"הפד ימשיך ברכישות, הכלכלה הגלובלית נוסעת בלי דלק"

הכלכלן הראשי של Saxo Bank: "חולשת הכלכלה לא תבוא לידי ביטוי בשווקים לפני נובמבר או דצמבר. עם זאת, בהמשך הדרך, סביר להניח שבתחילת 2014, תגובת השווקים תיחלש, ככל שהפדרל ריזרב יאבד מהאמינות שלו"

צמיחת הכלכלה העולמית בדרך להאטה ב-2014. הבנק המרכזי האמריקאי ייאלץ לעשות "סיבוב פרסה" ולהמשיך את תוכנית רכישות האג"ח במקום לצמצמה כמתוכנן. שוקי המניות יגיבו לכך בחיוב בשלב ראשון, אולם לקראת סוף הרבעון נתחיל לחוש ברוחות נגדיות בשווקים, כשבאופק מתהווה "סופה מושלמת" שתכה בכלכלה העולמית בשנה הבאה. כך מעריכים כלכלני הבנק האירופי Saxo Bank, בתחזית קודרת למדי לרבעון הרביעי של השנה ולתחילת 2014.

הכלכלן הראשי של הבנק, סטין ג'קובסון, טוען כי "הכלכלה העולמית נוסעת בלי דלק. צמיחת הכלכלה העולמית נמצאת בדרך להאטה, בין אם תימשך ההקלה הכמותית ובין אם לאו". לדברי כלכלני הבנק, "'סופה מושלמת' הולכת ומתגבשת באופק של הכלכלה הגלובלית. אלה דווקא חדשות טובות, היות שהדרך היחידה להפסיק את הניסוי המוניטרי חסר התקדים שמתנהל בעולם בימים אלה היא שהניסוי ייכשל".

בסקסו בנק מעריכים עוד כי חולשת הכלכלה, ובעיקר חולשת שוק העבודה, יאלצו את הפדרל ריזרב לעשות 'סיבוב פרסה" ביחס להצהרות הקודמות, ובמקום לצמצם את רכישות האג"ח הוא דווקא ייאלץ להרחיב את הרכישות בשנה הקרובה, מאחר שהכלכלה חלשה מכדי שתוכל לשאת נסיגה בתמיכת הבנק המרכזי. "השווקים יתאימו את עצמם להתחדשות הציפיות להרחבת רכישות האג"ח במקום לצמצום הרכישות, מה שיוביל לעליות בשוקי המניות. עליות אלה יתבססו על תקוות מחודשות ועל המשך העמדת הפנים. חולשת הכלכלה כפי שנצפית בחודש האחרון לא תבוא לידי ביטוי בשווקים לפני נובמבר או דצמבר. עם זאת, בהמשך הדרך, סביר להניח שבתחילת 2014, תגובת השווקים תיחלש, ככל שהפדרל ריזרב יאבד מהאמינות שלו".

בסופו של דבר, אומרים בסקסו בנק, "כל השינויים ההיסטוריים במדיניות הכלכלית באו רק לאחר צניחה משמעותית של שוקי המניות, או כאשר שיעורי האבטלה הגיעו לרמה גבוהה מכפי שאפשר לסבול. במלים אחרות, מדיניות רכישות האג"ח צפויה להשתנות רק כאשר השווקים ידחו אותה ויגיבו אליה בצורה שלילית, במקום לקבל אותה בחיבוקים ולהגיב אליה בחיוב, כפי שקורה היום".

לאור זאת, בסקסו בנק ממליצים למשקיעים להיערך לפתיחה חיובית של הרבעון הרביעי בשווקים, אולם להיערך לכך שרוחות נגדיות יתחילו לפקוד את השווקים לקראת סוף השנה. הכלכלן הראשי של סקסו בנק, סטין ג'קובסון, מעריך כי "ב-2014 נראה ויכוח גובר סביב השאלה מהי אסטרטגיית היציאה הטובה ביותר ממדיניות ה'הרחב והעמד פנים' (extend and predent). שנת 2014 תהיה 'שנת ניקוי השולחן' וההתכוננות לעולם שיהיה מאוזן יותר ויוזם יותר בכל הנוגע לסיוע לחלק של הכלכלה שהשארנו מחוץ למעגל: העסקים הקטנים והבינוניים".