"אתם שם בישראל, תמשיכו לעשות בדיוק מה שאתם עושים"

מנהל הבידור של צ'אנל 4 הבריטי, ג'סטין גורמן, מספר על האיזון העדין שגורם לערוץ להצליח ועל ההתמודדות עם השינויים בדמוגרפיה של הצופים שגורמת לו לצאת מגבולות ממלכת הטלוויזיה ולחפש להיטים חדשים מעבר לים - כאן אצלנו

דברים משתנים בימים אלו בטלוויזיה הבריטית. רצועות שנשלטו במשך שנים על ידי הבי.בי.סי, הולכות ונכבשות על ידי הרשת מאפיק 3, ITV. הרשת מיתגה את עצמה והביסה את ההגמוניה המוחלטת של הרשת הציבורית הבריטית הבכירה - בנתוני צפייה, כמו גם ברחש ברשתות החברתיות - בזכות יצירות מופת כמו "ברודצ'רץ'", ו"דאונטון אבי".

קיראו עוד ב"גלובס"


אך התמורות הללו, לא ממש מטרידות את אנשי צ'אנל 4. "אנחנו סירת מרוץ והם ספינות ענק", אומר מנהל הבידור של הרשת, ג'סטין גורמן, שמגיע בשבוע הבא לישראל במסגרת כנס INTV. "כמובן שאנחנו ערים למה שקורה סביב ונמצאים בלחץ מתמיד להיות בקו אחיד עם השוק, אבל אנחנו תמיד מציעים את האלטרנטיבה. אנחנו מתחרים אבל לא כמו הבי.בי.סי או ITV. אנחנו לא היינו מזמינים תכניות ענק כמו 'אקס פקטור' למשל, שיכולים להישאר על המסך לנצח. הדי.אן.איי שלנו אחר לחלוטין. הדברים שאנחנו עושים צריכים להיראות אחרת".

בהיותו ציבורי, מרגישים אנשי ערוץ 4 הבריטי כי לחץ הרייטינג אינו מונח כבדות על כתפיהם. "הדמוגרפיה שלנו צעירה ואנחנו אוהבים את הצופה הצעיר. אנחנו לוקחים בחשבון שאנחנו ערוץ שאופן הצפייה בו הוא כזה שאנשים עוברים דרכנו ודוגמים אותנו, ולא בהכרח כל הזמן יושבים ורואים תוכנית ברצף. אם הייתי צריך לתאר את הדי.אן.איי שלנו, זה מעל לכל הצורך לקחת סיכון. כערוץ שהוא גם ציבורי וגם מסחרי כאחד, העובדה שאנחנו לא עובדים עבור רווח, מאפשרת לנו לקחת סיכונים. הערוץ אחר, צעיר, שובב ('נוטי' בלשונו של גורמן - ל"א) וזה הופך אותנו למיוחדים".

שומרים על איזון

צ'אנל 4, הוא שם שאוהבים ואהבו לתת בישראל במשך השנים, כדוגמה מוצלחת לשידור טלוויזיה ציבורי. גם אם זה לא באמת היה תמיד מדויק לאורך חייו, במרביתם היה ממומן מכספי מחויבויות של ערוצים אחרים. המודל הייחודי עליו בנוי הערוץ, מאפשר לו היום למכור פרסום, שהכנסותיו כולן הולכות ישירות בחזרה אל המסך. זאת באמצעות הוצאה של כל כספי ההפקה אל השוק וללא הפקות פנימיות. הרשת עצמה היא גוף ציבורי, המחזיק בשורה ארוכה של ערוצי בת.

"אנחנו כרגע בתקופה מצוינת", אומר גורמן. אחת ההצלחות הגדולות שרשומות תחת שמו היא העלאת השעשועון הפופולרי "אל תפיל את המיליון", שזכה להצלחה ברחבי העולם. בין השמות המזוהים עם הרשת, זה של המגיש והקומיקאי אלן קאר, ומותגים כמו "החתונה הצוענית הגדולה והשמנה שלי" ששברה שיאי רייטינג, כמו הרבה מתחום הדוקו ריאליטי ובהם "לחנך את יורקשייר", שעוקב אחר הנעשה בבית ספר, "יומנו של נער בתול" ותוכניות רבות על חיות בית. לצדן, תוכניות רכש אמריקאיות המוכרות לצופה הישראלי כמו "הבחורה החדשה", "הומלנד" ו"סוכני S.H.I.E.L.D", שתופסות משבצות מרכזיות.

- המודל הציבורי הייחודי שלכם אכן כל כך מוצלח?

"הוא ללא ספק מיוחד", אומר גורמן בבריטית. "יש איזון מיוחד, בין המסחרי לציבורי, שדואג שאנשים יבואו לראות את הערוץ ומאפשר לעשות דברים מגוונים יותר. צריך לשמור על האיזון הזה, ולכן זה כה מצליח ולכן זה עובד. בשורה התחתונה אנשים מסתכלים על התוצאה. ואם תראה ערב שידור שלנו שמורכב מחדשות מחד ומאידך תוכניות מאוד מסחריות, כמו 'מה שקורה בצ'לסי', אתה תבין איך זה עובד. אתה צריך למתוח את עצמך אינטלקטואלית".

- ומה באשר לתהליכי הפנימיים אצלכם, זה יכול לעבוד מבנית?

"זה עובד כך כבר 30 שנה. אנחנו תומכים בסקטור העצמאי ולכן זה תמיד אתגר. אנחנו לא עושים הפקות בתוך הבית ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה בלעדינו לשוק ההפקה המקומי. הם חייבים אותנו. הייחוד הוא מה ששם אותך בפוזיציה שהופכת אותך למיוחדת".

- בריטניה ידועה בחוקים המעניקים זכויות רבות למפיקים, על פני גופי השידור. איך אתה כמנהל בערוץ מתמודד עם זה?

"השוק משתנה לחלוטין, אם תלך עשור אחורה, היו הרבה יותר חברות הפקה עצמאיות, כך שההסכמים האלה הם לא לכל האורך. יש תזוזות והעצמאיות משתנה. כך או אחרת, כולם תמיד ירצו יותר כדי שיוכלו לעבוד ולהחזיר את הכסף למסך. בערוץ שלנו יש היום 700-800 עובדים, ואנחנו גוף רזה ולא רודף בצע. הכסף חוזר למסך. אנחנו במצב בריא אבל הקרב הוא על האיי.פי - אנחנו לא מייצרים מכוניות, אנחנו מפעל לרעיונות ולכן תמיד תהיה התמודדות מול כוחות השוק וזה בריא".

לדבריו גורמן, המעבר לדיגיטל צפוי לאתגר את תעשיית הטלוויזיה העולמית, בכל מה שקשור לזכויות. "יהיו זכויות חדשות שאנחנו לא מכירים ולא חשבנו עליהן בכלל. אנחנו נמצא, וכבר מוצאים, את עצמנו בעולם עם כמה שיותר פלטפורמות חדשניות ואנשים יחליטו איך הם רוצים לצפות, מתי ובאיזו תדירות, והדבר עשוי לשנות לחלוטין את כל הסכמי הזכויות הנהוגים בשוק כיום".

לא לחפש מה "נכון"

"יש לנו יחסים מאוד מיוחדים עם הטלוויזיה בישראל", אומר גורמן. לדבריו, "האיכות של רבות מהתוכניות שמגיעות מישראל גבוהה מאוד ולמעשה אנחנו שמים עין על כל מה שעושים אצלכם".

כבר היום מנהלת הרשת מו"מ מול מספר גורמים בישראל על פיתוח של תכנים משלנו, ובין היתר נפגש גורמן עם אנשי קשת ועם אבי ארמוזה. "יש שני דברים שאנחנו מתעניינים בהם ספציפית, אבל לא חכם מבחינתי להגיד מה הם. בכל אופן, כדאי לנו מאוד להשקיע ביחסים עם ישראל", הוא אומר.

המחלקה שתחת אחריותו כבר רכשה את זכויות הפורמט "פלפלים צהובים", אולם עדיין לא שידרה אותו, כמו גם את הפורמט של ארמוזה "המכנה המשותף". בבריטניה מתחילים להתעניין נמרצות בנעשה בישראל, ובין היתר משודרת ברשת ITV, זו העונה השנייה, גרסה מקומית לתוכנית הריאליטי של קשת "3".

- תגיד, השתגעתם? הלוא אתם הבריטים, אתם מלכי היצירה הטלוויזיונית, מה פתאום אתם מחפשים חומרים במדינה עם תרבות טלוויזיונית כה צעירה ונטולת מסורת?

"פעם היה בבריטניה ערוץ אחד והיום אנחנו המון ערוצים שצריכים תוכן. עם כל השינויים שקורים סביב והמהירות שבה צריך להפיק ולהעלות דברים, זה היה מוזר ולא יצירתי אם לא היינו מחפשים מחוץ לבריטניה. ישראל באמת מאוד מרגשת. אני חושב שהחדשים תמיד הכי מעניינים ונקודת הראייה שלהם את הדברים תהיה תמיד תהיה אחרת. הקהל שלנו משתנה ונהיה צעיר יותר וזה היה לא הגיוני, אם היינו עושים את אותו הדבר. החיפוש בישראל ובמקומות אחרים, רק יעשה אותנו טובים יותר. בסך הכל, בסופו של יום, מדובר בהשראה. אסור לחפש איך לעשות את הדברים 'נכון' כמו שאתה רגיל, ככה אתה רק תעשה טעויות. אתה צריך לדעת מי התחרות ומה עושים, ובסופו של דבר העבודה שלי היא להביא אליי את הרעיונות הטובים ביותר לפני כולם".

- עכשיו, כשאתה פוגש ישראלים מעולם הטלוויזיה יותר מאשר בעבר, יש לך טיפ, משהו שהם צריכים לשנות בעצמם?

"אתם שם בישראל, תמשיכו לעשות בדיוק מה שאתם עושים. אתם עושים את זה מצוין, זה עובד טוב. זה תמיד מאוד מהודק, מוצלח ורענן. אני חושב שאתם חמים ואל תעצרו".

- מה אתם מחפשים היום?

"באופן אישי כמי שמחזיק במחלקת הבידור, הצרכים הספציפיים שלי מגוונים. אנחנו מחפשים אחר פורמט ל-17:00 אחר הצהריים. בבריטניה זה חלק חשוב בערוץ, שם אנחנו משבצים שעשועונים שנמתחים על פני השבוע כולו ומשודרים בכל יום ויום, מוקדם יותר.

"בכל הקשור לבידור, הוא תמיד היה אצלנו שובב יותר 'אל תפיל את המיליון', ובאותה מידה אנחנו עושים דברים כמו 'מייד אין צ'לסי'. אני מעוניין לשמוע כל רעיון שמוצע. הרבה פעמים, ואפילו לרוב, הרעיונות הגדולים באים כשאתה לא מחפש אותם באופן ספציפי. אם אנחנו מוצאים רעיון טוב, משימתנו היא להפוך אותו לתוכנית של צ'אנל 4. בכל אופן חייב להיות בו טוויסט, משהו חדש שלא ראינו עד כה. הסגנון, הלוק, הטון, האינטראקטיביות, כשאתה מוסיף את הדברים האלה הם הופכים את הדי.אן.איי של התוכנית למתאימה לערוץ שבו היא משודרת. וצריך לעשות את זה באופן מעודן ולא בוטה. הרעיון יכול להיות ממקום אחר לגמרי, אבל באופן שבו הוא יוצא, הוא ייראה שלנו".

צ'אנל 4 מתפעל פלטפורמות צפייה על פי דרישה דיגיטליות, שמאפשרות צפייה באמצעות כל מכשיר. "האופן שבו אנשים צורכים תמיד ריתק אותנו. אני חושב שהעובדה שיש לך אותנו בסלולר זו תזכורת לכך שאנחנו קיימים. אנחנו עובדים קשה מאוד בעבור חדשנות בעולם הדיגיטלי. הפלטפורמה עליה אנחנו שוקדים כיום היא כזו שתזהה מה אתה מפסיד בטלוויזיה והיא תציע לך לצפות בזה, בכל מקום שבו תהיה.

"הטלוויזיה עדיין מאוד חשובה, אנשים צופים יותר מאשר בעבר, רק שיש יותר בחירה. אני אישית חושב שהטלוויזיה היא איפה שתרצה לצפות בה. אתה חייב היום לצור יחסים מאוד אישיים עם הצופה. אתה צריך לזוז, וחשוב להיות יותר חדשני ולראות מה יהיה בעוד 10 שנים. יש טלפון חדש כל שבוע, הכל הופך מהיר יותר. הדבר המפחיד ביותר הוא כמה מהר הכל מתפתח".

ג'סטין גורמן, מנהל חטיבת הבידור של ערוץ 4 הבריטי

■ מקצועי: חתום על הצלחות כמו "אל תפיל את המיליון", "Stand Up for the Week" ו"The Comedy Gala"

■ רזומה: שימש מפיק בפועל ב"Objective Productions"; הפיק עבורPrincess Productions את "Model Behavior" ולפני כן את "Popstars and Blind Date" עבור Granada

■ עוד משהו: בעבר עסק בהפקת שעשועונים בחברה שעבדה עבור ה-BBC