פלוג: "להעלות גיל הפרישה; תומכת במסי הכנסה גבוהים"

בראיון למגזין G במאי האחרון הביעה פלוג תמיכה נלהבת בהעלאת גיל הפרישה ■ בראיון ל"ידיעות אחרונות" בחודש שעבר היא תמכה בהעלאות המסים

ד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל הנכנסת, היא תומכת נלהבת בהעלאת גיל הפרישה לנשים - וגם לגברים. בראיון למגזין G במאי האחרון תמכה פלוג בהעלאת גיל הפרישה, נושא שנוי במחלוקת שעורר זעם ציבורי והוצא מחוק ההסדרים לשנים 2013-2014 ויקודם ככל הנראה בחקיקה רגילה.

בכירים באוצר ובבנק ישראל ניסו מאוד לקדם את המהלך בשנתיים האחרונות, במסגרתו יועלה גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-64 ובעתיד בהדרגה גם ל-67 - גיל הפרישה לגברים כיום. פלוג הייתה חברה בוועדה הממשלתית להעלאת גיל הפרישה, שמצאה את המהלך כחיוני למשק הישראלי. "העלאת גיל הפרישה לנשים היא כורח השעה", אומרת אז פלוג בראיון בלעדי ל-G.

"אני חושבת שהנושא גם מתיישב יחד עם החלטתו של שר האוצר לשים את האדם העובד בראש סדר העדיפויות". פלוג טענה בראיון כי אם גיל הפרישה לנשים לא יעלה, הן יצטרכו להתמודד עם פנסיה מצומקת יותר בשל העלייה בתוחלת החיים. היא דחתה את הקריאות לטפל קודם כל באי-שוויון בשכר הנשים ואמרה: "אני חושבת שלומר שקודם נטפל בפערי השכר ורק אחר כך בגיל הפרישה, במובן מסוים דן את הנשים הפורשות לעוני בתקופת הגמלאות".

להעלות את גיל הפרישה גם לגברים לדברי פלוג, "העובדה שאין תמיכה גורפת בהעלאת גיל הפרישה מעידה, מבחינתי, על כך שאין מודעות לקשר בין גיל הפרישה לבין הפנסיות וקצבאות הזקנה שבסופו של דבר יהיו לנו. אם הביטוח הלאומי וקרנות הפנסיה לא נמצאים באיזון אקטוארי, ואם תוחלת החיים עולה אבל גיל הפרישה לא עולה בהתאם, ברור שזה יוביל להפחתת ההטבות הללו; זאת מערכת אחת.

"כדי שאפשר יהיה לעמוד בתשלומים נדרש שתקופת החיסכון הפנסיוני תהיה ארוכה יותר. ברור שבמובן מסוים גיל הפרישה המוקדם לנשים תורם לגירעון האקטוארי, ולכן זה נראה לי מאוד סביר שהתיקון של הגירעון הזה ייעשה באמצעות תיקון של גיל הפרישה. אני חושבת שאם המודעות לקשר הזה הייתה מספיק ברורה, ההחלטה המתבקשת הייתה להתאים את גיל הפרישה".

כאשר נשאלה פלוג על העובדה שנשים רבות נפלטות משוק העבודה כבר בגיל 50, ענתה: "אי-אפשר לשלול את העובדה שיהיו נשים שייפגעו מהשינוי. לכן הצעתי שהמהלך ילווה בהארכה של משך תקופת תשלום דמי האבטלה, לעובדות בגילים שעליהם חלה ההעלאה. גם הכלים המשלימים שצריכים להתלוות למהלך חשובים מאוד. למשל, צריך לספק לעובדים יותר הכשרות מקצועיות, ששומרות על כישורים רלבנטיים והולמים בשוק העבודה המשתנה. צריך גם להרחיב את הנושא של אכיפת חוקי עבודה ואיסור אפליה על רקע גיל - באופן כללי ובהקשר הזה בפרט".

ומה לגבי העלאת גיל הפרישה לגברים מעבר ל-67? על כך אמרה פלוג: "בהחלט יש מקום לבחון גם את העלאת גיל הפרישה לגברים, ובשלב מסוים צריך יהיה להעלות אותו מעבר ל-67. אם נפעל בנושא זה מוקדם, אפשר יהיה לעשות זאת בתהליך מאוד הדרגתי. בעשורים האחרונים, תוחלת החיים עלתה בשנה וחצי בכל עשור, והמגמה הזאת צריכה להשתקף בתהליך דינמי של העלאת גיל הפרישה".

רוצים שירותים ברמה גבוהה? שלמו יותר מסים בראיון שהעניקה לסבר פלוצקר ב"ידיעות אחרונות" בחודש שעבר התייחסה פלוג לנטל המס ואמרה כי על הציבור לשלם יותר מסים אם ברצונו לקבל שירותים ציבוריים ברמה גבוהה: "צריך לומר לציבור את האמת. מי שרוצה לקבל חינוך ציבורי ברמה גבוהה ומערכת בריאות ציבורית ברמה גבוהה, צריך להיות מוכן לשלם תמורתם במסי הכנסה גבוהים. אין פה נסים".

בהתייחסה לסוגיית התחמקות תאגידי הענק ממסים נקטה פלוג גישה פייסנית יותר: "גם אני מתקוממת נגד מצב שבו חברות רב-לאומיות משלמות אפס מס, אבל אני מוטרדת מהעליהום על המגזר העסקי, ועוד יותר אני מוטרדת מההקצנה והדמגוגיה שהשתלטו על השיח".