לא רק פיטורים: איקאה מגייסת 300 עובדים לסניף בקריית אתא

בימים האחרונים מדווחות חברות נוספות על עשרות משרות פנויות, ובהן אימפרבה, פלייטיקה, פלאריום ומרכז הפיתוח של AOL בישראל

הדיווחים על "גל פיטורים במשק" נראים מעט מוקדמים ומוגזמים מדי על רקע דיווחים אופטימיים יותר שהתקבלו בימים האחרונים, בדבר שורה של גיוסי עובדים במספר גופים עסקיים במשק.

הגיוס הבולט ביותר הוא זה של רשת איקאה בישראל, שהודיעה היום (א') על כוונתה לקלוט בחודשים הקרובים 300 עובדים לטובת הסניף החדש שצפוי להיפתח במחצית הראשונה של 2014 בקריית אתא.

ההנהלה המקומית של איקאה מסרה כי כל משרות הניהול לסניף החדש כבר אוישו, מרביתן על-ידי עובדי החברה מהסניפים בראשון-לציון ובנתניה שקיבלו קידום. המשמעות היא שהמשרות הפנויות הן בעיקר לתפקידי שירות ומכירות, לוגיסטיקה והסעדה.

באיקאה מציינים כי העובדים שיגויסו ייהנו מ"הדרכות והכשרות מקצועיות, ימי גיבוש ומסיבות, בונוסים שנתיים, מתנות ימי הולדת, קורסים ופעילויות בנושאים מגוונים הנוגעים להיבטים אחרים בחיי העובדים כמו הורות ואורח חיים בריא, יחד עם מגוון הטבות משתנות לרווחת העובדים".

מנגד, רבים מעובדי איקאה העידו בשנים האחרונות כי בצד מספר הטבות, רובם זוכים לשכר נמוך המתקרב מאוד לשכר המינימום במשק. בסניפים בראשון-לציון ובנתניה העובדים החלו להתאגד במסגרת ההסתדרות הכללית, אולם מדובר בהליך איטי ומדשדש, ולפי שעה לא נראה שיקום בקרוב ועד עובדים יציג שיחייב את ההנהלה לנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי.

הקמת הסניף החדש עשויה רק להקשות על ההתארגנות הזו, שכן על אף פסיקות בית הדין לעבודה שקבעו כי במקרים מסוימים של התארגנות ראשונית ניתן להכיר בהתארגנות עובדים של יחידה אחת או סניף אחד, הרי שההנהלה יכולה לטעון כי תכיר בהתארגנות רק אם כלל עובדי החברה בארץ יתאגדו - קרי מעל 1,000 עובדים בכל שלושת הסניפים.

בעוד שגיוס עובדים לסניף חדש שהקמתו החלה מבעוד מועד הוא בלתי נמנע, הרי שלא כך באשר לגיוס עליו הודיעה חברת פלאריום הישראלית, העוסקת בפיתוח משחקי אונליין לרשתות חברתיות ולמובייל. החברה, שהוקמה ב-2009, מונה כבר 400 עובדים, ובכוונתה לגייס כעת 100 עובדים נוספים, בהם אנשי פיתוח, שיווק אונליין, ארט, מעצבי משחקים ומומחים למובייל.

גם חברת פלייטיקה הישראלית, המפתחת משחקי קזינו חברתיים ללא הימורים אונליין, הודיעה היום על גיוס עובדים, אולם במספרים צנועים יותר: רק 20 משרות פנויות בתחום השיווק, עיצוב, פיתוח ו-IT.

חברת אבטחת המידע אימפרבה הודיעה על כוונתה לגייס 15 עובדים בתחומים שונים; וגם חברת לאקון, שעוסקת אף היא באבטחת מידע, מגייסת 10 עובדים.

בסוף השבוע האחרון הודיעה ענקית האינטרנט האמריקאית AOL על גיוס 40 עובדים חדשים למרכז הפיתוח בישראל. החברה מעוניינת לקלוט מפתחים, מנהלי תוכן, מנהלי מוצר ואנשי תמיכה.

נזכיר כי בתשקיף התעסוקה האחרון של קבוצת מנפאואר, השיבו 70% מהמעסיקים בישראל שהשתתפו במדגם כי בכוונתם לשמור על מצבת כוח-האדם ברבעון האחרון של 2013. 15% מהמעסיקים צפו גידול בכוח-האדם שלהם, ואילו 9% צפו ירידה. מדובר אמנם במאזן חיובי ביחס שבין צפי לגיוסים לעומת צפי לפיטורים, אולם במנפאואר ציינו כי מדובר בתחזית הגיוס החלשה ביותר בשנתיים האחרונות.