צפו בטבלה: מה עשו קופות הגמל שלכם בספטמבר?

קופות הגמל רשמו תשואה של 2.1% בחודש ספטמבר ■ אלטשולר-שחם התברג לשני המקומות הראשונים מבין הקופות הגדולות ודחק את ילין לפידות לשלישי

השווקים התאוששו והמומנטום החיובי חזר לענף קופות הגמל. לאחר שאיבדו כ-0.5% באוגוסט, חתמו קופות הגמל את ספטמבר עם תשואה חודשית ממוצעת של 2.1%. בהתאם, התשואה הממוצעת בענף מתחילת החודש הסתכמה ב-6.8%, והתשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות, שעל בסיסה מתבצע הסיכום החודשי של "גלובס", עמדה במהלך התקופה על כ-16.9%בממוצע.

המומנטום החיובי נבע כמובן מעליות השערים בשווקים. בספטמבר התחזק מדד ת"א 25 ב-7.3%, ות"א 100 עלה ב-5.6%. זאת בדומה למגמה שנרשמה בבורסות מובילות בעולם: ה-500 S&P התחזק ב-3% והדאו ג'ונס עלה ב-2.1%.

בראש טבלת קופות הגמל הגדולות נמצא אלטשולר-שחם, שבחודש ספטמבר הצליח להתברג לשני המקומות הראשונים בטבלה, לאחר שדחק את ילין לפידות למקום השלישי. כך, ב-36 החודשים האחרונים הניבה "גמל כללי", הקופה הגדולה של בית ההשקעות שבניהולם של גילעד אלטשולר ורן שחם (מנהלת נכסים בהיקף של כ-4.4 מיליארד שקל) תשואה של 27%. במקום השני נמצאת הקופה הקטנה יותר, "להיט", שמנהלת כ-1.1 מיליארד שקל, והניבה תשואה מצטברת של 26.3% במהלך התקופה.

אלטשולר גם ברביעי

במקום השלישי בטבלה נמצאת כאמור "גמל ב'", קופת הגמל הקטנה של ילין לפידות (כ-1.1 מיליארד שקל), עם תשואה של 25.3% במהלך שלוש השנים האחרונות. גמל ב' הצטרפה לטבלת קופות הגמל הגדולות ביולי, לאחר שחצתה את רף מיליארד השקלים בנכסים מנוהלים, והתברגה ישירות בראש הטבלה - אך לא הצליחה לשמור על מיקום זה לאורך זמן.

גם במקומות הרביעי והחמישי חל מהפך. "גמל קלאסי" של אלטשולר-שחם התברגה למקום הרביעי, עם תשואה של 23.1% בשלוש השנים האחרונות, וקופת הגמל הגדולה של ילין לפידות (המנהלת כ-2.9 מיליארד שקל) ירדה למקום החמישי בטבלה, עם תשואה של 22.7% במהלך התקופה.

עם זאת, שתי קופות הגמל של ילין לפידות רשמו ביצועים טובים מתחילת השנה, והניבו תשואה של 7.7%-8.3%, בעוד ששלוש הקופות של אלטשולר-שחם הניבו במהלך התקופה תשואה שנעה בין 3.9% (גמל קלאסי) ועד 7.1% (גמל כללי).

במרכז הטבלה ממשיכות להתבצר שתיים מתוך שלוש קופות הגמל הגדולות: "גדיש" של פסגות ו"עצמה תעוז" של הראל. השתיים, שממוקמות 11 ו-12 בטבלה, ומנהלות כ-22 מיליארד שקל וכ-12 מיליארד שקל (בהתאמה), הניבו במהלך 36 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של 18.8% ו-18.4%.

מנגד, "תמר" של כלל ביטוח, קופת הגמל שמנהלת 12.6 מיליארד שקל, ירדה למקום ה-20 בטבלה, לאחר שהשיגה תשואה של 16.7% בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, קופה זו הניבה את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה בהשוואה ליתר הקופות בטבלת קופות הגמל הגדולות - כ-8.4%.

את דירוג קופות הגמל הגדולות חותמת "יהבית" של הלמן אלדובי, שב-36 החודשים האחרונים הניבה תשואה של 14.6% - כמעט חצי מהתשואה שהניבה קופת הגמל שממוקמת בראש הטבלה.

הראל ממשיכה להוביל את הקטנות

את טבלת קופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון שקל למיליארד שקל, ממשיכה להוביל קופת הגמל של הראל, עם תשואה מצטברת של 19.9% במהלך 36 החודשים האחרונים.

ואולם, במקומות השני והשלישי הצליחו להתברג "יתר ד'" של מנורה מבטחים, שהשיגה תשואה של 17.7% בשלוש השנים האחרונות, ו"מיטב מתן" של מיטב דש, עם תשואה של 17.4% בתקופה הנ"ל.

עם זאת, כשבוחנים את התשואה בשתי הקופות הללו מתחילת השנה, מתגלה פער תהומי: בעוד ש"יתר ד'" הניבה תשואה של כ-6.8%, "מיטב מתן" השיאה 3.3% בלבד.

את דירוג קופות הגמל הקטנות חותמות "גמל כללי ב'" ו"גמל כללי", שתי קופות הגמל הקטנות של בית ההשקעות אנליסט. במהלך 36 החודשים האחרונים הניבו שתי הקופות תשואות של 16.4% ו-14.4%, בהתאמה - מה שהופך את "גמל כללי" של אנליסט לקופה שהניבה את התשואה הנמוכה ביותר מבין כלל הקופות (גם הגדולות) במהלך התקופה.

עם זאת, מעניין כי "גמל כללי ב'" - שמנוהלת על-ידי שמואל לב, ממייסדי בית ההשקעות - היא הקופה שהניבה את התשואות הטובות ביותר מבין כלל קופות הגמל הן במהלך 12 החודשים האחרונים והן מתחילת השנה - שהסתכמו ב-19% וב-11.8%, בהתאמה.

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל