אושר בקריאה ראשונה: מועצת הכבלים והרשות השנייה יאוחדו

ועדת הכלכלה תדון בקרוב במתווה הסופי של מודל המועצה המאוחדת‏ ■ בנוסף אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק "נייטרליות רשתות תקשורת"

האם שר התקשורת גלעד ארדן יהיה השר שישים סוף לפארסה המתמשכת שנים, של גופים רגולטוריים שונים לשידור המסחרי? על-פי מה שנראה הערב (ב'), נדמה שהסיכוי לכך גבוה. מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה ראשונה את הצעת החוק להקמת רשות לשידורים מסחריים בטלוויזיה וברדיו - או מה שמכונה "ברית-המועצות".

‏הרשות החדשה תאחד‏ את הרגולציה שנמצאת כיום בידי מועצת הכבלים והלוויין ובידי מועצת הרשות השנייה לגוף מסדיר אחד, שיופקד על כלל תחום השידורים המסחריים.

לאחר הקריאה הראשונה תובא הצעת החוק לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שם ייסגר המתווה הסופי שלפיו תפעל הרשות המאוחדת, ואז תוחזר הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

‏‏על-פי גורמים בסביבת ארדן, נראה כי הפעם הוא מתכוון להגיע לסיכום הנושא שנדון כבר שנים רבות. שרי התקשורת בשנים האחרונות הצהירו הצהרות רבות בדבר הצורך באיחוד, אך מסיבות פוליטיות לא רצו לבצע את המיזוג, וזאת מפני שעבורם זו הייתה הדרך לשלוט בעוד מועצה ולמנות מקורבים נוספים לתפקידים בשתי המועצות.

‏לדברי ארדן, פעולתו של הגוף המסדיר תעוצב על‏-פי עקרונות ציבוריים וחברתיים, כאשר ההיבטים הציבוריים בעבודת הרשות יבואו לידי ביטוי בתפקידיה, במבנה הרשות ובנציגי הציבור אשר ירכיבו את המועצה.

השר הוסיף כי הרשות המאוחדת תפעל כרשות פנים-ממשלתית, ובהמשך לכך מוצע לבטל את דמי הזיכיון השנתיים, שמשלמים בעלי הזיכיון. הזכייניות יחסכו כ-40 מיליון שקל, שאותם יוכלו להשקיע בהפקות מקור ובעידוד היצירה הישראלית. ‏‎‎‏

ניטרליות רשתות תקשורת

בנוסף אישרה הכנסת הערב בקריאה ראשונה את הצעת חוק "ניטרליות רשתות תקשורת", אשר במסגרתה ייאסר על ספקי אינטרנט, חברות תקשורת קוויות וחברות השידורים הרב-ערוציים להגביל או לחסום בדרך כלשהי תנועה המועברת ברשת שלהם, יישומים ואפליקציות בהם עושה הלקוח שימוש או ציוד תקשורת כלשהו המתחבר לרשת התקשורת שלהם (מכשירים, מודמים, ראוטרים וכדומה).

בנוסף לאיסור שהטיל בעבר משרד התקשורת על גורמים הפועלים בשוק הסלולר לבצע הגבלות או חסימות שונות בציוד וברשתות התקשורת, הנחה שר התקשורת גלעד ארדן להרחיב את עיקרון הניטרליות ברשת גם לגורמים נוספים הפועלים בשוק התקשורת, לרבות ספקיות הגישה לאינטרנט, חברות התשתית וחברות השידורים הרב-ערוציים.

לקראת עידן השוק הסיטונאי והרצון לעודד מפעילים נוספים להתחרות בבעלות התשתית ולהציע שירותי תוכן ושידורים מבוססי אינטרנט (OTT ו-IPTV), עלה הצורך להרחיב את האיסורים הקיימים בתחום הסלולר גם לשוק הקווי ולשוק השידורים.