ביקורת בוועדת יוגב על הדרישה מעובדי חח"י להשיב כספים

החלטתו של קובי אמסלם, לראות בתוספות שכר שמקבלים עובדי חברת החשמל חריגות שכר פסולות, נתפסת כ"סטירת לחי" למנהל רשות החברות

סערה בוועדת יוגב - הוועדה הממשלתית להתוויית רפורמה בחברת החשמל - בעקבות החלטת חבר הוועדה, הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם, לפסול תוספות שכר לעובדי חברת החשמל ולחייב אותם להשיב למדינה כספים שקיבלו לטענתו שלא כדין. אחד מחברי הוועדה אמר הבוקר (א') ל"גלובס": "המהלך הזה תמוה וממש לא במקום. אורי (יוגב) ביקש והפציר כמה-וכמה פעמים מכל הרגולטורים בוועדה לא לבצע שום מהלך חד-צדדי לגבי חברת חשמל בתקופת עבודת הוועדה".

דובר האוצר סירב להתייחס לשאלת "גלובס" האם המהלך של אמסלם תואם עם יוגב או בכירים אחרים באוצר, וציין כי אין לקשר בין הסוגיות, משום שהממונה על השכר מחויב לפעול בעניין לפי החוק.

החלטתו של אמסלם נתפשת כ"סטירת לחי" למנהל רשות החברות יוגב; בדיוני הוועדה הצהיר יוגב, לדברי נוכחים, כי חברי הוועדה התחייבו שלא ליזום מהלכים שיפגעו במהלך עבודתה ואף אמר: "אני לא מתכוון להיות גננת בגנון". ועדת יוגב, שאותה מינו שרי האוצר והתשתיות, רשמה עד כה התקדמות מהירה וזו החריקה הראשונה בעבודתה. הוועדה אמורה להגיש את המלצותיה לשרים בעוד כחודשיים.

הנהלת חברת החשמל תקפה במוצאי שבת באופן חריג את הממונה על השכר והגדירה את החלטתו של אמסלם "מהלך חד-צדדי שגוי ותמוה". "להבנתנו, נושא שכר העובדים ייכלל בדיוני ועדת יוגב לרפורמה במשק החשמל", נאמר בהודעת החברה. מקורות בחברת החשמל הזכירו אתמול כי לפני 3 שנים נקט הממונה על השכר באוצר צעד דומה שהביא לפיצוץ השיחות לרפורמה בחברה, שהיו אז בשלב מתקדם. בוועד העובדים אמרו היום ל"גלובס": "עצוב שככה מתנהלת מדינת ישראל. יד אחת הורסת את מה שהיד השנייה מנסה להשיג".

כפי שנחשף אתמול באתר האינטרנט של "גלובס", ביום חמישי שעבר הודיע הממונה על השכר להנהלת חברת החשמל ולוועד העובדים כי החליט לראות בתוספות השכר שמקבלים העובדים חריגות שכר פסולות וכי בכוונתו לדרוש מעובדי החברה להשיב למדינה למפרע כספים שקיבלו מאוקטובר 2010, ולגמלאי החברה להשיב כספים שקיבלו מאוקטובר 2011. לפי הערכות, מדובר בסכומים שיכולים להגיע עד עשרות אלפי שקלים לעובד.

התוספת העיקרית שאמסלם הגדיר כחריגת שכר היא תוספת פיקודית - תוספת למשכורת בשיעור 5.5% עד 26% שמקבלים כ-9,000 עובדים בחברת החשמל וכ-4,000 גמלאים. אמסלם קבע כי מדובר בתוספת המיועדת למנהלים בלבד וכי גובה התוספת לא יעלה על 12.5%. כתוצאה מכך דורש אמסלם מכל העובדים שאינם מנהלים להחזיר את התוספות שקיבלו ומכל המנהלים הבכירים להחזיר כספים שקיבלו מעבר ל-12.5% מהשכר.

בנוסף מורה אמסלם לבטל את דמי האש"ל והכלכלה המוגדלים שמשלמת חברת החשמל לעובדים ולהשוותם למקובל בשירות המדינה. כמו כן הוא מבטל את הנוהג להכיר לעובדים שמועסקים מחוץ למתקני החברה באופן אוטומטי בשעה וחצי נוספות מעבר ל8.5 השעות של יום העבודה.