טיול לסופ"ש: פסטיבל יוגה ערבה - כשגוף פוגש נפש

בפעם הרביעית, יכבשו היוגיסטים את הערבה במסגרת פסטיבל יוגה ערבה, ויפתחו לה את הצ'קרות

לפי משל האגם והירח ביוגה, כאשר האגם שקט ומימיו רוגעים, משתקף בהם הירח במלואו, חד ומדויק. אבל כשיש תנודות ורוחות סוערות, הירח לא ברור, וודאי לא משתקף בשלמותו. הנמשל בסיפור הוא אנחנו. כשיש בנו שקט, אנחנו יכולים להגיע לעצמנו בחדות ובדיוק, אבל כשסערה חולפת בנו, היא מטלטלת ולא מאפשרת רגיעה. ככה זה ביוגה - כדי להגיע לשקט מבחוץ, צריך קודם כול להגיע לשקט פנימי. המשל הזה הפך למוטו בחייה של חבצלת אשור, מורה ליוגה שחיה ביישוב צוקים, והקימה בביתה סטודיו יפהפה שפונה אל המדבר השלו.

"יש במדבר הרבה שקט", היא אומרת, "וצריך להגיע אליו וליהנות ממנו". בזמן שאנחנו תרגלנו, היא דיברה על תובנות היוגה. "יוגה זה מצב, חוויה, והנשימה היא כלי המחבר בין הגוף לתודעה. בין מאמץ למאמץ צריך ביוגה להרפות, אבל גם בחיים".

נראה שאין מקום טוב יותר לתרגול יוגה מאשר במדבר, זו הסיבה שכבר שנה רביעית מתקיים הפסטיבל ברחבי הערבה. במבחר מתחמים מרשים, הפזורים בין היישובים השונים, יתקבצו ויבואו מורים ותלמידיהם, וכמובן חובבי יוגה שמוכנים לנסות ולהתנסות בשלל סוגים - קלאסיים, אבל גם חדשניים. הלב של הפסטיבל נמצא ב"אשראם במדבר", שמארח כל השנה סדנאות רוחניות ופסטיבלים של גוף ונפש. כשמגיעים ורואים את האנשים, מרגישים ברישיקש פינת דרמסלה, וזה מעורר חיוך. עוטסב (שמחה בהודית), ממפיקי הפסטיבל, אומר שהמיזם מתחבר לאווירה, לנוף ולסביבה, וזו כנראה הסיבה לכך שמדי שנה מספר המבקרים בפסטיבל עולה.

הפסטיבל מתקיים במשך שלושה ימים. ביישובים רבים, בחאנים ובאתרי התיירות, יתקיימו סדנאות היוגה במתחמים הכוללים לינה וכלכלה מלאה. ברוב המקרים כל מתחם שכזה מארח סוג אחר של יוגה, כך שאפשר לבחור את מה שהכי מתחברים אליו. הטרנד של השנים האחרונות הוא לעשות ליוגה הסבה ולתת לה טוויסט עוקצני. האשראם יארח אקרו-יוגה - זרם שהופך את היוגיסט לסמי-אקרובט ודומה ללהטוטנות קרקס בשילוב מדיטציה. הלינה במקום אפשרית בקמפינג, בחדרים משותפים ובחדרים פרטיים. המתחם הרחב הוא בית שמספק חוויה של קלילות ואפילו פראיות - כשהמדבר עוטף ומאפשר מפלט בשעת הצורך.

השכנים מנאות סמדר יארחו ויניאסה יוגה, שעיקרה מעברים יצירתיים בין תנוחות שונות, כשעל הכול מנצחת הנשימה. קיבוץ לוטן, לעומת זאת, מוכר בטיפולי המים הייחודיים בבריכה היפה שהקימו, ולכן כאן תתקיים גם סדנת יוגה מים שמעניקה חוויה ומשמעות חדשה למילה יוגה. אצל חבצלת בצוקים יתגשם חלום קטן. חבצלת חלמה להקים מרכז להתפתחות רוחנית ולצמיחה אישית, ולסטודיו החדש היא יוצקת תוכן רענן, החל ביוגה לילדים ועד סדנאות ומעגלי נשים. היא אמנם למדה ראג'ה יוגה - יוגה של ההכרה, שעיקרה תרגילי ריכוז וחיבור לשקט הפנימי, אבל תארח יוגה ויג'ננה, שגם מאמנת להקשבה לתחושות הגוף.

בצוקים נפתח השנה מתחם אירוח חדש בשם אחוונא - שבע יחידות שבנויות על צלע גבעה עם בריכת שכשוך אישית, מתחם מרכזי להתכנסויות, לארוחות ולסדנאות, ואפילו בריכה מחוממת לחורף. כאן יעסקו ביוגה Flow - חיבור בין נקודות באמצעות הנשימה. מתחם נוסף, חדש (יחסית), הוא חאן נחל ערבה שנמצא ממזרח ליישוב חצבה, סמוך לדרך השלום. במתחם, שמשתרע על-פני חמישה דונמים, יש תשעה אוהלים בגדלים שונים שמתאימים למשפחה (עד חמישה אנשים), אבל גם לקבוצה (עד ארבעים איש). באוהלים יש מחצלות ומזרנים, במרכז יש מבנה שירותים ומקלחות מרווח, ומתחם לאירוח, להתפרקדות, לבישול, וכמובן ליוגה.

רמי אבו-חצירה, שהקים את המקום במו ידיו (תרתי משמע), יארח בו את המורים המרכזיים שמגיעים לפסטיבל, שאקטי מאי (מקנדה) ופפה דאנזה (מאורוגוואי), שיעבירו כאן תרגול עם מוזיקה חיה. המיקום של החאן, סמוך לנחל ערבה בגבול ירדן, הילך עלינו קסמים. בשתי גבעות בשוליו הוצבו ספסלים, שבאור הדמדומים צפו בהרי אדום שנצבעו כשמם באדום של שקיעה.

שני המורים שהגיעו מעבר לים יעבירו גם את התרגול המרכזי, שיתקיים ביום שישי בערב במשכן הקבע שלו בפארק תמנע. למרגלות עמודי שלמה יפרסו לכבוד המתרגלים מחצלות, ובנוף הדרמטי הזה יתקיים אימון של שעה ואחריו ארוחת שבת צמחונית משותפת והופעה אתנית של מארק אליהו, המנגן בכלים אותנטיים, שחיבר, במיוחד לערב הזה, הרכב של יהודים ופלסטינים.

פסטיבל יוגה ערבה יתקיים בימים חמישי-שבת, 31.10-2.11. חבילה למתרגל כוללת לינה, כלכלה מלאה (צמחונית), תרגולים ופעילויות, וכן הסעות למפגש המרכזי: 980-2,470 שקלים.

מידע והזמנות בטל' 052-3665935, בפייסבוק: yogaarava

פסטיבל אבירים

גם השנה חוזר פסטיבל האבירים בעיר העתיקה בירושלים, עם מיצגי וידיאו שיוקרנו על חומות העיר, תצוגת אופנה אבירית, קרבות אבירים, בר אבירים גדול, נשף אבירים ומתחם ריקודי עם תקופתיים הפתוח לקהל. יפעלו גם מבוך, מתחם ציורי רצפה בתלת-ממד, מיצג אש, מופעי תיאטרון ושירה בשיתוף האופרה הישראלית ועוד. ימי חמישי 31.10, 7.11, 14.11, 21.11, 18:00-23:00, www.jerusalem-oldcity.org.il