יורדים מהעץ: עיני ולוין סיכמו - לא יהיו פיטורים של עובדי טבע בישראל עד הסכמת ההסתדרות

(עדכון) - עם זאת, מנכ"ל טבע לא הסכים להתחייב כי לא יהיו פיטורים ■ יו"ר ההסתדרות: "טבע עדיין לא החליטה על מספר המפוטרים" ■ סמנכ"ל בכיר בטבע ל"גלובס": "אם לא נפטר עכשיו, בעוד שנתיים אנחנו ב'דיפ שיט'"

לאחר פגישה שנמשכה מספר שעות, הגיעו הערב (ג') יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ומנכ"ל טבע, ג'רמי לוין, להסכמות בנוגע לפיטורים בחברה. על פי עיני, החברה לא תפטר עובדים בישראל ללא הסכמת ההסתדרות.

"הייתה שיחה רצינית ודיאלוג אמיתי", אמר עיני. "הגענו להסכמות שכרגע לא יהיו פיטורים של עובדים בטבע בישראל, אלא לאחר שנגיע להסכמה בינינו". עוד הוסיף עיני, כי "חברת טבע עדיין לא החליטה על מספר המפוטרים וגם לכך יש מודלים אני מניח שמהנתונים שהוצגו - הסיכוי שנגיע להסכמות הוא מאוד גבוה".

ל"גלובס" נודע שהצדדים כבר התחילו לנסח טיוטות שהגדירו הסדרים שונים להבטחת הסיכומים ביניהם, וכיצד תתבצע הכרעה במקרה של מחלוקות. אולם, בסופו של דבר הנהלת טבע סרבה לחתום על מסמך מחייב ובהסתדרות הסתפקו בלחיצת יד בין לוין לעיני.

גורמים המקורבים לטבע מסרו שבהסתדרות הבינו את הצורך של טבע כחברה גלובלית להתייעל, ומאידך בהסתדרות הביעו אמון מלא בנכונות של טבע להגיע להסכמות לשביעות רצון העובדים, בין היתר באמצעות מיצוי האפשרויות לפרישה מרצון ופנסיה מוקדמת לפני כל מהלך של פיטורים.

לאחר הפגישה לוין נשאל האם הוא מוכן להתחייב שלא יהיו פיטורים בארץ, והשיב במפורש כי הוא לא יכול להתחייב לדבר כזה.

במהלך הדיונים הובהל נחום פיינברג לבניין ההסתדרות כדי לסייע במו"מ.

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' אמרה בתגובה כי "טוב עשה מנכ"ל טבע ג'רמי לוין שהתעשת והקפיא זמנית את הפיטורים, אך אין די בדבריו, והיה עליו להודיע כי הוא מבטל כליל את הפיטורים ומקצץ בשכרו שלו.

"חברה שמרוויחה מיליארדים, משלמת 0% מס למדינה, מקבלת מהמדינה 12 מיליארד ש"ח ומשלמת משכורות עתק למנהליה, לא יכולה לבעוט ב-800 בני אדם. נעקוב מקרוב אחרי המתרחש בטבע ולא נאפשר קניבליזם מסוג כזה. מעבר לכך, ובעיקר נוכח דוח המבקר היום, יש הכרח דחוף לבדוק את הקשר בין הטבות המס המופלגות שניתנות לחברות הענק לבין התרומה שלהן לתעסוקה בארץ. כבר עתה ברור כי אם לפחות חלק מההטבות היו נתנות לעסקים ולחברות קטנים ובינוניים - התרומה למשק היתה גדלה פי כמה".

מוקדם יותר היום הבטיח לוין כי הפיטורים בטבע יהיו "הוגנים", על רקע הביקורת הציבורית החריפה נגד החברה שמתכננת לפטר מאות עובדים לאחר שקיבלה הטבות מס בעשרות מיליארדי שקלים.

"שכל אחד בארץ יידע שזה בגלל שאנחנו רוצים לבנות את החברה בשביל העתיד שלנו", אמר היום לוין בפגישה עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני. העתיד שלנו תלוי באיך נעבוד. "נעשה כל שבאפשרותנו להוריד את האימפקט על אלה שמתקשים להתמודד. נעשה זאת בהוגנות".

לוין הוסיף כי "הלב של החברה הוא בישראל וישראל היא בלב של החברה".

איקה אברבאנל, סמנכ"ל בכיר לתיאום פעילות חברת טבע בישראל וקשרי קהילה גלובליים, אמר ל"גלובס" זמן קצר לפני הפגישה בהסתדרות כי "אתה חושב שלא צריך לפטר? אם לא נפטר עכשיו, בעוד שנתיים אנחנו ב'דיפ שיט'".