התקררות? ירידה בהיקף הפניות למוקדי המשכנתאות בבנקים

גורמים בכירים בבנקים מזהים ירידה של 10%-20% בפניות למוקדים באוקטובר ■ "הציבור ממתין לראות לאן יתגלגלו המלצות תוכנית הדיור של לפיד" ■ "המאגר שלנו לחודשים הקרובים נראה רזה יותר, אך זה עדיין לא שינוי מגמה"

האם יש ניצנים של התקררות בשוק המשכנתאות הרותח? לדברי גורמים במערכת הבנקאית, במהלך חודש אוקטובר חלה ירידה של כ-10%-20% בהיקף הפניות למוקדי המשכנתאות ובהתעניינות של לקוחות חדשים.

"המאגר שלנו לחודשים הקרובים נראה רזה יותר לעומת חודשים קודמים", אומר גורם בכיר במערכת הבנקאית. "עם זאת, עוד מוקדם לקבוע האם מדובר בשינוי מגמה, וצריך לחכות לפחות עוד חודש בכדי להסיק זאת".

לפי הערכות, מה שגרם להאטה בהיקף המתעניינים הוא תוכנית 90 הימים של הצוות שהקים שר האוצר יאיר לפיד לטיפול במחירי הנדל"ן, ופרסם בתחילת השבוע את מסקנותיו. "התוכנית מעבירה מסרים ברורים, ואפשר בהחלט להבין זוגות צעירים שיעדיפו לשבת על הגדר ולהמתין ולראות לאן יתגלגלו ההמלצות שפורסמו לפני שייקנו דירה", אומר גורם באחד הבנקים.

ובינתיים, עד שתתבהר התמונה, נראה כי הנתונים בשוק המשכנתאות עדיין חזקים למדי. לפי הערכות, היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש אוקטובר עמד על כ-4.5 מיליארד שקל, גבוה בכ-7% לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים (4.2 מיליארד שקל).

נזכיר, כי במהלך ספטמבר נכנסו לתוקפן המגבלות האחרונות של בנק ישראל בשוק המשכנתאות, כאשר המגבלה המרכזית היא איסור מתן משכנתא שבה ההחזר החודשי מהווה 50% ומעלה מההכנסה החודשית של הלווה. חודש ספטמבר היה חודש עם מעט ימי עבודה בשל החגים, ולכן חודש אוקטובר הוא החודש הראשון שבו ניתן לראות אם הייתה השפעה של המגבלות על השוק.

בבנקים מציינים כי מגבלה זו הביאה ליציאה של 2%-3% בלבד מהלווים מחוץ לשוק. "המגבלות לא הכניסו את השוק להלם. רוב הלווים שלא עומדים בדרישות מצאו פתרונות בכדי שיוכלו לקחת משכנתא, כגון הוספת לווים או פריסה של ההלוואה לטווח ארוך יותר, כך שבשורה התחתונה יש טרנספורמציה של השוק בתמהיל ההלוואות, אבל אנחנו לא רואים הרבה לקוחות שנפלטים החוצה", אמר גורם באחד הבנקים.

עוד נזכיר, כי באוקטובר ירדה הריבית ב-0.25% ל-1%, מה שדווקא משפיע באופן חיובי על השוק, ומדרבן בעיקר את המשקיעים לרכוש דירות להשקעה.