אתר חולה

מה מתחולל באתר האינטרנט של מערכת הבריאות בארה"ב?

קשה לדעת מהי הפרשה המביכה יותר עבור נשיא ארצות הברית: מצד אחד האזנות הסתר שביצעה ארצות הברית לשיחות הטלפון של רבים ממנהיגי העולם, ביניהם מיטב ידידיה של אמריקה; ומצד שני הפיאסקו המתמשך של אתר האינטרנט www.healthcare.gov , שמקרטע כבר מספר שבועות מאז השקתו בתחילת אוקטובר.

HealthCare.gov הוא בורסה אינטרנטית לביטוחי בריאות. הוא תוצר של אחד מהישגיו היותר משמעותיים של הנשיא אובמה - חוק ביטוח הבריאות והגנת החולים, שאושר במרץ 2010. על פי החוק, כל אזרחי ארצות הברית חייבים להיות מבוטחים בביטוח בריאות ומי שלא ירכוש ביטוח כזה עד למרץ 2014 ייקנס.

לצורך כך אמור היה הממשל להעמיד לרשות אזרחיו אתר אינטרנט משוכלל בו יוכלו לאתר את הביטוח המתאים להם ולרכוש כיסוי ביטוחי עבורם ועבור בני משפחתם. באמצעות כלים מקוונים. כל אזרח יכול לחפש את הביטוח המתאים ביותר לצרכיו, לבצע בדיקות מחירים והשוואה בין שירותים שונים ולבסוף להירשם לתכנית הביטוח הנבחרת.

תאריך ההשקה של הבורסה לביטוחי בריאות נקבע ל-1 באוקטובר השנה. כיאה לאתר אינטרנט, שנשיא ארצות הברית מתגאה בו, הוא זכה לחשיפה תקשורתית נכבדת וכמובן לפירסום מתאים בכל הערוצים האפשריים, שקראו לאזרחי ארצות הברית להירשם באתר ולבחור את הביטוח המתאים להם. ואולם, יום ההשקה היה יום שחור עבור מתכנני האתר ומפעיליו.

מיליוני גולשים שפנו ל-healthcare.gov גרמו לאתר לקרוס תוך מספר שעות. שרתי הבורסה לא עמדו בעומס הגולשים. אבל, זו היתה רק ההתחלה. מסתבר שבמקרים רבים הציג האתר מידע מוטעה לגבי ספקי ביטוח בריאות ומחירי השירותים. אזרחים שניסו להירשם לביטוח כזה או אחר קיבלו פיסות מידע סותרות ולפעמים מוטעות. בנוסף, מסתבר שתכונות רבות שהובטחו עדיין אינן קיימות ובכלל, האתר דומה יותר לגרסת בטא. עבר כמעט חודש מאז ההשקה ואתר הבורסה עדיין לא שמיש. קיתונות של ביקורת ולעג נשפכו על ממשל אובמה, שאיננו מסוגל לקיים את אחת ההבטחות המרכזיות שלו.

כשלים טכניים

הוול סטריט ג'ורנל פירסם השבוע תחקיר בנושא הכשלים הטכניים של האתר healthcare.gov. מסתבר, שעל הקמת האתר עבדו למעלה מחמישים קבוצות שונות של מתכנתים ומומחי מיחשוב, ברחבי ארצות הברית. שרשרת הניהול וההיררכיה של ניהול הפרויקט המורכב הזה לא הוגדרה היטב מעולם והדיווחים על התקדמות הפרויקט לא היו מדויקים. מצגות שהתבצעו עבור גורמי ממשל בכירים שעקבו אחרי הפרויקט כללו צילומי מסכים יפים אבל לא באמת הדגימו את האתר עצמו.

בכך נוצרה אשליה של התקדמות אמיתית אצל פקידים בכירים, שהבנתם בפרויקטים של פיתוח תוכנה מוגבלת למדי. ולבסוף, הבדיקות הסופיות והמקיפות של האתר, שאמורות היו להתחיל בחודש יולי, החלו להתבצע רק לקראת סוף ספטמבר, כשבוע לפני ההשקה הרשמית.

רשת CNN דיווחה אתמול שפקידים בממשל אובמה קיבלו התרעות בחודש שלפני ההשקה, שהאתר איננו כשיר להפעלה, אך הם העדיפו להתעלם. כמו מנהלים בכירים בחברה מסואבת, הם טמנו את ראשם בחול וקיוו לטוב. האם הייתם משקיעים בחברה תוכנה שמפתחת כך את מוצריה? נראה, שלאזרחי ארצות הברית אין ברירה, הם רק יכולים לקוות שמישהו רציני ייקח אחריות על הפרויקט הזה. שמעתי שסטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, מתפנה בקרוב. אולי הוא יוכל להציל את המצב?