אושרה תביעה נגזרת נגד אי.די.בי על חלוקת דיבידנדים אסורה

האם נוחי דנקנר והדירקטורים באי.די.בי פתוח ייאלצו להחזיר מכיסם דיבידנד בהיקף 64 מיליון שקל שחולק לאי.די.בי החזקות?

האם נוחי דנקנר והדירקטורים באי.די.בי פתוח ייאלצו להחזיר מכיסם דיבידנד בהיקף 64 מיליון שקל שחולק לאי.די.בי החזקות? החלטה תקדימית של בית המשפט הכלכלי תחייב את דנקנר ואת הדירקטורים בחברת אי.די.בי פתוח להגן על החלטתם לחלק דיבידנדים בסכום זה לאי.די.בי אחזקות, בנובמבר 2011.

השופטת רות רונן אישרה היום (ה') הגשת תביעה נגזרת נגד דנקנר וחברי דירקטוריון אי.די.בי פתוח בטענה לחלוקת דיבידנד אסורה, בשעה שהיה ידוע להם שהחברה עומדת לעבור ליתרת רווחים שלילית.

בין הנתבעים: אברהם בן-יוסף, עמוס מלכא, פרופ' יורם מרגליות, אירית איזקסון, זהבה דנקנר (אמו של נוחי דנקנר), רפי ביסקר, אבי פישר, יעקב שמיר, אליהן כהן, צבי לבנת, שי לבנת, דורי ויצחק מנור.

"לא התקיים מבחן הרווח"

התובע, עו"ד רונן להב, באמצעות משרד עמית מנור ויוקי שמש ומשרד גיל להב, טען כי חברי דירקטוריון אי.די.בי פתוח אישרו להעביר לכיסה של בעלת השליטה בחברה, אי.די.בי אחזקות, תשלום המהווה "חלוקה אסורה" של דיבידנדים.

בבקשה לאישור הגשת תביעה נגזרת כנגדם נטען כי במועד שבו אישר דירקטוריון החברה את חלוקת הדיבידנד, לא התקיים בחברה "מבחן הרווח", ולכן היה על החברה לקבל את אישור בית המשפט לחלוקה כתנאי לפני החלוקה, אולם אישור כזה לא התבקש וממילא לא ניתן.

בית המשפט ציין כי בין הצדדים נותרה מחלוקת בנוגע לשאלה המשפטית - האם לאור המידע שהיה בידם בעת החלוקה רשאים היו הדירקטורים לראות בחברה כמי שעמדה במבחן הרווח ולהחליט על חלוקת הדיבידנד.

בעוד שהתובע טען כי על הדירקטורים מוטלת חובה לבחון את מצב החברה נכון למועד חלוקת הדיבידנד, ולא להסתמך על דוחות הרבעון השני - טענו הדירקטורים כי מבחן הרווח הוא מבחן טכני-חשבוני, צופה פני עבר, וכי אין הם חייבים ולא ניתן לדרוש מהם לבחון את מצב החברה בבחינה צופה פני עתיד ולבחון אירועים עתידיים בה.

השופטת רות רונן דחתה את טענות הדירקטורים: "אין מדובר בתחזית ביחס לאירועים עתידיים שטרם התרחשו ועתידים אולי להתרחש בעתיד, אלא בהתייחסות לאירועים שכבר אירעו בעבר ולהשלכה הידועה שלהם על המצב החשבונאי של החברה", ציינה השופטת, והוסיפה כי גם הדירקטורים אינם כופרים בכך שבמועד ההחלטה על חלוקת הדיבידנד העריכה החברה כי בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2011, אשר היו עתידים להתפרסם לאחר החלוקה, תהיה יתרת העודפים בחברה שלילית.

רונן אף דחתה את טענת הדירקטורים כי ההחלטה התקבלה בתום-לב.

השופטת אף חייבה את דנקנר ואת הדירקטורים הנוספים לשאת בהוצאות הגשת הבקשה להגשת תביעה נגזרת נגדם, בסך 50 אלף שקל.

מקבוצת אי די בי נמסר בתגובה: "החברות מקבוצת אי.די.בי והדירקטורים פעלו כדין ועל-פי כל הכללים בחלוקת הדיבידנדים ובכלל. בכוונתנו להגיש ערעור על החלטת בית המשפט".