צוות 90 הימים לפתרון מצוקת הדיור הגיש המלצות ללפיד

לפיד יציב אולטימטום לקיבוצים ולמושבים: מכרו במחיר משופר מיידית למדינה קרקעות לעשרות אלפי דירות - או שנפקיע אותן במחירים הקבועים בחוק ■ עוד בהמלצות: תשואה מובטחת למוסדיים שיממנו פרויקטים לדירות להשכרה

לאחר עבודה של כמה חודשים הגיש היום (ב') צוות 90 הימים את מסקנותיו לשר האוצר יאיר לפיד. הצוות, שבראשו עמד ראש אגף תקציבים באוצר אמיר לוי, התבקש על ידי קבינט הדיור להציג המלצות לקידום מהיר של מתחמי מגורים ברחבי הארץ ולשילוב 150 אלף הדירות להשכרה.

המלצות הצוות מתייחסות לארבעה תחומים עיקרים: תכנון, קניין, פיתוח ושיווק מתחמי קרקע. חלק מהמלצות הצוות מחייבות חקיקה ועל פי גורם בכיר במשרד האוצר, בכוונת משרד האוצר לקדם חקיקה זו במהירות האפשרית כדי שהדבר יסתיים עד סוף מושב החורף של הכנסת (סוף חודש מארס). המלצות צוות 90 הימים יעברו כעת להצבעה בקבינט הדיור הקרוב שייערך ב-18 בנובמבר.

להורדת המצגת של צוות 90 הימים - לחצו כאן

המלצות בתחום התכנון

בתחום התכנון, מציע צוות 90 הימים להקים וועדה מיוחדת שתפעל בדומה לות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) עם סמכויות טיפול במתחם עד רמה של הוצאת התירי בנייה. הוועדה החדשה, שככל הנראה תקרא הועדה לפרויקט דיור לאומי, תקבל לידיה מתחמים עם חסמים שונים המצריכים טיפול מיוחד. הועדה תצטרך להכריע תוך פרק זמן של שנה וחצי האם התוכנית תאושר או לא.

יש לציין של פי ההמלצות תוכל הוועדה לדון במתחמים שאינם מיועדים רק להשכרה אולם לפחות מחציתם יכללו דיור להשכרה. מי שיקבע אלו מתחמים ייכנסו לטיפול הועדה החדשה יוכלו להיות או החברה הממשלתית החדשה לקידום הבנייה לשכירות, או רשות מקרקעי ישראל, או משרד השיכון או מינהל התכנון במשרד הפנים.

המלצות בתחום הקניין

בתחום הקניין הגיעו אנשי צוות 90 הימים כי כדי לאפשר קידום מהיר של תוכניות והסבת שטחים למגורים, יש ליצור הליך משפטי חדש להשבת קרקע ומנגנון פיצויים שונה. גורם בכיר באוצר הסביר שמדובר בהליך הדומה להפקעה ותקיף יותר מהמצב השורר היום בתחום זה.

במסגרת ההליך המוצע, תוכל המדינה להשיב לידיה קרקע לפני שהקרקע תשנה את ייעודה למגורים בלוח זמנים קצר, תוך כדי התקדמות התוכנית במוסדות התכנון. על פי הליך זה יגובש מודל חדש בשם "נטילת קרקע" במסגרתו, עוד לפני שהתוכנית הנוגעת לאחד המתחמים תגיע לשלב ההתנגדויות, יוכלו המחזיקים בקרקע להגיע להסדר מול המדינה.

על פי ההסדר, יוכלו המחזיקים בקרקע (קיבוצים, מושבים וכד') לקבל את הפיצוי הקבוע בחוק על כל דונם קרקע חקלאית, שעומד על בין 20 אלף שקל ל-50 אלף שקל לדונם, בתוספת פיצוי נוסף. המטרה בהליך זה להביא את המחזיקים לקרקע לוותר על ההתנגדות בזכות הפיצויי הנוסף ובכך למנוע עיכובים בשינויי הייעוד ואפשרות שיווק הקרקע מאוחר יותר למגורים, מה שקורה היום במתחמים רבים.

במקביל, אם המחזיקים בקרקע לא יסכימו להסכם שיוצע להם לתקופה קצרה בלבד, המדינה תוכל להעביר את הזכויות בקרקע לידיה באמצעות הליך משפטי חדש ואז יקבלו המחזיקים בקרקע רק את הפיצוי הקבוע בחוק. באוצר לא ציינו מה יהיה אחוז התוספת הכספית לה יזכה מי שיסכים להחזיר הקרקע בשלב הראשוני. באוצר מעריכים כי עשרות אלפי דירות יוקמו על קרקעות אלה.

בהתייחס לבניית הדירות להשכרה במימון הגופים המוסדיים, ממליץ הצוות להבטיח תשואה ליזמים. "תכנון הפרויקטים יעשה כך שיבטיחו איכות חיים ברמה גבוהה לשוכרים שלא יצטרכו לשעבד את עתידם הכלכלי", נמסר מהאוצר.

הצוות ממליץ גם על קידום התחדשות עירונית: "לאור החשיבות הרבה של נושא התחדשות העירונית הצוות יגבש המלצות שיאפשרו להגדיל את היקפי הבינוי במרקם הקיים ובמרכזי הערים. הדבר ייעשה באמצעות מודל חדשני שבמסגרתו יתאפשר בינוי על קרקע מדינה הסמוכה לשכונות הקיימות ומעבר הדיירים לבניין חדש טרם הריסת הבניין הישן".

לפיד מסר היום כי "הטיפול במחירי הדיור הגבוהים חייב להיות אגרסיבי ומהיר. יש דור שלם של צעירים בישראל שלא רואה את עצמו מצליח לרכוש דירה. עלינו לרוץ קדימה וליישם במהירות את המלצות הצוות בכל הכלים שעומדים לרשותנו. זו המשימה המרכזית שלי בתפקידי כשר אוצר".