תוכנית המתאר לתעש השרון אושרה; עוברת לתכנון מפורט

נקבע כי ייתכן שבתוכניות המפורטות ניתן יהיה להגדיל את מספר יחידות הדיור מעבר לרף העליון שקבעה התוכנית המתארית, 22.7 אלף יחידות דיור

לאחר חודשים ארוכים של שמיעת ההתנגדויות לתוכנית תע"ש השרון על ידי חוקר שמינתה הוועדה המחוזית המיוחדת שמטפלת במתחם הגיש החוקר, העו"ד ומתכנן הערים זאב עמית, את מסקנותיו לוועדה. לאחר דיון במסקנות הדו"ח קבעה הוועדה המיוחדת, בראשה עומדת גילה אורון, כי מרבית ההתנגדויות יידחו וכי התוכנית המתארית תקבל תוקף ותוכל לעבור לתכנון מפורט של המתחמים.

במסגרת ההמלצות שרובן אומצו על ידי הוועדה נקבע כי סקרי הקרקע כמו גם סקרי הסביבה והתחבורה ייעשו רק ברמה המפורטת של התוכניות ולא ברמה המתארית. עוד נקבע כי ייתכן שבתוכניות המפורטות ניתן יהיה להגדיל את מספר יחידות הדיור מעבר לרף העליון שקבעה התוכנית המתארית, 22.7 אלף יחידות דיור, אולם לא החוקר ולא הוועדה המחוזית התייחסו להיקף התוספת.

עוה"ד צבי שוב ודקלה מוסרי טל, המייצגים מאות תושבים מתושבי הרצליה ורמת השרון המצויים בסמוך לתכנית תע"ש והמתנגדים לה במתכונתה, ציינו היום כי: "בהחלטתה לאשר את התוכנית, הוועדה המחוזית החליטה למעשה שלא להחליט ודחתה את הדיונים המהותיים לשלבים מאוחרים יותר. החלטה זו שגויה והיא תגרום לדחייה נוספת במימוש הבניה והפיתוח של האזור. אנו מעריכים כי להחלטת הוועדה יוגשו עכשיו ערעורים למועצה הארצית או עתירות לבתי המשפט שיעכבו שוב את הליכי התכנון וכן כי לאחר שתוגש תוכנית על כל מתחם שוב יחל הליך של התנגדויות וחוזר חלילה. הוועדה רצתה לקצר הליכים ולזרז את הבניה, ייתכן שבלחץ הגובר לקדם ולשחרר דירות לשוק, אבל לדעתנו בהחלטתה רק תגרום לעיכוב נוסף בהליכים".

מהחברה להגנת הטבע, שהייתה גם היא בין מגישי ההתנגדויות לתכנית, נמסר: "הוועדה יכולה הייתה לקבל החלטה שתהיה גם לטובת איכות ורווחת החיים של התושבים וגם למען ערכי הטבע הייחודיים שבמתחם, אבל לצערנו היא לא עשתה זאת. אם תצא לפעול בסופו של דבר התכנית כפי שהיא כעת, אנחנו בספק גדול אם היא תאפשר את קיומם של ערכי הטבע שבמקום, ומי שיפסיד הוא גם הטבע וגם התושבים שעתידים לגור שם".

בהתייחס לסוגיית זיהום הקרקע קבע החוקר בדו"ח שהגיש לוועדה כי: "אין על התכנון המתארי והמפורט להתחשב בזיהום הקרקע ולהתאים את עצמו לממצאי סקר קרקע אלא ההפך הגמור - על התכנון להתייחס לשטח כשטח נקי ומטוהר וזמין לפיתוח". החוקר הדגיש כי הוא מאמץ את עמדת המשרד להגנת הסביבה כי יש יתרון בדחיית הסקר קרוב במועדו ככל האפשר לתכנון המפורט ולביצוע, על מנת שממצאיו יהיו ככל שניתן רלוונטים למועד הפיתוח.

עוד קבע החוקר כי: "הסקר הוא תנאי מקדים והכרחי לביצוע הטיהור ואינו תנאי מקדים והכרחי לתכנון". מטעמים אלו החליט החוקר להמליץ על דחיית ההתנגדויות שביקשו לערוך סקר סביבתי וזיהום קרקע על כל המתחם. במקביל, חשוב לציין שהחוקר המליץ במקביל כי החלטה זו צריכה להיות כפופה לתנאים שקובעים בין היתר כי תנאי להפקדת תוכנית מפורטת יהיה סקר קרקע מפורט שיפורסם ברבים, ייקבעו תנאים מפורטים לטיפול בזיהום הקרקע ובנוסף, גם אם תאושר תוכנית מפורטת שאיננה מתייחסת למתחם שלם שמצריך טיהור קרקע יידרש הטיהור להתבצע על כל המתחם ולא רק בגבולות התוכנית.

כאמור, החוקר התייחס בהמלצותיו לנושא צפיפות הבינוי במסגרת התוכנית. התוכנית קובעת כי היקף יחידות הדיור לא יעלה על 22.7 אלף במתחם ואחת ההתנגדויות שהוגשה לתוכנית העלתה את השאלה מדוע מדובר בצפיפות נמוכה של יחידות דיור על תוכנית ששטחה הכולל הוא למעלה 7000 דונם. החוקר כותב בדו"ח שהכין כי הצפיפות שעולה מן התוכנית משקפת צפיפות מירבית של 3 יחידות דיור לדונם "שהיא על פני הדברים צפיפות נמוכה יחסית, פועל יוצא, בין השאר, עקב ייעוד שטחים פתוחים בהיקף נרחב".

החוקר מציין כי לדעתו יש מקום לאפשר בעתיד הגדלה של מספר יחידות הדיור באם התשתיות והשטחים הציבוריים יתנו מענה לתוספת שכזו אולם עניין זה יוכרע רק בגיבוש התוכניות המפורטות במתחם. הוועדה המחוזית החליטה לאמץ את המלצת החוקר וקבעה בהחלטתה שבתוכניות מפורטות ניתן יהיה להוסיף יחידות דיור למגורים מעבר למצויין בתוכנית המתאר אך בכפוף לתנאים של עמידת התשתיות ושטחי הציבור. חשוב לציין שלא החוקר ולא הוועדה המחוזית נקבו בהיקף התוספת האפשרי.

עוד טענה קשה שמעלים המתנגדים לאישור התוכנית היא שעצם העובדה שהתוכנית אושרה תוך פרק זמן של שבוע ימים בלבד מאז הוגש דו"ח החוקר לוועדה היא בעייתית. "הוגשו מאות התנגדויות לתוכנית וגם החוקר קיים דיונים במהלך חודשים ארוכים. כיצד ייתכן שחברי הועדה הספיקו תוך שבוע ימים לעבור על כל ההתנגדויות ומסקנות החוקר וכבר לקבל החלטה?", כך נמסר היום מנציגי חלק ממגישי ההתנגדויות.

גורמים במשרד הפנים הגיבו היום על הטענות שהועלו ומסרו כי ההחלטה לדחות את סקרי הקרקע לתוכניות מפורטות היא הליך מקובל בכל תוכנית. לגבי סקרי התחבורה שנדחו גם הם לתוכניות המפורטות נמסר כי אין טעם לערוך היום סקרי תחבורה כאשר מצב השטח עשוי להשתנות בשנים שיעברו עד שיגובשו התוכניות המפורטות. לגבי הטענה של לוחות הזמנים הבלתי אפשריים לקבלת ההחלטה מסר גורם במשרד הפנים כי זו הסיבה שמונה חוקר שביצע את העבודה בחודשים האחרונים ולאור חשיבות התוכנית הופנו כל משאבי הוועדות המחוזית מרכז כמו גם הוועדה המחוזית תל אביב לצורך טיפול בנושא בלוח זמנים קצר.