מכה לתחום ההורדות? בקשה לייצוגית נגד מיזוג פריון-קונדואיט

בבקשת שהגיש בעל מניות בפריון נטען לפגמים במו"מ לעסקה וגם בתמורה שהושגה - ש"אינה הוגנת ואינה ראויה" וגורמת נזק לתובע וליתר בעלי המניות

כחודשיים לאחר שהודיע במסיבת עיתונאים חגיגית על המיזוג בין חברת האינטרנט הציבורית פריון לחטיבת סרגלי הכלים של חברת קונדואיט (ClientConnect), ייאלץ ג'וזף מנדלבאום, מנכ"ל פריון, להתמודד עם בקשה לאישור תביעה ייצוגית בטענה לפגמים שנפלו במיזוג.

בתביעה, ובבקשה לאישורה כייצוגית, שהוגשו הבוקר (ב') לביהמ"ש הכלכלי בתל-אביב, נטען כי נפלו פגמים גם בהליך המו"מ לקראת העסקה, וגם במחיר שהושג, מה ש"מוביל למסקנה שלפיה התמורה נשוא המיזוג הנה לא הוגנת ולא ראויה, והתובע וחברי הקבוצה המיוצגת ניזוקו, או צפויים להינזק עקב כך".

התביעה הוגשה נגד פריון, ג'וזף מנדלבאום וחברי הדירקטוריון של החברה.

התובע, משה ברחד, המחזיק במניות פריון, מבקש מביהמ"ש, באמצעות עוה"ד עמית מנור ויוקי שמש, לתת למחזיקי המניות בחברה סעד הצהרתי (לא כספי), ולקבוע כי לא התקיים הליך רכישה הוגן; לא הושג מחיר הוגן; וכי בעקבות ההליך הפגום והנתונים החלקיים שהוצגו בפניהם - לא היה ביכולתם של בעלי המניות של פריון להגיע להחלטה מושכלת בשאלה האם לאשר את המיזוג במתכונת המוצעת, לדרוש שיפור ביחסי הבעלות בחברה הממוזגת או להעדיף לדחות את המיזוג המוצע, ולהשאיר את החברה במתכונתה הנוכחית.

בספטמבר האחרון נחשפה עסקת המיזוג בין חברות האינטרנט הישראליות פריון וקונדואיט (במסגרת המיזוג הוקצו לבעלי המניות של קונדואיט 81% ממניות פריון. שוויה של פריון בוול סטריט, שעמד על 168 מיליון דולר, גזר שווי של כ-920 מיליון דולר לחברה הממוזגת - מתוכו נגזר שווי של כ-750 מיליון דולר לחטיבת סרגלי הכלים של קונדואיט.

בתביעה צוין, כי את המיזוג יזמו בעלי מניותיה של קונדואיט במאי 2013. מיד בתחילת הדרך, נטען, הציעו בעלי המניות למנדלבאום לשמש כמנהל העסקים הראשי של החברה הממוזגת, ולשדרג את שכרו ואת הבונוס אשר לו הוא יהיה זכאי במסגרת כהונתו בחברה הממוזגת.

"חרף העניין האישי הבוטה שלו בעסקת המיזוג, היה זה מנדלבאום שניהל את המשא ומתן מצדה של החברה", נכתב בתביעה.

"הוסתרו פרטים"

לטענת התובע, רק כחודשיים ומחצה לאחר תחילת המו"מ, ולאחר שהלכה למעשה העסקה הייתה סגורה (והוסכם כי יחס חלוקת המניות יעמוד על 81:19 לטובת ClientConnect), הוקמה "ועדת עסקה", שתפקידה "לייעץ" בענייני המשא ומתן.

בהקשר זה טוען התובע, כי לא הייתה כל משמעות להקמת הוועדה, היא נעדרה אפקטיביות ונועדה לצורך אחד בלבד - למנוע טענה בדבר כשלים בממשל התאגידי של החברה או בעסקת המיזוג. "ועדת העסקה קיבלה את התבשיל שרקח מר מנדלבאום בבחינת 'כזה ראה וקדש'", נכתב בתביעה.

ב-16 בספטמבר פרסמה החברה לציבור את דבר המיזוג. שוק ההון הגיב באכזבה, ומניות פריון, הנסחרות גם בת"א, צנחו בשיעור של 14.62%, למחיר של 11.74 דולר. כיום, ערב ההצבעה, עומד מחיר המניה על 11.21 דולר.

עסקת המיזוג כפופה לאישור בעלי המניות של פריון ברוב רגיל. אסיפה כללית של בעלי המניות של פריון עתידה להתכנס ולדון בעסקת המיזוג ב-18 לחודש, ואולם לטענת התובע, למרות העניין האישי של מנדלבאום כגורם מהותי במו"מ, לא הוקמה ועדה מיוחדת של דירקטוריון החברה (שכל חבריה בלתי תלויים) לניהול המשא ומתן.

עוד נטען כי לא נקבע מחיר הוגן, וכי הוסתרו פרטים מהותיים מבעלי המניות, שאמורים היו לסייע להם להכריע אם המחיר הוגן. נטען כי הדירקטוריון נמנע מלגלות לבעלי המניות תחזיות פיננסיות שהנהלות פריון ו-ClientConnect מסרו ל-RBC; דירקטוריון פריון הסתיר תחזית רב-שנתית - עד 2017, ותחזית דומה לתזרימים החופשיים של ClientConnect.

עיקרי טענות התובע

■ נפלו פגמים בהליך המשא ומתן לקראת העסקה: 1. למנכ"ל פריון, שניהל את המו"מ, היה עניין אישי במיזוג, לאחר שהוצע לו לשפר את תנאי העסקתו בחברה הממוזגת 2. לא הוקמה ועדה מיוחדת של דירקטוריון החברה (שכל חבריה בלתי תלויים) לניהול המו"מ 3. רק לאחר שהעסקה הייתה סגורה הוקמה, למראית עין, ועדת עסקה, לייעוץ במו"מ 4. הוסתרו פרטים מהותיים מבעלי המניות באופן שמונע מהם להכריע האם המחיר בעסקה הוגן

■ התמורה לבעלי המניות לא הוגנת ולא ראויה

■ נגרם נזק או צפוי להיגרם נזק לבעלי מניות פריון בעקבות המחיר הלא הוגן

מפריון נמסר בתגובה: "החברה טרם קיבלה את כתבי הטענות ולכשתקבל אותם תלמד את פרטיהם".

*** עדכון (1.1.2015): התובע הייצוגי שתקף את פריון נטוורקס על הליך רכישת ClientConnect הודיע כי הוא מבקש להסתלק מתביעתו.