המבקר: המכס עורך 'חקירות שדה' ותופס רק מעט מהברחות הסמים

מבקר המדינה מצא כי תפיסות הברחות הסמים בנתב"ג פחתו, לא הוסדר הטיפול בקטינים שנתפסו בהברחות סמים בכמויות מסחריות, היחידה למניעת הברחת טובין וסמים בנתב"ג אינה מבקשת מידע מודיעיני לפני מבצעים לסיכול, ועוד

עובדי היחידות למניעת הברחת טובין וסמים של רשות המסים בבית המכס "מגדילים ראש" ומנהלים "חקירות שדה" בנתב"ג, הגם שאין להם הכשרה של חוקרים; תפיסות הברחות הסמים פחתו, היות והרשות לא הסדירה את מעמד היחידה; ובנוסף, לא הוסדר הטיפול בקטינים שנתפסו בהברחות טובין בכמויות מסחריות, באופן שעלול ליצור תמריץ לשימוש בקטינים להברחות - אלה הם רק חלק מהליקויים בבית המכס בנתב"ג שעליהם מצביע מבקר המדינה, יוסף שפירא.

מינהל המכס שברשות המסים אחראי להבטחת חוקיות היבוא והיצוא בתחנות המכס ולמניעת הברחות. על-פי נתוני רשות המסים בישראל, בשנת 2012 התקבלו בבית המכס נתב"ג כ-780 אלף רשימוני יבוא וכ-653 אלף רשימוני יצוא.

בין הליקויים הנוספים שמעלה המבקר, נמצא כי היחידה למניעת הברחת טובין וסמים בנתב"ג אינה מבקשת מידע מודיעיני לפני מבצעים לסיכול הברחות שהיא עורכת, ואינה מכינה דוח סיכום על הפעילות, וכי יחידת המודיעין בנתב"ג לא מתפקדת בתחום המודיעין כראוי - ובין היתר, לא יוזמת איסוף מידע בתחום הברחות הסמים ולא מבקשת דיווח על תוצאות המידע שהעבירה, כך שאינה מסוגלת לדעת האם המידע היה אמין ולהסיק מסקנות.

מרשות המסים נמסר כי "הרשות מעבירה את כל העוסקים בתחום הפלילי, ובכללם עובדי היס"מ בנתב"ג, השתלמות מקצועית בתחום החקירות. ככלל, בעבירות מס חמורות הטיפול עובר למחלקת החקירות. יודגש כי בעקבות שינויי הערכות והפקת לקחים שנעשתה חל גידול של מאות אחוזים בתפיסות סמים בתקופה האחרונה במכס נתב"ג. הרשות פועלת למציאת פתרון הולם לנושא התנאים לביצוע חקירה ותשאול בטרקלין העסקים".