בג"ץ דחה העתירה נגד ההחלטה לייצא 40% מהגז

נדחתה העתירה שהגישו חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ואחרים נגד החלטת הממשלה להתיר יצוא גז בהיקף 40% ללא חקיקה בכנסת ■ נימוקי ההחלטה יפורסמו בהמשך ■ יחימוביץ': "נמשיך במאבק על העתיד האנרגטי של ישראל"

אור ירוק ליצוא הגז: בג"ץ דחה הערב (ב') את העתירה שהגישו חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ואחרים נגד החלטת הממשלה בעניין יצוא הגז.

נימוקי ההחלטה טרם פורסמו, אך צוין כי תמכו בה חמישה מבין 7 חברי ההרכב (הנשיא אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור והשופטים עדנה ארבל, אסתר חיות ונעם סולברג). לעומתם, השופטים אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן סברו בדעת מיעוט כי יש לקבל את העתירות ולבטל את החלטת הממשלה.

המשמעות היא מתן אור ירוק ליצוא גז ממאגרי הגז, בעיקר מ"לוויתן", בהתאם להחלטת הממשלה מחודש יוני. העותרים ביקשו מבג"ץ להורות לממשלה להעביר את נושא יצוא הגז לחקיקה בכנסת, וטענו כי לממשלה אין סמכות לקבל החלטה בנושא.

יחימוביץ': נמשיך במאבק על העתיד האנרגטי; נתניהו: נוזיל החשמל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בעקבות החלטת בג"ץ כי "כל עיכוב ביישום ההחלטה שקיבלה הממשלה היה מעמיד בסכנה את יכולת המדינה לממש את רווחי משאבי הגז שלנו. ישראל לא תחזור על הטעות שעשו מדינות שהתמהמהו במימוש המשאב הזה ובסוף נשארו בלי גז.

"הגז הטבעי שהתגלה הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק. בזכות המתנה הזו נוכל להוזיל את מחירי החשמל במשקי הבית ולהשקיע מיליארדים רבים מיצוא הגז בבריאות, בחינוך וברווחת הציבור הישראלי".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה לדחיית העתירה בנושא יצוא הגז: "אנו מקבלים ומכבדים את החלטת בג"ץ. נמשיך במאבק אפקטיבי על העתיד האנרגטי והכלכלי של המדינה ולמען הציבור הרחב בישראל ולמען התעשייה הישראלית בכל האמצעים הציבוריים והפרלמנטריים העומדים לרשותנו.

"שני היעדים המרכזיים הם: הורדה משמעותית של מחירי הגז המופקרים שמשלמת התעשייה לחברות הגז ובשל כך גם יוקר המחיה ומחירי החשמל לאזרחי המדינה, ופירוק המונופול של תשובה ונובל אנרג'י.

"אנו קוראים גם לציבור להמשיך ולהיות פעיל ומודע ביחד עם חברי הכנסת וארגוני החברה והסביבה, ולא להניח לממשלה למכור את עתידנו. יש לזכור כי מול הציבור עומדים בעלי ממון רב ושפע של אינטרסים, ודרושות עקביות ודבקות במטרה".

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום, בירך על החלטת בג"ץ ואמר כי "פסיקת בג"ץ מחזקת את החלטת הממשלה, שאותה הובלתי, להשאיר כמות גדולה של גז טבעי לשימוש המשק הישראלי. ההחלטה שקיבלנו הייתה שקולה ומאוזנת וראתה את צרכי המשק, כמו גם את הדאגה לדורות הבאים".

שר האוצר, יאיר לפיד, בירך על החלטת בג"ץ ואמר כי "בג"ץ נתן היום משנה תוקף להחלטת הממשלה אשר מהווה איזון בין צרכיו של המשק הישראלי לבין יכולתנו לדאוג לדורות הבאים ולהצעיד את הכלכלה הישראלית קדימה. יישום החלטת הממשלה אשר התקבלה לאחר בחינה מקצועית ומדוקדקת, ופסיקת בג"ץ מהערב יצרו ודאות במשק האנרגיה אשר תביא להשקעות רבות בכלכלה הישראלית ותאפשר למפעלים קטנים, בינוניים וגדולים לצמצם את עלויות האנרגיה שלהם, להרחיב את עסקיהם ולהוסיף מקומות עבודה במשק".

השותפויות אבנר ודלק קידוחים ברכו אף הן על החלטת בג"ץ וציינו כי "נפעל בנחישות יחד עם גורמי הממשלה לקידום ופיתוח משק הגז לטובת כלל אזרחי ישראל".

מאדם טבע ודין ומהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "אנו סוברים, כפי שסברו שני שופטי המיעוט בבג"ץ, כי החלטת הממשלה, המסדירה את התנהלות משק הגז ל-30 השנים הבאות, ראוי כי תובא להכרעת הכנסת. למעשה, החלטת הממשלה, משמעותה שלא לאפשר לכנסת לקבל החלטה שקופה וציבורית בסוגיית יצוא הגז.

"עמותת אדם טבע ודין, לנוכח פסק הדין, תפעל יחד עם חברי הכנסת כדי לקדם חוק אשר יבטיח את שמירת מאגרי הגז למשק המקומי ולפיתוח תחבורה ותעשייה מזהמות פחות לטובת הדורות הבאים.

"התנועה לאיכות השלטון קוראת לממשלת ישראל לכבד את בית הנבחרים ולא לנכס לה כוח וסמכויות לא לה, ולהעביר נושאים כה מהותיים בעלי השלכות רחוקות-טווח להכרעת הכנסת".

יו"ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל, אורי אלדובי, מסר כי "בפני תעשיית האנרגיה הישראלית עומדים אתגרים רבים, וודאות רגולטורית הינה תנאי הכרחי להמשך פיתוח וקידום התעשייה. איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז יפעל בשיתוף-פעולה מלא עם ממשלת ישראל לקדם את התעשייה ולפעול למען כלכלת מדינת ישראל".

דובר "ישראל יקרה לנו", אייל עופר, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "אין אנו רואים בהחלטה סוף פסוק. המאבק על הורדת יוקר המחיה בעזרת הגז ששייך לאזרחי ישראל יימשך. אנו מצפים ששרי האוצר והאנרגיה יפעלו להעלאת התמלוגים על יצוא הגז ולהורדת מחיר הגז בשוק המקומי. אין שום סיבה שאזרחי ישראל - שהם בעלי הגז - ישלמו מחיר הזהה למחיר שמשלמות מדינות זרות.

"אנו נמשיך במאבק להורדת מחירי הגז שמשלמת התעשייה הישראלית וחברת החשמל, ונדרוש פיקוח על מחירו. הגז היה אמור להוזיל את יוקר המחיה בארץ, ולא להיות כלי לרווחים מופרזים לידי טייקוני הגז".

"אם ייגמר הגז בעוד 30 שנה - יש בקפריסין"

אתמול שמע באריכות הרכב מורחב של 7 שופטים את טענות הצדדים בעתירה שהגישו חברי כנסת וארגונים חברתיים נגד החלטת הממשלה, להתיר יצוא גז טבעי בהיקף של עד 40% מהיקף הגז במאגרים. נציג המדינה, עו"ד ענר הלמן, אמר כי "בקיץ 2015 לא יהיה מספיק גז למשק מ'תמר'. מאגר 'לוויתן' לא יהיה מוכן בזמן", וכי "אם ייגמר הגז בעוד 30 שנה - יש בקפריסין".

"אף אחד לא ישקיע מיליארדים בפיתוח מאגר 'לוויתן' בלי שהוא יודע שיש למי למכור את הגז", הוסיף נציג המדינה. "כשהגז המצרי הפסיק, העלות הייתה מיליארד שקל בחודש, שלא לדבר על הנזק לאיכות הסביבה. לכן למדינה יש אינטרס לחיבור מהיר ככל האפשר של מאגרי גז נוספים. לפני שנתיים הוקמה ועדת צמח. הוועדה עבדה כמעט שנה. בתחילת 2012 הוועדה עשתה שימוע להערות הציבור. בספטמבר חשבו שיעשו משהו, אבל אז הוקמה ממשלה חדשה. ההחלטה התקבלה ביוני, ואנחנו נמצאים פה היום. הליכי חקיקה - כולנו יודעים כמה זמן הם לוקחים‎."‎

כבר ‏במהלך הדיון התרשמו רבים מהנוכחים כי השופטים נוטים שלא להתערב, וכי הם לא יפסלו את החלטת הממשלה בשל חוסר סמכות חוקית כפי שמבקשים העותרים. השופטים העירו לעותרים כי הרבו במלל מיותר והקשו עליהם בשאלה מה מונע מהכנסת לחוקק חוק בנושא.

העותרים טענו כי אישור מסקנות ועדת צמח על מכסות יצוא הגז הטבעי צריך להיעשות בכנסת, שהיא הריבון - ולא במסגרת הממשלה, וזאת בשל החשיבות הפוליטית-כלכלית-חברתית העצומה של הנושא‎.‎‏

נזכיר כי ‏ביוני השנה קיבלה הממשלה את ההחלטה לשמור 60% מעתודות הגז שלה לשימושים פנימיים, כלומר המדינה, שעתודות הגז שלה צפויות להגיע בקרוב ל-900 מיליארד מ"ק (‏‏BCM‏), תשמור בידיה כמות גז של כ-540 מיליארד מ"ק.

‏מספר זה מבטא צמצום מסוים בכמויות הגז ליצוא שעליהן המליצה ועדת צמח. הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח, המליצה בספטמבר שעבר לשמור 500 ‏BCM‏ ולייצא 450 ‏BCM‏, וזאת מתוך הנחה שעתודות הגז של ישראל יגיעו ל-950 ‏‏BCM‏. בנוסף, קובעת ההחלטה כי יצוא הגז ממאגר "תמר" יותר רק לאחר שיובטחו צורכי המשק.