אלן גרינספן: גוש האירו יתפרק - אלא אם יבצע איחוד פוליטי

יו"ר הפד לשעבר אמר בראיון לעיתון גרמני כי גוש האירו לא יוכל לפעול לאורך זמן משום שהוא מורכב מ-17 מדינות עם מערכות כלכליות וחבריות שונות מדי ■ גרינספן הביע תמיכה במהלך של איחוד בנקאי

גוש האירו יצליח לשרוד רק אם הוא ייצור איחוד פוליטי, כך טוען אלן גרינספן, יו"ר הפד לשעבר בראיון לעיתון גרמני.

"גוש האירו יכול להינצל רק ע"י איחוד פוליטי", אמר גרינספן לעיתון "Welt am Sonntag". "אני לא מאמין שמערכת מוניטרית וכלכלית משותפת תוכל לפעול לאורך זמן אם היא מורכבת מ-17 מדינות עם 17 מערכות חברתיות שונות", לדבריו.

גרינספן, שכיהן כיו"ר הפד בין השנים 1987 ל-2006, טען כי האיחוד הפוליטי הוא המהלך היחיד שיוכל למנוע את פירוקו של גוש האירו בעתיד, זאת כאמור בשל השונות הכלכלית והחברתית של המדינות המרכיבות אותו.

יו"ר הפד לשעבר אמר בנוסף כי הוא אומנם סקפטי בכל הנוגע לאפשרות של איחוד פוליטי בגוש האירו, אך הוא הביע תמיכה באיחוד הבנקאי, מהלך אותו מובילה מרקל, וטען כי זה יהיה צעד פיסקאלי הגיוני שיקדם את גוש האירו לעבר סוג של איחוד פוליטי.

במהלך המשבר הפיננסי האחרון, גרינספן טען כי הריביות על האג"ח הממשלתיות של מדינות המערב עלו בשיעור חד, בעוד בקרב המדינות החזקות באירופה, כגון גרמניה, הולנד ואוסטריה, הריביות נשארו נמוכות. "המערכת לא פועלת בצורה טובה", לדבריו, "אין איזון".

כאשר נשאל האם הוא חושב שהמשבר הפיננסי הגלובלי שפרץ ב-2008 יכול להתפרץ שוב הוא השיב ללא היסוס: "לחלוטין".