המבקר: "התנהלות קלוקלת ברפורמה בתחבורה הציבורית"

משרד התחבורה ידע מראש על נקודות התורפה של הרפורמה בגוש דן, התעלם מהן, לא טרח לשתף את הציבור בתכנון הקווים החדשים ולא בחן מעולם שיקולי עלות-תועלת - לא בשלב התכנון, לא בשלב הביצוע ואף לא לאחריו

משרד התחבורה ידע מראש על נקודות התורפה של רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן, התעלם מהן, לא טרח לשתף את הציבור בתכנון הקווים החדשים ולא בחן מעולם שיקולי עלות-תועלת לרפורמה, לא בשלב התכנון, לא בשלב הביצוע ואף לא לאחריו. כך עולה מדוח מבקר המדינה על הארגון מחדש בתחבורה הציבורית בגוש דן.

המבקר חושף התנהלות קלוקלת כמעט בכל אחד משלבי התכנון והיישום של הרפורמה. על פי הדוח, כבר בתחילת הרפורמה, פעל משרד התחבורה בניגוד להחלטת הממשלה כשהקים אגף בחברת נתיבי איילון ולא במשרד התחבורה. כך, קיבלה חברת נתיבי איילון את עבודת תכנון ויישום הרפורמה על אף שלחברה אין כל ניסיון בתחום. באוקטובר 2011, הועבר נושא התכנון לאחריות חברת נת"ע, ולדעת המבקר, שתי החברות ביצעו את אותה עבודה של איסוף המידע על הקווים.

המבקר גם מעיר למשרד התחבורה על עיכוב בקבלת ההחלטות: "תוכנית הארגון מחדש הסתיימה עוד ב-2004 אבל תהליך קבלת ההחלטות על נמשך כחמש שנים". לתוכנית נקבע מספר גדול של מדדים הבוחנים את שיפור התחבורה הציבורית, אולם כשנה וחצי לאחר מועד תחילת ביצועה של הפעימה השנייה ברפורמה, לא בוצעה בדיקה מקיפה של העמידה במדדים האמורים.

בנוסף, משרד התחבורה לא ערך בחינה של התועלת הכספית, שעל פי הדוח עלותה, הכוללת את התכנון, הביצוע וההפעלה לשנים 2011-2015, תגיע לכ-500 מיליון שקל. גם ביצוע הרפורמה לא עמד בלוח הזמנים שנקבע מראש.

גם לאחר השינויים שנעשו, מעלה הביקורת תמונת מצב בעייתית שבה הורע השירות לבתי חולים בגלל ביטול קווים ישירים, נותק הקשר הישיר למוסדות מרכזיים ולשכונות ממרכזי הערים. הסיבה להרעת השירות נבעה בין היתר מאי שיתוף העיריות והציבור בתכנון ומכך שחשיפת התוכנית לפרטיה לציבור נעשתה רק סמוך ליישומה. במקביל, משרד התחבורה הוציא כ-25 מיליון שקל על הסברה, אך היא התגלתה כלא אפקטיבית, ואף הופסקה בהוראת מנכ"ל המשרד. עוד דוגמה לפגם שנמצא בהליך התכנון היא העובדה שבמהלך שמונה חודשים לאחר ביצוע הפעימה השנייה עשה משרד התחבורה 48 שינויים ב-59 קווים.

ממשרד התחבורה נמסר: "בתקופה זו, לא הייתה כל חברה אחרת בעלת ניסיון ניהול בתחבורה ציבורית, המסוגלת לקדם פרויקט בעל חשיבות בסדר גודל שלא בוצע בארץ... עיבוד התוכנית נמשך 5 שנים, אולם היו לכך סיבות לגיטימיות. מאחר ופרויקט בסדר גודל כזה לא בוצע זה עשרות שנים, היינו מוכרחים להיות קשובים לכלל ההערות התכנוניות של המפעילים והרשויות... חברת ייעוץ מאנגליה ייעצה לא לבצע שינויים בתוכנית במשך כחצי שנה. משרד התחבורה ביצע ספירות נוסעים וסקרי שביעות רצון לאורך הפרויקט. מהנתונים עולה, כי קיימת מגמה של גידול מתמשך בנוסעים ושביעות רצון חיובית מהשינויים".