רמי שביט ישלים את המהפך?

בעלי המשביר טרם שמט חובות ולא חלב מהחברה משכורות-עתק

איגרות החוב של חברת הקמעונאות המשביר 365 זינקו בכ-110% מתחילת 2013, ואילו איגרות החוב של החברה-הבת מועדון 365 זינקו ב-88% באותה תקופה. אבל למרות הראלי המרשים הזה אין עדיין מקום לפתיחת בקבוקי השמפניה. אג"ח המשביר 365 עדיין נסחרות בתשואה דו-ספרתית של כ-15%, עובדה המלמדת כי על אף האמון הגובר בכושרה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה, מפלס החששות של המשקיעים עודו גבוה, והמהפך הפיננסי של החברה טרם הושלם.

המשביר 365 (לשעבר המשביר לצרכן) היא שחקן משנה בזירה הבורסאית המקומית, אולם מדובר בחברה בולטת במשק ובתודעה הצרכנית הישראלית. לכושר ההישרדות של החברה עשויה להיות השפעה לא רק על החזר החוב למחזיקי האג"ח, אלא גם על עתידם של אלפי מועסקים ברחבי מדינת ישראל ואף על מידת הריכוזיות בתחומים רבים במשק המקומי. כך שלהבנתנו ישנו אינטרס רחב שהקבוצה תצליח לשרוד.

את מערכת היחסים בין הפעילים בשוק ההון המקומי לבין רמי שביט, בעל השליטה והמנכ"ל של המשביר 365, אפשר להגדיר כמערכת של כבדהו וחשדהו, בדגש על חשדהו. השוק מתקשה לשכוח, ובצדק, את הכישלונות המהדהדים בהשקעות שביצע שביט בחברת האופנה ג'אמפ וברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שעלו לבעלי המניות במשביר 365 במחיקת כ-100 מיליון שקל. במונחים עסקיים מדובר היה בשתי השקעות פזיזות ואף מעוררות צמרמורת.

לצד כישלונות העבר, רבים בשוק ההון מסתייגים מהתוכנית השאפתנית להקמת רשת סופרמרקטים ארצית שמוביל שביט באמצעות המשביר 365, מחשש להרפתקה פיננסית שתביא את החברה אל עברי פי פחת.

לא רק כישלונות

לצד הכישלונות המדוברים, הציג רמי שביט במהלך השנים מספר הצלחות עסקיות לא מבוטלות. שביט השכיל לבסס את המשביר 365 כרשת בתי כלבו ארצית ייחודית הנשענת על מועדון צרכנים מרשים הכולל מאות אלפי חברים משלמים. לאחרונה הוא ידע למכור את חברת הארוחות העסקיות סיבוס לקבוצת סודקסו (Sodexo) הצרפתית ברווח הון מכובד של כ-60 מיליון שקל, והוכיח כי הוא מסוגל גם ליזום ולבצע השקעות מוצלחות.

זאת ועוד, שביט, שאינו משתייך לאצולת הממון הישראלית, טרם שמט חובות ולא חלב את החברה במשכורות-עתק. על מנת שלא יצטרף בשנים הקרובות שלא מרצונו למועדון הלא מכובד של הטייקונים שומטי החובות, הוא נדרש להשלים מהלך עסקי דרמטי ומתבקש של הכנסת משקיע לעסקיו.

ואכן, המשביר דיווחה לפני מספר שבועות על משא-ומתן שהיא מנהלת להכנסת קרן ההשקעות Nashone האמריקאית - שבשליטת סקוט וארי קורמן - כשותפה. אם העסקה תושלם, תרכוש הקרן 29% בחברה-הבת המשביר בתי כלבו, ותשלם 77 מיליון שקל לחברה-הבת ועוד 57 מיליון שקל ישירות למשביר 365.

אם כך יקרה, הרי שהמשביר תשדרג את הפרופיל הפיננסי שלה באופן מהותי. אבל אם הקרן תבצע פניית פרסה ותיסוג מכוונתה להשקיע סכומים מהותיים, והמשביר 365 לא תצליח לגייס משקיע חלופי ברבעונים הקרובים, צפוי מפלס הדאגות לשוב ולזנק, ולהקשות על החברה להשלים את המהפך העסקי והפיננסי המיוחל.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.