שיר פרידה למניית העם

למה זה קורה לטבע? כי הסביבה השתנתה, והחברה לא

זו לא הפעם הראשונה שזה קורה לתעשייה ישראלית פורצת דרך ומובילה בעולם. אפשר להזכיר את סאיטקס בתחום הדפוס, את M-system בתחום ה DOK, את ECI בתחום התקשורת וכן את טבע בתחום הפארמה.

בכל המקרים החברה זיהתה נישה צומחת והצליחה להיות מובילה. בין אם באמצעות רכישות ובין אם באמצעות צמיחה גנרית כל החברות הללו הובילו את התעשייה עד שהשוק השתנה. ברור שזה קורה גם לחברות זרות ואפשר היה כנראה לעשות רשימה אין סופית של חברות ז"ל ובכל זאת כשזה קורה לאחת משלנו, אחת שהשאירה את חותמה על המשק זה עצוב.

למה זה קורה לטבע ? כי הסביבה השתנתה והחברה לא. אפשר אפילו להגיד שהיא הצליחה בזכות תרופת פלא בשם קופקסון להאריך את חייה בכמה וכמה שנים טובות אבל אפילו הנס הזה הסתיים ונראה היום שלפחות חלק מהרופאים המטפלים נואשו.

טבע צמחה ופרחה בשנים שבהם השוק הגנרי גדל וגדל וגדל. הוא הגיע לבגרות וכך גם החברה. האם החברה לא יכולה להתקיים כחברה בוגרת, שאינה צומחת וגדלה עוד שנים רבות? נקווה שכן אבל זה מחייב הסתכלות אחרת, ניהול אחר, אסטרטגיית מימון אחרת, אסטרטגיית השקעה אחרת.

טבע לא השלימה עם הגעתה לבגרות. היא חיפשה ועדיין מחפשת איך לחזור לגיל ההתבגרות. יש חברות שמצליחות לעשות את זה, הן לא רבות. או שהן פותחות שווקים חדשים לדוגמא הצמיחה שמצגים מותגים בוגרים כמו מקדונלדס וסטארבקס בשווקים מתעוררים, או שהן משנות את המודל העסקי וליבת העסקים כמו IBM, מקרה חריג במידה רבה. טבע בחרה לנסות להמציא את עצמה מחדש כחברה של מוצרים מקוריים ולכן גייסה את ג'רמי לוין החתום על הצלחה של מהפך דומה בחברת פארמה אחרת.

זו לא משימה בלתי אפשרית, אבל זו בהחלט משימה קשה שתיקח הרבה זמן וכסף. זו משימה שמסכנת את היסודות של החברה מכיוון שכל רופא יגיד שקשה להציל חולה שמטפלים בו מצד אחד בסטרואידים ושוקים חשמליים ומצד שני בקוקטיל מורכב של תרופות ודיאטות במגוון רחב של מרכזים רפואיים.

חברה גנרית חייבת להיות בעלת מערך ייצור ומערך הפצה גלובלי יעילים. שתהיה אופטימיזציה גיאוגרפית של ייצור, אריזה, הפצה וגם של מיסוי אם רוצים להביא את המוצר הזול ביותר לשוק. צריך להוסיף לכך גם יכולת תמרון מדהימה על סל תרופות הרחב ביותר בעולם עם היכולת לגדול במוצרים שונים בשווקים שונים. על מנת להצליח במשימה הזו - למכור כמות אדירה במרווח נמוך, צריך לבנות חברה שונה לחלוטין מחברה שמוכוונת למצוא כוכבים, למצוא Block busters, את הדבר הגדול הבא.

לאן הדירקטוריון יבחר להוביל את החברה ומי יבחר לשבת ליד ההגה יקבע לא רק את מחיר המניה, אלא גם כמה עובדים יפוטרו מהמפעלים בארץ, והאם היא תשרוד את הבלבול של הרופאים ותצא מחדר המיון בחיים.

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל לפיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI