תביעה ב-200 אלף שקל: אסם הפרה זכויות יוצרים בפייסבוק

לטענת התובע, בעמוד הפייסבוק של מותג החטיפים "קריספי" של אסם נעשה שימוש ביצירה שלו, ללא מתן קרדיט הולם ולא בדרך של Share מהפוסט המקורי

עולם השיתוף בעידן הרשתות החברתיות הופך לא מעט סטטוסים לעבירה על חוקי השמירה על זכויות יוצרים וקניין רוחני. דוגמאות לכך לא חסרות, ולראיה - הפעילות הענפה של רשת Pinterest, שלמעשה מאפשרת לכל אחד לשתף בעמוד הפרופיל שלו תמונות שונות שבהם נתקל במהלך שיטוט ברחבי הרשת, ללא כל מתן קרדיט למקור היצירה והתמונה.

תביעה שהוגשה היום (ד') לבית משפט השלום בראשון-לציון על סך 200 אלף שקל שופכת אור על מהלך של פגיעה בזכויות יוצרים שנעשתה, לפי כתב התביעה, על-ידי חברת אסם בעמוד הפייסבוק של מותג החטיפים שלה "קריספי" בשם "קריספי - כולם מתחברים".

על-פי כתב התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין דניאל בוסתנאי ודורי אייל ממשרד בוסתנאי עורכי דין, אסם פרסמה ושיתפה בעמוד יצירה של התובע, אייל אברהם לוי שעוסק בתחום האימון האישי, ללא מתן קרדיט הולם ומתאים.

לדבריו עו"ד אייל, "הם ראו את הפוסט המקורי בעמוד העסקי של הלקוח שלי, אבל לא עשו שיתוף (Share) מתוך הפוסט המקורי, כפי שנהוג לעשות, אלא שמרו את התמונה והעלו אותה מחדש בעמוד שלהם, תוך שהם יוצרים עותק לא חוקי של היצירה, ללא מתן קרדיט מתאים".

אסם אמנם ציינה כי התמונה מגיעה דרך (Via) העמוד העסקי של התובע, כולל קישור ישירות אליו, אך לדברי עו"ד אייל, הדבר לא שקול לעשיית Share.

"אם היו עושים שיתוף, לחיצה על התמונה הייתה נזקפת לטובת העמוד העסקי של מרשי. לא רק שלא עשו זאת, ולא רק שיצרו עותק לא חוקי של היצירה, אלא גם מחקו את הטקסט הנלווה לה", הוא אומר. "במצב שבו הם פעלו כל מאות הלייקים והשיתופים שהתמונה שאסם העלתה קיבלה, נזקפים לזכות העמוד של 'קריספי'. משמעות הדבר בעולם של פייסבוק היא הנאתה של אסם מפרסום ויראלי בזכות העתקת היצירה של מרשי, הנאה שהוא עצמו יכול היה ליהנות ממנה לו היה נעשה שיתוף".

עו"ד אייל מסביר כי אם היו לוחצים על כפתור השיתוף (Share), חברת אסם לא הייתה עוברת עבירה על חוק זכויות היוצרים לכאורה. "אם אני העליתי תמונה לפייסבוק, אני בעצם מאפשר לאנשים לעשות Share. אני מאפשר לכם לבצע את הפעולה הזאת ביצירה שלי", הוא מסביר.

יש לציין כי את עמוד הפייסבוק של "קריספי - כולם מתחברים" הפעיל והריץ העיתונאי לשעבר אבי לן, שאחראי על עמוד הפייסבוק הפופולרי "סטטוסים מצייצים".

לדברי עו"ד אייל, לאחר האירוע, שהתרחש בחודש אפריל השנה, נשלח מכתב התראה לאסם, כולל בקשה להסיר את התמונה, אך לא התקבל כל מענה, והתמונה לא הוסרה.

עוד הוא מוסיף כי דפוס דומה ניתן לראות בפעילות שוטפת של החברה בעמוד הפייסבוק של המותג שלה. "אם מדובר ביצירה בעלת זכויות יוצרים של צד שלישי, אז כעיקרון גם אחרים יכולים לתבוע את אסם", הוא אומר.

יש לציין כי בתמונה עצמה - מודעת אבל סאטירית על מותו של "האביר על הסוס הלבן", כפרפרזה על תקוותם של נשים למצוא את הגבר המושלם - מופיע באופן מובנה קרדיט לעמוד העסקי של התובע.

עוד נציין כי בעמוד העסקי של התובע, הוא מעלה בעצמו תמונות עם ציטוטים וסטטוסים ללא מתן קרדיט ליוצר התמונה המקורית. עו"ד אייל טוען כי מבדיקה שערך מול התובע, האחרון הסביר לו כי תמונות אלה נרכשו ככל הנראה ממאגר תמונות אינטרנטי, ולכן ניתן לעשות בהן שימוש.

מאסם נמסר בתגובה כי "החברה טרם קיבלה את כתב התביעה. לאחר שכתב התביעה יגיע לידינו, נוכל ללמוד אותו ולהתייחס לדברים האמורים".