צה"ל יבקש ספינות קרב ב-600 מ' ד' להגן על אסדות הגז

חיל הים יבקש להצטייד בארבע ספינות טילים ומערכות מתקדמות כדי להגן על המים הכלכליים של ישראל ■ קצין בכיר: "זו דרישה סבירה"

חיל הים מציג תוכנית להצטיידות בארבע ספינות קרב חדשות במסגרת ההיערכות להגנה על אסדות הגז בים התיכון ועל המים הכלכליים של ישראל. עלות הספינות מוערכת בכ-400 מיליון דולר, ועלות המערכות שיותקנו עליהן תסתכם בעוד 200 מיליון דולר. בסך הכל מדובר בהוצאה של כ-2.1 מיליארד שקל. לדברי קצין בכיר בחיל, התוכנית אמורה להיות מובאת לאישור הממשלה בשבועות הקרובים.

נזכיר, כי אסדות הגז בים התיכון נתונות בבעלויות פרטיות, בעיקר של נובל אנרג'י, קבוצת דלק של יצחק תשבה וקבוצת רציו. בג"ץ אמור להחליט בימים הקרובים בסוגיית יצוא הגז.

תמחור הספינות החדשות נעשה בתום הליך של קבלת הצעות מחיר שקיים חיל הים במספר מספנות ברחבי העולם, בהן בגרמניה, בדרום קוריאה ובארה"ב. בשל העלות הגבוהה של ספינות טילים מדגם סער 5, שארבע מהן משמשות כיום את חיל הים, החליט צה"ל על הצטיידות בפלטפורמות של ספינות שתוכננו לשימושים אזרחיים. הליך זה אמור להוזיל משמעותית את מחיר הספינות, שכן על פי הערכות, עלות ספינת טילים אחת מסוג סער 5 עשויה להסתכם בכ-400 מיליון דולר.

לדברי קצין בכיר בצה"ל, במחיר של ספינת טילים אחת ניתן יהיה להצטייד בארבע ספינות גדולות, ולאחר מכן להתאימן באופן שיאפשר לחיל הים להגיב לאתגרים הביטחוניים בים התיכון. על פי התוכנית, הפיכת הספינות למכונות מלחמה בזכות מגוון רחב של מערכות תקיפה, הגנה, תקשורת והתרעה - פרי פיתוח של החברות הביטחוניות בישראל. עלות המערכות שתותקן עליהן מוערכת, כאמור, בכ-50 מיליון דולר לספינה אחת. לפי הערכות, מרגע ביצוע עסקת ההצטיידות בספינות החדשות ניתן יהיה להביאן לשימוש מבצעי בחיל הים בתוך כ-4.5 שנים, כשראשונה תימסר לו בתוך כ-3 שנים.

בבחירה בכלי שיט שתוכננו מלכתחילה לשימושים אזרחיים יש ויתור על יכולות מובנות של כלי שיט שתוכננו לשימושים צבאיים, כמו מהירות. עם זאת, קצין בכיר בחיל הים אמר היום ל"גלובס" כי מדובר במגבלות שניתן להתגבר עליהם, בייחוד בזכות מערכות מתקדמות המאפשרות גילוי מובמרחב הימי והיכולת להגיב להם באמצעות כוח אש משמעותי.

לדברי הקצין, הספינות העתידיות יאפשרו לישראל לשפר באופן ניכר את ההגנה על אסדות הגז בים התיכון, תוך מתן מענה הולם גם לאיום טילי החוף-ים מסוג יאחונט, המצויים בידי סוריה וחיזבאללה. גורמים בחיל הים, שמעורים במורכבות ההגנה על אסדות הגז בים, אומרים כי "בכל מקרה, היה רצוי מאוד שכבר היום ספינות כאלה יהיו במרחב הימי. מבחינת צה"ל, מדובר בדרישה סבירה כדי לספק מענה במרחב ענק, שמידת העניין בו גברה מאוד במהלך השנים האחרונות".