עובדי טבע מתכוננים לעימות: "אנחנו מוכנים לשביתה ארוכה"

יו"ר ועד טבע-טק: "בפתח-תקווה המתינו לנו 30 אנשי ביטחון כדי שלא נעלה לקומה של ג'רמי לוין. אמרו לנו שהפיטורים יהיו רק באירופה וארה"ב, אבל אח"כ התחילו לדבר על 700-800 מפוטרים בארץ. זו התנהלות ילדותית"

יום חמישי האחרון, 11:00, מפעל טבע בכפר-סבא. 3 שעות בלבד לפני ההודעה הדרמטית של הנהלת טבע בדבר קיצוץ של 10% בכוח-האדם בחברה, התכנסו ראשי הוועדים כדי לדון במבוי הסתום שאליו נקלע המו"מ המתמשך על הסכמי השכר החדשים. פגישה כזו היא לא דבר של מה בכך בטבע, על רקע מסורת ארוכת שנים של "הפרד ומשול" במסגרתה ניהלה החברה מו"מ נפרד עם כל אחד מ-11 הוועדים במפעליה השונים. הדובר הלהוט והנרגש ביותר היה אבי זוהר, יו"ר הוועד במפעל טבע-טק ברמת חובב שבנגב, שדיבר במפורש על הצורך לצאת בשביתה ללא הגבלת זמן.

זוהר, כמו נציגי הוועדים האחרים, הלין על שכר יסוד נמוך מאוד שמשולם לכאורה לרבים מהעובדים, כשהנגזרת שלו היא פנסיה עתידית מצומקת למדי. אלא שאז הגיע הטלפון מהרצל יאקה, יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות הכללית.

"החברה עומדת להודיע משהו דרמטי, כנראה פיטורים", הוא בישר. אנשי הוועד לא התבלבלו, ונסעו מיד לבניין ההנהלה בפתח-תקווה. הם חשבו שידברו היום על תוספות שכר, והנה ההנהלה עומדת לדבר איתם על קיצוצים. אף אחד לא מאמין שחברה גלובלית מודיעה על פיטורים ברחבי העולם רק כדי לעשות שרירים לוועדים שהתכנסו בכפר-סבא, אבל הערפל המכוון סביב מספר המפוטרים בארץ כמו המידע על לא פחות מ-700-800 מקומיים שילכו הביתה, ודאי משרת את ההנהלה במו"מ הזה.

"בפתח-תקווה, זמן קצר לפני ההודעה של החברה, המתינו לנו משהו כמו 30 אנשי ביטחון כדי שחס וחלילה לא נעלה לקומה של המנכ"ל ג'רמי לוין", מספר זוהר. "ירדו אלינו נציגי ההנהלה ואמרו לנו שהפיטורים יהיו רק באירופה וארה"ב, אבל אח"כ התחילו לדבר על 700-800 מפוטרים בארץ. זו התנהלות ילדותית בעיניי והם לא מפחידים אותנו. אנחנו מוכנים לשביתה ארוכה, נגייס כספים כדי להתקיים, ואני מקווה שיתר הוועדים יצטרפו לעובדי טבע-טק. נאכל רק לחם ונשתה רק מים, ולא ניתן לאף אחד לשבור אותנו", הוא מאיים.

"אמרתי לסמנכ"ל משאבי האנוש בחברה שקודם יפגעו בשמנת של המנהלים, בשכר העתק שלהם, לפני שפוגעים בנו העובדים. אולי אנחנו ברמת חובב רק פועלים קטנים בעיניהם, אבל הפועלים הקטנים האלה עושים עבורם מיליארדים", הוא אומר, "אנחנו נגן על העובדים שלנו כמו לביאה שמגינה על גוריה. לחלק מאיתנו אין מה לאכול, ולכן גם אין לנו מה להפסיד. אם צריך נקפוץ אל האש".

גם אלירן קוזליק, יו"ר הוועד בכפר-סבא, מדבר על הצורך לאחד את הוועדים ולפעול במשותף. "בתחילת הקדנציה שלי בוועד שמתי לנגד עיניי את סוגיית האיחוד, וההנהלה ניסתה לטרפד את זה בכל דרך, בין היתר באמצעות מסמך שלפיו כל מפעל הוא ישות נפרדת ולכן המו"מ על הסכמי השכר יתנהל בנפרד. אבל יש כאן הידברות בין הוועדים שלא הייתה קודם, ולא יעשו לנו עוד הפרד ומשול". באיגרת ששיגר לעובדיו, הבהיר קוזליק כי הוועד ינקוט בכל הצעדים הדרושים עד כדי השבתת החברה, כדי להגן על העובדים.

נראה שקוזליק אינו שש אלי קרב כמו עמיתו מרמת חובב, אולם גם הוא נערך לקמפיין ממושך. הוא חושף כי הוא מחזיק בידיו תלושי שכר שיכולים להדהים את העיתונות, לסדוק מעט את התדמית הנוצצת של החברה. טבע, מסכימים אנשי הוועדים, היא חברה שמעניקה תנאי רווחה טובים וראויים, עד שזה מגיע לשורה התחתונה בתלוש ובעיקר לשורת השכר הפנסיוני. יש תוספת ביגוד ותוספת על אי היעדרות, משכורת 13 ועוד, אבל שכר היסוד בחלק מהמקרים עומד על שכר מינימום. "נותנים לנו מתנות במקום לשלם שכר ראוי. מתנות זה משהו שהדוד שלך מחלק כי הוא אוהב אותך. אני רוצה שישלמו לנו משכורת כי מגיע לנו להשתכר יותר טוב", מוסיף זוהר.

כבר לא אי של יציבות

בטבע מועסקים כ-7,500 עובדים בישראל. כ-80% מהם מאוגדים ונכללים בהסכמים קיבוציים. ההסתדרות הכללית מאגדת את העובדים ב-9 מפעלים, ואילו ההסתדרות הלאומית מאגדת את העובדים בשני מפעלים אחרים: מפעל הטבליות בירושלים ומפעל אסיא בפתח-תקווה. אף שהעבודה המאורגנת בחברה היא עניין של מסורת עתיקה, עיצומים ושביתות היו לדבר נדיר לפחות עד שנת 2008, אז פתחו עובדי טבע-טק בשיבושים בטענה לפערים בלתי נסבלים בתנאי ההעסקה שלהם ביחס למפעלים האחרים בחברה.

ככלל, טבע נחשבה כל השנים לאי של יציבות עם ביטחון תעסוקתי גבוה שמפצה במידת מה על שכר מתון ואפילו נמוך יחסית. אם החברה תוציא לפועל מהלך פיטורים משמעותי גם בישראל, הרי שעבודה בטבע כבר לא תהיה עוד שם נרדף ליציבות - ודאי אם גל של פיטורים יביא עמו בעתיד גלים נוספים, כפי שאירע בחברות אחרות כמו קומברס ו-ECI.

מטבע נמסר כי "טבע מנהלת מו"מ לחתימה על הסכם שכר מעודכן עם העובדים לטווח ארוך וזאת תוך הבטחת המשך היציבות התעסוקתית של העובדים בישראל. יודגש כי תוכנית ההתייעלות היא גלובלית ונמצאת בשלבי תכנון. אין בידינו עדיין את כלל המשמעויות הנגזרות ממנה ביחס לכל אחת מ-60 המדינות שבהן היא פועלת. טבע ידועה כחברה המנהלת יחסי עבודה פתוחים והוגנים עם עובדיה ורואה בנציגות העובדים שותף חשוב ומשמעותי. לא בכדי טבע נבחרת פעם אחר פעם לאחד ממקומות העבודה המועדפים בישראל".

ועדת הכספים תדון בפיטורי עובדי טבע

ועדת הכספים תדון בפיטורי עובדי טבע: בעקבות הפיטורים הצפויים שעליהם הכריזה חברת טבע יכנס יו"ר ועדת כספים ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) דיון מיוחד בנושא. חברי הוועדה ידונו בהשלכות המהלך על המשק הישראלי. לדברי סלומינסקי, הוא שמע בהפתעה כי חברת התרופות עומדת לפטר כ-800 עובדים.

"מאחורי כל עובד עומדת משפחה שלמה ומשמעות המהלך הינה אלפי אנשים נוספים המצטרפים למעגל האבטלה. חברת טבע קיבלה במהלך השנים האחרונות הטבות מס מפליגות אשר מחייבות אותה בערבות הדדית לעובדיה אזרחי המדינה. אי לכך אקיים ביום רביעי הקרוב דיון מיוחד בשיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר", אמר.

מספר 2 בהסתדרות: "טבע חייבת להפוך כל אבן, פיטורים זה הצעד האחרון"

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות והאיש החזק בארגון אחרי עופר עיני, מציג היום (א') את העמדה השקולה ביותר ביחס למהלך שעליו הודיעה הנהלת טבע. הוא לא ממהר לקשור בין ההודעה לבין המו"מ שמתנהל זה מכבר עם העובדים, וגם אינו סבור כי מדובר בשריר אל מול מדיניות המיסוי של ממשלת ישראל. "אני לא רוצה להיות בסיטואציה שבה אני קופץ ראשון", הוא אומר בשיחה עם "גלובס", "בטח כשהחברה בעצמה הבהירה שקודם היא צריכה לבחון את הפעילות בארץ".

לדבריו, טבע מתייעלת בכל העולם ולכן שאלת המיסוי אינה רלוונטית כל זמן שהדברים באמת נעשים בצורה רוחבית, ואולם גם במקרה כזה ההסתדרות לא מתכוונת למהר ולהכשיר מהלך כזה.

"ברור שנדרוש לראות תוכנית כוללת ולוודא שקודם הפכו כל אבן. כן, כולל סוגיית שכר הבכירים. פיטורים זו המכה הכי קשה. אני תמיד מסתכל על סעיף הפיטורים בתוכניות התייעלות, כי הוא הקשה ביותר. בן אדם מעל גיל 40, למשל, כמעט לא מצליח למצוא היום פרנסה אחרת כשהוא מאבד את מקום עבודתו ולכן ברור שזה צריך להיות הצעד האחרון. נראה מה הם עושים ואיפה הם מתייעלים, זה מאוד מוקדם כעת. מצד אחד יש הרבה מנהלים שהחברה גייסה במשרות אמון, מצד שני אם רוצים לפטר דווקא במפעל בקרית שמונה ברור שהאנשים האלה לא ימצאו תעסוקה אחרת. המטרה העיקרית שלנו היא לצמצם את זה למינימום הנדרש, ומי שיצטרך ללכת לפחות שילך בתנאים ההולמים ביותר", הוא אומר.

ניסנקורן מחזק את השאיפה של הוועדים השונים בטבע לשתף פעולה ביניהם, וחושף כי ביום רביעי הקרוב יכנס אותם בלשכתו כחלק ממגמה שהוביל בעצמו בשנה האחרונה. "הוועדים חייבים להיות מאוחדים ומתואמים ביניהם, ולהציג קו כולל אחד גם אם ההסכמים נפרדים במפעלים השונים", הוא אומר.

ניסנקורן מקפיד שלא לבקר את טבע שהודיעה על פיטורים נרחבים למרות הטבות המס המפליגות שקיבלה, אבל סבור כי המדינה צריכה לעשות יותר כדי למנוע מקרים כאלה. "מדינת ישראל צריכה לפעול ולעודד תעסוקה בכל מקום ובכל דרך ואתה לא ממש רואה את זה קורה. אין תוכנית סדורה לעידוד תעסוקה ובייחוד בפריפריה. מצד אחד מורידים תמיכות לאוכלוסיות חלשות ומצד שני לא רואים פעילויות לעידוד אנשים עובדים".

המספרים של טבע
 המספרים של טבע