100 יחידות דיור.

עוד על-פי החוק במתכונתו החדשה, הועדות יוכלו מעתה גם לדון בתוכניות במסגרתן רק 40% היא קרקע מדינה המנוהלת על-ידי רשות מקרקעי ישראל והשאר מוחזק על-ידי גורמים פרטיים. זאת, בניגוד למצב כיום שניתן לקדם תוכנית דיור לאומי רק בקרקע שעיקר הבעלות עלייה שייך למדינה (80% או יותר).

כאמור, עתה לאחר אישור הממשלה, יעלה היום (א') החוק להצבעה בוועדת שרים לחקיקה ולקריאה ראשונה במליאת הכנסת כבר השבוע.