רון-טל: "הפנסיה של בכירים בחברת החשמל תיחתך ב-50%"

יפתח רון-טל: "זאת, אם תיושם החלטת הממונה על השכר לחייב שכירים וגמלאים של החברה להשיב למפרע לקופת החברה כספים שקיבלו שלא כדין מאז אוקטובר 2010 ■ "הפנסיה תרד מ-28 אלף שקל ל-14 אלף שקל בברוטו"

"הפנסיה של בכירים בחברת החשמל תיחתך ב-50% אם תיושם החלטת הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם", כך אמר היום בכנסת יושב ראש חברת החשמל יפתח רון-טל. ועדת הכלכלה של הכנסת ערכה היום דיון בעקבות איומי ועד עובדי חברת החשמל להשבית את החברה במחאה על החלטת אמסלם לראות בתוספות שכר שמקבלים עובדי החברה חריגות שכר.

אמסלם פסל בין היתר את חוקיותה של תוספת פיקודית - תוספת שכר בגובה של עד 26% מהשכר שמקבלים מנהלים בחברה. אמסלם קבע כי גובה התוספת הפיקודית לא יעלה על 12.5% והודיע כי בכוונתו לחייב שכירים וגמלאים של החברה להשיב למפרע לקופת החברה כספים שקיבלו שלא כדין מאז אוקטובר 2010.

יו"ר חברת החשמל רון-טל אמר כי החלטתו של אמסלם הייתה צעד חד-צדדי שננקט בעיצומו של משא ומתן להסכם כולל בחברת החשמל בניגוד להבטחות מפורשות של יו"ר הוועדה שאמורה לנסח את הרפורמה מנהל רשות הממשלתיות באוצר אורי יוגב.

לדברי רון-טל "אנחנו נמצאים בעיצומו של המשחק המרכזי. הקבוצות עלו על המגרש - למה צריך את הגול העצמי הזה? על-פי ההחלטה של אמסלם ראשי אגפים בחברת החשמל ירדו בפנסיה שלהם מ-28 אלף שקל ל-14 אלף שקל בברוטו. זה דבר דרמטי, זו מכה לא פשוטה. בואו נעשה את הכל במסגרת הדיונים".

לפי כן אמר אמסלם כי "אסור לכרוך אירוע של חריגות שכר עם נושא הרפורמה בחברת החשמל, אלה שני דברים שאינם תלויים אלה באלה". לדברי אמסלם, "בנושא של חריגות השכר בחברת החשמל יש דוח ביקורת של מבקר המדינה מלפני שנה בדיוק שמותח ביקורת קשה מאד על הנעשה בחברת החשמל וקובע שעל הרגולטורים לפעול בנחישות כדי למנוע בחריגות השכר. עיתוי זה דבר חשוב אבל המהות היא זו שצריכה להכתיב את ההתנהלות. תמיד אומרים אוטוטו מגיעים לרפורמה. אני לא רוצה לפגוע במו"מ, זה לא שם. אני לא מעלה על הדעת שום אפשרות או איזושהו תסריט שבו ממשלה לא לוקחת על עצמה לבצע את החוקים של מדינת ישראל".

יו"ר הוועד של עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי אמר כי "חברת החשמל קיימת 90 שנה. יש לה עשרות הסכמי עבודה שקיימים עשרות שנים. בתקופת יורם אוברקוביץ' היה די במילה לא חשבו לקחת חתימה של הממונה על השכר. חוכמה גדולה למר קובי אמסלם למצוא חריגות שכר משנות ה-80 ולקחת שכר מ-13 אלף עובדים. אלה דברים שנעשו על השולחן בצורה גלויה, מה זה 13 אלף גנבים?".

צרפתי הוסיף וטען כי ב-2008 וב-2010 פוצצו הממונים על השכר הסכמים כמעט-חתומים עם האוצר על רפורמה בחברה. "שאמסלם יחליט: אם הרפורמה לא מעניינת אותו - שייצא מהוועדה. מדינת ישראל תפשוט את הרגל אם לא תהיה רפורמה בחברה והוא (אמסלם) מדבר על כמה מיליוני שקלים", צעק צרפתי .

רו"ח שחר הררי, דירקטור לשעבר ברשות החשמל המייעץ כיום לוועד העובדים, אמר כי חברת החשמל נמצאת בסחרור פיננסי שמתבטא בהורדת דירוג אשראי מתמשכת וביחס מינוף שהגיע ל-83%. לדבריו "יש היום בבורסה חברות עם יחס מינוף סביב 60% שנמצאות בהסדר חוב. הנק העולמי קבע ב-2010 שמצבה של החברה מחייב הזרמת הון מצד המדינה ועדכון בסיס התעריף כדי להעלות את דירוג האשראי של החברה מדאבל B פלוס היום לדאבל A - מה עשו בפועל? בדיוק להיפך. מצב החברה קטסטרופלי".

ח"כ איציק שמולי (עבודה) אמר: "אף אחד לא יכול להקל ראש בדברים שכותב מבקר המדינה, כולנו כפופים לחוק, אבל אי אפשר להתעלם מההקשר. מה שקרה הוא מטען צד לתהליך של המשא-ומתן. לא ראיתי אתכם פועלים בכזאת נחישות לגבי החובות האקטואריים של האוניברסיטאות. אני רוצה לשאול איפה שר האוצר? ביד אחת הוא אומר שהוא מגבה את המו"מ ורוצה להגיע לפתרונות. מאותו שר אוצר אני עד עכשיו שומע שתיקה רועמתו".

אמסלם השיב לשמולי: "אני מוחה על השימוש בביטוי מטען צד במשא-ומתן. אני לא עושה פיגוע לאף אחד. אכיפת חריגות השכר נועדה לחזק את השירות הציבורי ולא להחליש אותו. אוי לנו אם חוק שיצא מהבית הזה יופעל בצורה לא אחידה עם שאלטר או בלי שאלטר. אל תרמסו חוקים שנחקקו בבית הזה".

ח"כ ברוורמן: "אני רוצה פה את שר האוצר יאיר לפיד ואת אורי יוגב שיגידו לנו באיזו דרך ללכת. אם הוא וקובי לא מסתדרים אז שבית הדין יפסוק. אני דורש כסמכותי ששר האוצר יטריח את עצמו ויענה לשאלות".