מיהו מוטי בן-משה ומדוע הוא מתעניין ברכישת אי.די.בי?

מוטי בן-משה, תושב מודיעין ואלמוני מוחלט מבחינת הקהילה העסקית בישראל, מתכוון להגיש הצעה לרכישת אי.די.בי דרך אקסטרה הולדינג ■ מקורביו מספרים מיהו, כיצד עשה את הונו, ומדוע הוא מתעניין בקונצרן הגדול בישראל

שכונת בוכמן במודיעין היא אמנם השכונה היקרה בעיר, אך המחירים בה עדיין רחוקים מאוד מהמקובל בשכונות היוקרה החביבות על המיליה העסקי של ישראל. מדובר בשכונה שקטה שמורכבת מתערובת ישראלית של בתים פרטיים צנועים ובניינים לא גדולים, ועם הרבה תושבים אנגלו-סקסים וצרפתים. ועל הרקע הזה, שער ביתו של מוטי בן-משה - המצטרף האחרון להתמודדות על אי.די.בי - מרמזת שבבית הזה גר מישהו יוצא דופן לשכונה השקטה: צבעו שחור ועל גביו פיתוחים גדולים בזהב. אפשר להתווכח על הטעם, אך קשה להתעלם.

בינתיים, במשפחתו של בן-משה כבר מגלים רתיעה מהתקשורת ואולי אפילו חשש מכותרות בסגנון "אחד משלנו", שכנראה ימלאו את המקומונים בסוף השבוע הקרוב. "כל זה רק מראה", טוען בלהט מכר של המשפחה, "באיזה אנשים מדובר. הם היו צנועים עד עכשיו, ורוצים להמשיך עם זה, גם אם מוטי ייקח את אי.די.בי. ושיהיה ברור: הוא מתכוון לקחת" . "זה בן אדם", מוסיף מכר אחר של בן-משה, "שנורא חרד לפרטיות שלו ורוצה לשמור עליה".

מדוע אדם החרד לפרטיותו ומעדיף להישאר באלמוניותו, אדם שאפילו פרטים ביוגרפיים בסיסיים אודותיו אין בנמצא, מתמודד על הבעלות על חברת החזקות מהגדולות בישראל על כל החשיפה הנלווית לכך? אחד ממכריו מסתפק בתשובה "יש הרבה אנשי עסקים מצליחים ועשירים שאנחנו לא יודעים עליהם הרבה".

יישאר אלמוני או לא, מקורבים לעסקה טוענים כי כוונותיו ביחס לאי.די.בי רציניות מאוד. "בניגוד למה שפורסם", אומר אחד מהם, "הוא לא מאתמול בעניין. הוא עוסק בזה כבר כמה חודשים טובים, להערכתי שלושה-ארבעה. הוא מקיים בדיקות ופגישות ובודק היתכנות".

- אז למה הוא הכריז על זה רק עכשיו?

"השבוע חל המועד להגשת ההצעות (יצוין כי בהמשך ניתנה הארכה להגשת ההצעות עד ל-3 בנובמבר, ה' מ'). לקראת המועד המקורי הוא פרסם הודעה. גם המשקיף לעסקה, עו"ד חגי אולמן, חייב אותו להודיע לבית המשפט על כוונתו להגיש הצעה".

- וזה רציני? בכל זאת, אף אחד לא שמע את שמו עד עכשיו או הכיר את עסקיו.

"הוא הפקיד כבר 100 מיליון דולר (בחשבונות נאמנות לצורך העסקה, ה' מ') והודיע לבית המשפט על הכוונה להגיש הצעה ולתת ערבות של 70 מיליון שקל. אז כן. נכון לעכשיו, זה רציני".

מבר אילן לדיסלדורף

אז מיהו מוטי בן-משה, בסך הכול בן 38, שמבקש לכבוש את אי.די.בי? הוא נולד בבאר שבע למשפחה מסורתית, גדל בלוד ואת לימודיו התיכוניים עשה בישיבת נחלים. לאחר השחרור מצה"ל, החל ללמוד כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת בר אילן, אך עוד לפני שסיים את התואר, בתום השנה השנייה, החליט שביזנס מעניין יותר מלימודים. הוא העתיק את מגוריו לגרמניה, והשתמש במענק השחרור הצנוע כדי לייסד חברת תוכנה קטנה בשם סייבר ג'ייט שעסקה בבילינג, ובהמשך התרחבה לתחום הטלקום. לאחר הולדת ילדיו הגדולים - תאומים, כיום בני 13 - רצתה אשתו לחזור לישראל ובן-משה נמצא על הקו כשאת סופי השבוע הוא מבלה במודיעין. מאז נולדו לבני הזוג עוד שתי בנות, כיום בנות 9 ו-6.

חזרה לעסקים: בתחילת העשור הקודם, מספרים מקורביו, לאחר התפוצצות בועת הטכנולוגיה, ניתן היה להקים באירופה תשתיות תקשורת במחירים נמוכים יחסית. בן-משה, שזיהה את האפשרויות, חבר לרשת קמעונית גדולה בגרמניה - רשת "אלדי", ושיווק דרכה חבילות תקשורת ואינטרנט. בהמשך התפתח גם שיתוף פעולה עם אחת מקבוצות התקשורת הגדולות בשוק הגרמני - טלפוניקה דויטשלנד, כדי להקים רשת טלפוניה מבוססת VoIP. כיום מוכר המיזם הזה כ-15 מיליארד דקות שיחה בחודש ותופס נפח של כ-4% מהתחום בגרמניה. "זה נשמע מעט", אומר גורם המכיר את עסקיו של בן-משה, "אבל צריך לקחת בחשבון את הגודל של השוק הגרמני, שפועלים בו מאות ספקי תקשורת ואינטרנט".

בשנת 2006, בתקופת ההייפ של אנרגיות מתחדשות, הקים בן-משה, יחד עם פרופ' בשם בארנים יישקה, קרן שהשקיעה בחוות סולאריות ותחנות רוח. המשבר בשנת 2008 הביא לתפנית בתחומי הפעילות של הקרן, והסיט אותה להיכנס לתחומי השירות, בעיקר בתחומי הטלקום, האנרגיה והשירותים הפיננסיים.

עסקיו של בן משה מרוכזים בחברה בשם אקסטרה הולדינג, הממוקמת סמוך לדיסלדורף, ועוסקת בשלל תחומים - מאנרגיה ומובייל, דרך תיירות וביטוח, וכלה בבילינג. הפעילות העיקרית של אקסטרה הולדינג היא חברת אקסטרה אנרג'י המחזיקה ברישיונות לאספקת גז וחשמל בגרמניה, באנגליה, בהולנד ובאוסטריה.

בן-משה מכהן כיו"ר, בעוד כמנכ"ל משמש אדם בשם סמואל שמידט, שלפי מכריו של בן-משה הוא דמות מוכרת בתחום האנרגיה באירופה. לפי דיווחי חברת האנרגיה יש לה קרוב לשני מיליון לקוחות, הכנסות של מיליארד יורו (ב-2012) ורווח של 21 מיליון יורו. הדיווח הזה נעשה כחלק מכללי הרגולציה הגרמנית, המחייבת חברות בתחום האנרגיה לחשוף נתונים, וזאת בשל קריסה בעבר של חברות בתחום.

מה עוד ידוע על החברה? לפי הודעה לעיתונות שפורסמה לפני כמה חודשים, נאמר כי בכוונת החברה להתרחב ולהעסיק כ-120 עובדים בארבעה מרכזים בגרמניה. לפי אותה הודעה, מרכז השירות של החברה בווינה אמור לצמוח עד להיקף של 300 עובדים. ההכנסות, לפי החברה, אמורות לצמוח ב-2013 ל-1.7 מיליארד יורו, סכום שאם אכן יושג, יזניק אותה לצמרת דירוג חברות האנרגיה הפרטיות במדינה.

בשנה שעברה נקלעה החברה לסערה תקשורתית קטנה לאחר שרבבות מלקוחותיה לא קיבלו חשבונות חשמל מפורטים. בן-משה התראיין אז לתקשורת הגרמנית והבהיר כי מדובר בתקלה הנובעת מעומס המצטרפים החדשים.

"דנקנר? איש רב זכויות"

גורמים מקורבים לפרשת אי.די.בי יודעים לספר כי בן-משה הספיק כבר להיפגש עם נוחי דנקנר, וכן עם המומחה מטעם בית המשפט, אייל גבאי. השבוע נפגש לראשונה גם עם אולמן. "הוא חושב", מספר אחד ממכריו, "שלדנקנר נעשה עוול, מבחינת הביקורת שנמתחה עליו. הוא חושב שדנקנר הוא איש רב זכויות, שעשה טעויות, אבל מודע להן. לדעתו אף פעם אין רקורד של 100% הצלחות".

גם נציגיו של בן-משה - עו"ד יניב רוג, שותף במשרד עו"ד ש. פרידמן ועו"ד רענן קליר, מבעלי משרד בנימיני-קליר, מהמשרדים המובילים בתחום הסדרי חוב, נפגשו, וממשיכים להיפגש, עם אנשי אי.די.בי. אגב, בן-משה נעזר במשרד עו"ד נוסף - רוזנברג, אברמוביץ, קרן פולק, המחזיק עבורו בנאמנות את החזקותיו בחברת נובו אנרג'י מנס ציונה, ששמה הקודם הוא קלינארג'י. החברה משקיעה בהפקת שמנים אתרים מצמחים. מדוע מוחזקת החברה בנאמנות? לא ברור.

מדוע מתעניין בן-משה באי.די.בי? בהודעה שפורסמה מטעמו עם ההכרזה על כניסתו להתמודדות נאמר כי "הוא רואה ערך סינרגטי רב במגוון הפעילויות הקיימות בחברות הפרוטפוליו של אי.די.בי, לפעילויות הליבה של אקסטרה הולדינג בעולם, וכי דפוסי פעילותה בחו"ל מהווים הבטחה לא רק לבעלי העניין השונים והמחזיקים באי.די.בי, אלא בשורה של ממש גם לצרכן הישראלי (...)".

"השוק האירופי מאוד מוטה אתרי השוואות מחירים בכל תחום", אומר גורם המכיר את פעילותו של בן-משה. "גופים בנקאיים, למשל, מתחרים על פיקדונות של לקוחות ברמת שברירי אחוזים. זה לא קיים כל-כך בטרמינולוגיה הישראלית, שבה הלקוח נטול כוח. כמעט בכל תחום שאקסטרה הולדינג פועלת בו, היא עומדת בראש ההשוואות מבחינת הערך ללקוח. במילים אחרות: הם הכי זולים, ולמרות שמתח הרווחים באירופה נמוך בהרבה מאשר בשוק הישראלי, עדיין הם מצליחים להרוויח בגלל האופרציה התפעולית היחסית זולה".

- השוק הישראלי באמת שונה. איך בן-משה חושב שיצליח ליישם את העקרונות האלה כאן?

"אני אספר לך סיפור ששמעתי ממוטי: לפני שנתיים, כשהם החליטו להיכנס לשוק האנגלי, הם העסיקו מספר משרדי ייעוץ שהסבירו להם כמה השוק האנגלי מסובך. כשהם סיימו, מוטי אמר: עכשיו אני אספר לכם על השוק הגרמני. כשהוא סיים, הם אמרו לו: שכנעת אותנו לא להיכנס לשוק הגרמני, כי הוא הרבה יותר מסובך. "מה אני אומר? לכל שוק יש האתגרים שלו. מוטי מאמין שהוא יכול להביא ערך מוסף לצרכן הישראלי".

- ולמה חשוב לו לעשות עסקים בארץ?

"הוא חושב שיש פוטנציאל אדיר בחברות של אי.די.בי ושהחברה יכולה להוות פלטפורמה לעסקים נוספים שאפשר לפתח בשוק הישראלי. יהיה אפשר לחסוך די הרבה - אלפי שקלים לכל משפחה - עם, למשל, פתיחת שוק האנרגיה לתחרות כמו בגרמניה. הוא חושב שמה שכחלון (משה כחלון, שר התקשורת לשעבר, ה' מ') עשה בשוק התקשורת, אפשר לעשות בשוק האנרגיה. חוץ מזה, אי.די.בי הוא קונצרן מאוד מעניין. יש שם נכסים מאתגרים אמנם, אבל מאוד מעניינים, שמוטי חושב שהוא יכול לקבל מהם ערך מוסף. הוא והאנשים שלו יודעים ללמוד די מהר, והוא חושב ומאמין שיוכל למצוא את הדרך".