יו"ר ועד עובדי טבע-טק: ציפינו שעיני יילחם אך נותרנו לבד

(עדכון) - יו"ר ועד עובדי טבע-טק ל"גלובס": "במרכז השכר המוצע בחברה נע סביב 13 אלף שקל ברוטו, ואילו אצלנו בדרום הוא עומד על 4,500 שקל בחודש" ■ על עיני: "ברגע שאני לא מקבל תגובה מהאיש הכי חזק במדינה, מה נשאר לי?"

לחיצת היד בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני למנכ"ל טבע ג'רמי לוין הצליחה לסיים את סערת הפיטורים בחברה, לאור ההבטחה כי הדברים ייעשו בהסכמה בלבד, ואולם הבוקר (א') הזכירו 1,100 העובדים המאוגדים במפעל "טבע-טק" שברמת חובב כי תנאי ההעסקה בחברה מטרידים את העובדים לא פחות מתוכניות ההתייעלות של ההנהלה.

עובדי טבע-טק פתחו בשביתה ללא הגבלת זמן, במחאה על מבוי סתום במו"מ על הסכם עבודה חדש שמתנהל זה 10 חודשים, והבהירו כי הם נערכים לשביתה ארוכה במיוחד. השביתה נפתחה על פי דין, לאחר שהוכרז כבר לפני כחודש סכסוך עבודה בעניין.

עובדי טבע-טק טוענים כי ההנהלה מתעקשת על הסכם שכר זהה להסכמים שנחתמו או צפויים להיחתם בכל אחד מ-11 המתקנים של החברה בארץ, קרי תוספת שכר של עד 5% בשנה תוך אפשרות לחתוך בחצי את התוספת לכל עובד בנפרד לפי שיקול המנהלים הישירים. לכאורה מדובר בתוספת שוויונית ללא אפליה בין המפעלים השונים, אלא שבטבע-טק טוענים כי מלכתחילה השכר שלהם נמוך משמעותית מזה של חבריהם במתקנים האחרים.

"לא נצליח לשרוד שנה אחת"

"ההנהלה משמרת את הפערים בין המרכז לפריפריה", טען היום אבי זוהר, יו"ר ועד העובדים בטבע-טק. "במרכז השכר המוצע בחברה נע סביב 13 אלף שקל ברוטו, ואילו אצלנו בדרום הוא עומד על 4,500 שקל בחודש. למעשה, ההנהלה מוכנה לתת לתושבי המרכז תוספת של 3,000 שקל למשכורת, בעוד שתושבי הפריפריה יאלצו להסתפק בתוספת של 400 שקל בחודש. לא ניתן יד לשימור הפערים בחברה ולא נצליח לשרוד עוד שנה אחת עם המשכורת הזו". עובדי טבע-טק דורשים למעשה שהנהלת החברה תכיר במתקן הזה כמפעל כימי בסיכון גבוה, מה שעשוי להקפיץ את רמות השכר ולצמצם את הפערים לעומת מפעלים כימיים אחרים באזור רמת חובב, כמו מפעל מכתשים.

ההחלטה לפתוח בשביתה התקבלה על ידי הוועד של טבע-טק לאחר פגישה שהתקיימה ביום חמישי האחרון עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן. יו"ר הוועד, זוהר, קיווה שניסנקורן יחכה לו עם מסר מיוחד ומרגיע מטעם הנהלת החברה, ואולם מסר כזה לא הגיע.

בשיחה עם "גלובס", רגע לפני אותה פגישה, הביע זוהר אכזבה מההסתדרות והעומד בראשה: "עיני יכול היה לעשות את הדברים אחרת. ציפיתי שאחרי עשרה חודשים של מו"מ שכלל אפילו גישור ללא הואיל, עיני ירים את הכפפה ויגיד: החבר'ה מהדרום בקשיים וצריך לתת להם קצת יותר. ציפיתי שייתן לי גיבוי מלא ושיחנוק את החברה הזו מהים, מהאוויר ומהיבשה. וככה היינו מנצחים על בטוח. ברגע שאני לא מקבל תגובה כזו מהאיש הכי חזק במדינה, מה נותר לי? אז אני לבד, אבל לא באמת לבד - אלא עם אלף עובדים, ולכן אנחנו ננצח. נלך בכל הכוח".

על השאלה מה הוא חושב על ההסכמות עם מנכ"ל טבע בעניין הפיטורים, השיב: "לפחות בטבע-טק, ממילא לא התכוונו לפטר עובדים. אז מה אני חושב? מכרו אותנו".

בהסתדרות הבהירו היום כי השביתה של עובדי טבע-טק קיבלה גיבוי מהארגון, וכי לסיכום של עיני עם מנכ"ל טבע אין קשר למו"מ על הסכמי השכר ועל כן יש להפריד בין הדברים. גורם בהסתדרות הביע הבנה מלאה למצוקה שתיאר זוהר, וציין כי עיני דיבר עם הנהלת החברה על הצורך להאיץ את המו"מ עם כלל עובדי טבע.

"סכסוך העבודה לא ישבש הפעילות"

מטבע נמסר: "טבע מנהלת מו"מ מתקדם עם נציגויות האתרים בישראל ונמצאת עם מרביתם בשלבי סיום וחתימה, וזאת מתוך הכרה בכך שההון האנושי הוא הנכס החשוב ביותר של החברה. עד כה נחתמו הסכמי שכר המיטיבים משמעותית עם העובדים במספר אתרים בישראל, וביניהם, מפעל הטבליות בהר חוצבים בירושלים ומרכז המחקר ופיתוח. יחסי עבודה טובים ושיח פתוח הם מסימני ההיכר של טבע, והחברה מצרה על כך שנציגות טבע טק בחרה לשבור את הכלים ולפתוח לראשונה בשביתה בישראל.

"יודגש, כי סכסוך העבודה בטבע-טק הוכרז למרות שבין הצדדים התנהל מו"מ פורה, והגם שטבע הניחה לפתחה של הנציגות הצעה נדיבה לשיפור תנאי השכר של העובדים. מסגרת תנאי ההעסקה שהוצעה לנציגות מעניקה לעובדי טבע-טק חבילת הטבות וזכויות הטובה בהרבה מהמקובל במשק ומהקבוע בחוקי העבודה. טבע תמשיך לנהל מו"מ עם נציגות העובדים בטבע-טק, ותנסה להגיע עמה להסכמות - בהקדם האפשרי - למען שמירה על תנאי העובדים ויציבות המפעל. סכסוך העבודה במפעל לא ישבש בשום אופן את פעילותה העסקית של החברה. אספקת מוצרי טבע ממשיכה כסדרה לכל לקוחותיה בארץ ובעולם".