סנדיסק: הפעם זה שונה, ברצינות

על גב התוצאות שהדהימו את המשקיעים העפילה מניית חברת השבבים לגבהים חדשים והתרחקה מהסטיגמה של חברת "שבבי קומודיטיס"

התחלנו את השבוע עם אכזבה גדולה מהענק הכחול, IBM, וסיימנו עם הפתעה גדולה ממובילת תעשיית האינטרנט, גוגל (GOOG), שסחפה את מדד נאסד"ק לנסיקה שבועית של יותר מ-3%. לסגירה חזקה של השבוע תרמה גם מובילת התעשיות המסורתיות, GE, שהפתיעה ביום שישי עם תוצאות טובות מהצפי. בין לבין הוציאו הפוליטיקאים ברגע האחרון את ה"עז" של תקרת החוב, לקול תשואות המשקיעים.

מדד נאסד"ק נושק ל-4,000 נקודות, ופה ושם מתגנב שוב החשש שיש כמה בועות אינטרנטיות. לא מדובר על גוגל, שגם במחיר של אלף דולר נסחרת במכפיל רווח לשנה הקרובה (19) שנמוך מקצב הצמיחה השנתי שלה - מעל 20%. מצד שני, פייסבוק (FB), שהגיעה למחצית השווי של GE, או לינקדין (LNKD), שנסחרת מעל מחצית השווי של HP, נמצאות להערכתי בטריטוריה בועתית, אלא אם התוצאות בהמשך החודש ידהימו את המשקיעים.

מי שכן הדהימה את המשקיעים בשבוע שעבר הייתה סנדיסק (SNDK), שדיווחה על רווח למניה גבוה בהרבה מהצפי ברבעון השלישי, ומסרה הנחיות מעט מעל הצפי לרבעון האחרון של השנה. עם רוח גבית של השורטיסטים, שמיהרו לסגור פוזיציות, שברה המניה שיא של הרבה שנים, והיא נושקת למחיר של 70 דולר.

מנוע הצמיחה העיקרי היה תחום כונני ה-SSD, שתופס כבר 20% מהמכירות, כלומר סנדיסק תמכור השנה כונני פלאש למחשבים ביותר ממיליארד דולר, לעומת סכום זניח רק לפני שנים ספורות.

בין "קנייה חזקה" ל"ניטרלי"

כונני SSD, וכמוהם גם פתרונות אחסון ייחודיים שמוטמעים בסמארטפונים ובטאבלטים, מרחיקים את סנדיסק מהסטיגמה של חברת "שבבי קומודיטיס", שממנה סבלה שנים רבות. צדקו האנליסטים של קרדיט סוויס, שברבעון הקודם הכריזו חגיגית על המהפך בסנדיסק - "הפעם זה שונה.. ברצינות זה שונה" - והמליצו עליה כ"קנייה חזקה".

מנגד, די מדהים לראות שאנליסטים מובילים מגולדמן זאקס, ממורגן סטנלי, מג'יי.פי מורגן, מנומורה ומדויטשה בנק, המליצו ללקוחות שלהם לשבת על הגדר, ונשארו עם המלצת "ניטרלי". צריך להסיר את הכובע בפני המנכ"ל, סאנג'יי מהרוטרה, שנכנס לפני כשלוש שנים לנעליו הגדולות של ד"ר אלי הררי, והצליח להביא את החברה לשווי הגבוה ב-40% מהשווי שבה קיבל אותה, וזה עדיין לא הסוף.

צ'ק פוינט (CHKP) תפתח מחר את עונת התוצאות של החברות הישראליות, ובין אלה שאני מחזיק כאן ידווחו קליקסופטוור (CKSW) ומלאנוקס (MLNX) ביום רביעי, וביום חמישי רדוור (RDWR) ואטיוניטי (ATTU).

קליק כבר הזהירה על הרבעון, והמשקיעים יתמקדו בהנחיות החדשות שתמסור החברה לשנה כולה. מההנחיות יהיה אפשר לגזור פחות או יותר מתי חוזי הענן יגיעו למסה קריטית, שתניע מחדש את הצמיחה.

האקטיביזם הגיע אל קליקסופטוור

בינתיים האקטיביזם של וול סטריט הגיע גם אל קליק, עקב המחיר הנמוך. קרן דיסקברי, שפועלת כבר בגיוון (GIVN), דיווחה ביום שישי אחרי המסחר על נתח של יותר מ-5% מהחברה בטופס מסוג D13, שאומר שהיא משקיעה אקטיבית, ולא רק פיננסית. בין השאר זה אומר שהקרן עשויה לחתור למכירת החברה דרך שיחות עם הבורד ו/או משקיעים נוספים. בקליק, נוסף על משפחת המייסד ד"ר משה בן בסט, שמחזיקה 12%, ישנם עוד שני משקיעים גדולים, קרנות פידליטי וסורוס, עם 10% כל אחד.

כפי שכתבתי לאחרונה, אני אופטימי לקראת התוצאות וההנחיות של מלאנוקס משתי סיבות: אין לה עדיין תחרות אמיתית במבחן הביצועים הטכנולוגיים, ומצד שני, הלקוחות הפוטנציאלים שלה לא יכולים שלא להשקיע לאורך זמן אם הם חפצי חיים בנישות של מחשוב כבד, ענן וביג דאטה, שבהן נדרשים הביצועים הטובים ביותר. כל הגוגלים והפייסבוקים, שהפכו ליקירי וול סטריט, יודעים יפה מאוד שהם מתפרנסים מטיפול מהיר ויעיל באוקיינוסים של דאטה, שגולשים מהם ואליהם מדי יום.

התוצאות הכי מסקרנות של השבוע יהיו דווקא באטיוניטי הקטנה, שחצתה לאחרונה בסערה וללא הודעות "עם בשר" את השווי של מעל 110 מיליון דולר.

מדובר בהכפלה של השווי של יוני האחרון, ויותר מפי 25 (מתואם לספליט) מהתחתית של כמעט פשיטת רגל באמצע 2009.

המהלך של החודשים האחרונים במניה לא יכול שלא לרמז על תוצאות חזקות מאוד, אחרי תקופה ארוכה של הנחת התשתית שהוביל המנכ"ל שמעון אלון, בצורת הסכמי שת"פ ו/או OEM מול חברות הענק באותם תחומים שבהם גם מלאנוקס פועלת.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.