"מדוע לא לאפשר תכניות וד"ליות ב-100% קרקע פרטית"?

בכירי ענף הנדל"ן מברכים על אישור החוק לדיור ציבורי, אך טוענים כי הוא לא מספיק ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "ההחלטה שהתקבלה אינה מספקת מאחר ועדיין קושרת את התכניות הללו לקרקעות מדינה"

רגע אחרי אישור הממשלה את הארכת חוק הוד"לים והגדלת הסמכויות של הוועדות המיוחדות כבר מתחילות להגיע תגובות מבכירי ענף הנדל"ן שמשבחים את היוזמה אך באותה הנשימה טוענים כי מדובר בפתרון חלקי בלבד.

בהתאחדות בוני הארץ מברכים את שר הפנים גדעון סער ואת ממשלת ישראל על תיקון החוק אך מבקשים להדגיש כי ההתאחדות סבורה כי התיקון המוצע יגדיל במעט בלבד את מספר התכניות בהן יעסקו הוד"לים וניתן היה לעשות יותר.

ממכתב ששלח מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון לשרי הממשלה הבוקר טרם הדיון המליצה התאחדות בוני הארץ לכלול תיקונים נוספים שיאפשרו להגדיל עוד יותר את מלאי הדירות. כך לדוגמא מעתה תורחב תחולתה של התכנית לדיור לאומי, כך שתחול על קרקע ש-40% ממנה הם מקרקעי ישראל. בהתאחדות בוני הארץ סבורים כי יש להשמיט את התנאי לפיו התכנית צריכה להחיל 40% מקרקעי ישראל ולהחיל אותה על כל התוכניות שכן המטרה היא להגדיל את היצע יחידות הדיור בישראל זה לא משנה האם מדובר בקרקע פרטית או קרקע מנהל. בהתאחדות מסבירים כי: "שטחים מעורבים של קרקע בבעלות המדינה וקרקע בבעלות פרטית, אינם נפוצים, בעיקר בעת שבוחנים את אזור המרכז".

בתחום פינוי בינוי בהתאחדות סבורים כי דרישה להקמה של 100 יחידות דיור הינה דרישה גבוהה מדי; שכן, על-פי החוק, מתחם לפינוי בינוי יכול להיות מוכרז עבור 24 יחידות דיור לכל הפחות. "בהינתן מכפיל של 1:3 שבמרבית המקרים זהו המכפיל באזור המרכז ולעיתים אף פחות מכך", מסבירים בהתאחדות, "בתכנית מעין זו יוקמו לכל היותר 72 יחידות דיור. משמעות הדברים הינה כי על פי התנאי המוצע בחוק הקבלנים לא יוכלו לקדם מתחם מעין זה בוועדה לדיור לאומי, והוא עלול בסופו של יום לנוכח הימשכות התהליכים, לא להיות מקודם כלל".

גם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, הגיב לאישור החוק ואמר היום: "חוק הוד"לים המתוקן שעבר היום הינו צעד נוסף בכיוון הנכון, אולם, למצער, עדיין לא מספק. כשהתקיימו הדיונים על חוק הוד"לים במהלך הכנסת הקודמת, דרשנו את השינויים שעברו כיום, הכללת תכניות פינוי-בינוי מחד ותכולה על שטחים פרטיים מאידך. נציגי הממשלה באותה העת עמדו על רגליהם האחוריות כנגד שני הנושאים. הגישה הייתה שבכניסת קרקע פרטית לתוך הוד"לים קיים חשש לשחיתות (באשר למי נכנס למסלול וד"ל ומי לא). מעניין שכיום עשתה סוף סוף הממשלה את הדבר הנכון והתעלמה משיקולים זרים לעניין, לטובת הבנייה בישראל וההקלה שתבוא בעקבותיה למעמד הביניים והזוגות הצעירים"

עוד הוסיף דנוס: "ההחלטה שהתקבלה אינה מספקת מאחר ועדיין קושרת את התכניות הללו לקרקעות מדינה, כשדווקא באזורי הביקוש, למדינה אין הרבה סחורה. מדוע לא לאפשר תכניות וד"ליות ב קרקע פרטית, בה מעל ל-400 יח"ד לדוגמא? מדוע לא לאפשר תכניות וד"ליות במתחמי פינוי-בינוי הקטנים מ-100 יח"ד? קיימת תחושה שהמדינה ממשיכה להתקדם באיטיות, עקב בצד אגודל, במקום בו נדרשת פעולה מנהיגותית נחושה ונחרצת. בטוחני כי שר הפנים גדעון סער ידע להמשיך ולדחוף קדימה את נושא שחרור הקרקעות לתכנון. כל מה שנותר הוא לדאוג שלא יפריעו לו לעשות את העבודה".