מסתמן: שחם ימליץ להגביל את חברות המדיה לרף של 10%-15%

‎‎על-פי ההמלצות המתגבשות של ועדת שחם, במקרים מסוימים תתאפשר הגעה לרף של 15%, ובמקרים נדירים יועלה הרף מעט יותר‏

‎‎ועדת שחם, בראשות יו"ר הרשות השנייה יעקב שחם, צפויה להמליץ להחיל את חוק הרשות השנייה, הקובע כי גוף לא יכול לרכוש יותר מ-10% מזמן הפרסום בערוצים מסחריים, גם על משרדי פרסום ועל חברות מדיה. ההמלצה ושינויים נוספים בנושא טעונים את אישור מועצת הרשות השנייה.

משמעות הדבר הוא שהרף שמציבה ועדת שחם נמוך בהרבה מהרף שמתעתד לקבוע בנושא הממונה על ההגבלים.

עוד על-פי ההמלצות, במקרים מסוימים יוכל הרף לעלות ל-15% ואף למעט יותר, במקרה שהזכייניות יבקשו זאת ויוכיחו כי יש במגבלה הספציפית לפגוע בהכנסותיהן.

‏חוק הרשות השנייה שקיים היום קובע כי גוף לא יכול לקנות יותר מ-10% מזמן האוויר, אולם עד היום הפרשנות הייתה שמדובר בחברה מסחרית ולא בחברות מדיה.

לאחר שהוועדה בחנה את חוות-הדעת הכלכלית שהכין עו"ד מנחם פרלמן, הוחלט כאמור להרחיב את המונח "גוף" ולהחיל אותו גם על משרדי פרסום ועל חברות מדיה.

‏כזכור, בתקופה האחרונה עסק בנושא גם הממונה על ההגבלים, דיויד גילה. על-פי המתווה המסתמן, הממונה יקבע כי ‏חברת מדיה‏ אחת תוכל להחזיק ברף מקסימלי של 25% נתח שוק בטלוויזיה.

‏בהנחה שהרף של 25% ייושם, הנפגעת העיקרית תהיה חברת המדיה יוניברסל מקאן, שתיאלץ לוותר על הרבה כסף.

שוק הטלוויזיה ב-2013 מוערך ב-1.6 מיליארד שקל. המשמעות היא שכל 1% שמקאן תצטרך לוותר עליו, נאמד ב-15-16 מיליון שקל.

על-פי ההערכות בשוק, הנתח של מקאן כיום בטלוויזיה עומד על 32%-35%. הפער בין מה שיש כיום לבין הרף שיוצב נע אם כך על 7%-10%. המשמעות היא שהיקף המדיה בטלוויזיה שעליו תיאלץ החברה לוותר עומד על 110-160 מיליון שקל - תלוי באחוז הסופי שייקבע. ‏

אבל המשמעות היא הרבה מעבר לכספית. יוניברסל גדולה היום משמעותית מכל מתחרה אחר בשוק, וגודל בשוק המדיה הוא הרבה מאוד כוח. יוניברסל נחשבת למובילת שוק דומיננטית וכוחנית מאוד, שלא מהססת להיכנס לקרבות עם אמצעי המדיה ועם חברות מדיה אחרות. בעולם שבו הפער אינו כה גדול, והכוח חוזר במידה מסוימת לזכיינים, ההשפעה הדרמטית שיש היום ליוניברסל בשוק תקטן משמעותית.

‏יו"ר איגוד חברות הפרסום, אמיר גיא, מסר בתגובה: "לא הגיע לידי כל מידע בנושא המלצות ועדת שחם. ככל הידוע לי, נושא רכש המדיה מול גופי המדיה השונים נבדק על-ידי הרשות להגבלים עסקיים, ואנו ממתינים למסקנות הבדיקה.

"ועדת שחם אינה עומדת מעל רשות ההגבלים. מאחר שיש לוועדה נגיעה לפעילותן הכלכלית של משרדי הפרסום והמדיה, הייתי מצפה לשימוע לפני העברת ההמלצות. ביקשתי זאת לפני 3 חודשים ונעניתי בשלילה.

"באשר לתקנה המדוברת, אינני בטוח שיש לה בסיס משפטי או תקפות שתעמוד במבחן המשפטי. האם בשנים האחרונות הרשות התירה לפעול בניגוד לחוק? להמלצות אלה יש פוטנציאל נזק אדיר למשרדי הפרסום ולגופי המדיה. אנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול נגדן".

‏שחם לא הגיב לידיעה.