המדינה בוחנת פריסת 2,000 מצלמות מהירות חדשות

סינגפור של המזה"ת: פרויקט "מדינה מצולמת" עלה לדיון בוועדת הכלכלה ■ ובינתיים, שלב ב': 300 מצלמות במיידי ותפיסת נהגים שיאיצו בין מצלמות

המשרד לביטחון פנים והמשטרה צריכים לרשת את כל כבישי ישראל בלמעלה מ-2,000 מצלמות מהירות ורמזור - כך טען המדען הראשי לשעבר של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, בדיון שנערך היום (ג') בפרויקט המצלמות "א-3" בוועדת הכלכלה.

לדבריו, העלות הכוללת למדינה של פרויקט "מדינה מצולמת" צפויה להיות כחצי מיליארד שקל "בלבד", אולם תוך שנה-שנתיים ה"השקעה" תוחזר כתוצאה מחיסכון, לטענתו, של כ-20% בתאונות כתוצאה מהצבת המצלמות.

זיו-אב לא התייחס כלל בדיון להכנסות המדינה מקנסות, אולם על פי נתוני "אור ירוק" ההכנסות של 60 המצלמות שכבר נפרסו מסתכמות ב-81 מיליון שקל בשנה. אם כך, בחישוב של פריסת 2,000 מצלמות, ההכנסות השנתיות שתגרוף המדינה מסתכמות בכ-2.7 מיליארד שקל בשנה - הכל מכספי משלם המסים, "האדם העובד" כפי שהגדירו שר האוצר יאיר לפיד.

כמו כן, על פי נתוני "אור ירוק", שפורסמו היום בוועדה, עלות ההקמה החד-פעמית של 60 המצלמות שכבר הוקמו בשלב הראשון היא כ-40 מיליון שקל, אולם עלות התפעול השנתית השוטפת של המצלמות היא כ-21 מיליון שקל. לטענת מנכ"ל אור ירוק, את הסכומים הנגבים מהמצלמות "צריך להעביר לגופים העוסקים בבטיחות בדרכים".

נציגי המשטרה אמרו בוועדה כי כיום נערכים מול המשרד לביטחון פנים דיונים על החלת "שלב ב'" של מערכת א-3, שבמסגרתו יורחבו מיקומי עמודי המצלמות מכ-120 בשלב הראשון ל-300 מצלמות.

בנוסף, נמסר כי במסגרת "שלב ב'" יוקמו "שטחים מבוקרים", שבהם שרשרת של מצלמות תעקוב אחר המהירות של נהגים על פני כביש מסוים ותפיק דוחות גם אם הנהגים לא עוברים את המהירות המותרת כאשר הם חולפים על פני המצלמה. איך זה יקרה? נניח שבקטע כביש מסוים הוצבו 2 מצלמות מהירות והנהג מאט כשהוא רואה את המצלמה הראשונה. כאשר הוא יתקרב למצלמה השנייה, היא תחשב את הזמן שלקח לו להגיע מהמצלמה הראשונה וכך תדע אם הוא האיץ במקטע שבין 2 המצלמות - ותפיק דוחות בהתאם.

על פי מצגת המשטרה בוועדה, נכון לסוף הרבעון השלישי הוצבו כ-103 עמדות מצלמה ורמזור בכבישי הארץ, מתוכן 9 עמדות "דמה". מהמצגת עולה כי המשטרה מפעילה מדיניות של "שינוי דינמי של ספי האכיפה", כלומר היא משנה את טווח החריגה מהמהירות המותרת, שעליו מופקים דו"חות בצומת מסוימת. המשטרה לא מסרה על פי אילו קריטריונים משונה "סף האכיפה".

על פי מצגת המשטרה, עד תחילת אוקטובר הפיקה המערכת 151,200 דו"חות. מתוכם הרוב המוחלט, כ-134,900 דו"חות היו על עבירות מהירות, שמתוכן כ-82,400 דו"חות היו על חריגה מהמהירות המותרת בעת חציית צומת באור ירוק. רק כ-16,270 מהדו"חות היו על מעבר צומת באור אדום. לא פחות מ-126,150 מכלל הדו"חות היו עבירות ברירת קנס. מתוך אלה כ-1890 דו"חות היו בגובה 250 שקלים והשאר דו"חות של 750 ו-1000 שקלים. רק 25,000 מהדו"חות היו על חריגות גדולות משמעותיות מהמהירות המותרת (מעל 30 קמ"ש) שבגינן נשלחה לנהגים הזמנה לדין.