בחינות ההסמכה בכתב של לשכת עוה"ד: 69% עברו בהצלחה

המרכז הבינתחומי גבר על האוניברסיטאות המובילות בארץ באחוז הבוגרים שעברו את הבחינה ■ הציון הממוצע הגבוה ביותר נרשם באוניברסיטה העברית - 80.2

לתשומת-לב הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות: בוגרי המרכז הבינתחומי בהרצליה גברו על בוגרי האוניברסיטאות המובילות בארץ, באחוז הבוגרים שעברו את המבחנים בכתב של לשכת עורכי הדין - כך עולה מנתוני המעבר וממוצע הציונים במבחן ההסמכה בכתב, שפרסמה הבוקר (ב') לשכת עורכי הדין.

69% מ-1972 הנבחנים שניגשו לבחינת הלשכה ב-3 בנובמבר עברו אותה בהצלחה, עם ציון ממוצע של 71.8 (הבחינה בכתב כוללת 100 שאלות ב-5 פרקים; כדי לצלוח אותה יש להשיב נכון על 65 שאלות, או על 60% מהשאלות בכל פרק). מה שמעניין הוא ההתפלגות של הסטודנטים שעברו.

לראשונה השנה בחרה לשכת עורכי הדין להציג את התפלגות הישגי המתמחים שניגשו לבחינה על-פי אחוז הנבחנים שעברו מכל מוסד לימודי, ולא על-פי הציון הממוצע בבחינה. בעקבות פילוח זה, מככבת בראש הטבלה בפעם הראשונה מכללה פרטית ללימודי משפטים, ולא פקולטה למשפטים מאחת האוניברסיטאות.

אחוז העוברים הגבוה ביותר נרשם בקרב בוגרי המרכז הבינתחומי בהרצליה, עם 98% עוברים מתוך 244 בוגריה שניגשו למבחן. יצוין כי זהו מספר הנבחנים השני בגובהו ששלח מוסד לימודי למבחן האחרון (אחרי הקריה האקדמית אונו ששלחה 303 בוגרים למבחן), ועל רקע זה אחוזי המעבר הגבוהים מקבלים משנה-חשיבות.

אחרי המרכז הבינתחומי, כמעט צמודות בצמרת, נמצאות אוניברסיטת תל-אביב (115 נבחנים) ואוניברסיטת בר-אילן (54 נבחנים) שרשמו 96% עוברים. האוניברסיטה העברית סוגרת את הרביעייה המובילה, עם 95% עוברים מתוך 93 נבחנים.

בחינת המוסדות על-פי הציון הממוצע של הנבחנים, מלמדת על משחק כיסאות - לא מאוד משמעותי - והמיקומים של המוסדות קצת משתנים.

כך, הציון הממוצע הגבוה ביותר במבחן נרשם בקרב בוגרי האוניברסיטה העברית - 80.2, ולא בקרב בוגרי הבינתחומי. אולם ההבדלים בין המוסדות די זניחים - בוגרי הבינתחומי קיבלו ציון ממוצע של 78 נקודות.

לדברי דיקנית בית-הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי, פרופ' שרון רבין-מרגליות, "זו חציית רוביקון משמעותית שעברנו, על אף שהצלחה בבחינות הלשכה לא הייתה מעולם המטרה שעמדה מול עיני המוסד. מה ששם אותנו בראש הטבלה, זה הרבה עבודה קשה גם מצדנו וגם מצד הסטודנטים.

"המרכז הבינתחומי משקיע מחשבה מתמדת באיך לשפר את תוכניות הלימודים ואיך ללמד את הסטודנטים את הדברים שהם צריכים לדעת, אבל לא רק לקראת מבחני הלשכה. אנחנו לא מכווני מבחני הלשכה, ובניגוד למכללות אחרות, אין לנו קורסי הכנה למבחנים.

"אנחנו רוצים להיות הכי טובים ולתת לסטודנטים את ההכשרה הכי טובה והכי מאתגרת, ובמקביל להקנות להם לא רק ידע אלא יכולות ניתוח, הובלה ומנהיגות. אנחנו רוצים לעשות מהפכה ב'איך מלמדים משפטים', וההצלחה במבחנים היא רק תוצר לוואי של העבודה הקשה שלנו".

ובמקום האחרון?

אמנם ההבדלים בין המוסדות המככבים בצמרת הטבלה באחוזי העוברים את המבחן והציון הממוצע אינם משמעותיים - אחוז-שניים ונקודות בודדות - אך הזינוק של המרכז הבינתחומי לראש המוסדות המובילים מחזקת את הטענות של משפטנים ואנשי אקדמיה רבים, שלפיהן הביקורת הגורפת נגד המכללות ורמת בוגריהן אינה מוצדקת; וכי ישנן מכללות שרמת הלימודים ורמת הסטודנטים בהן גבוהות ומהוות תחרות משמעותית לבוגרי האוניברסיטאות.

כך ניתן גם לציין את המכללה למינהל, שנמצאת במקום החמישי מבחינת אחוז עוברי המבחן בקרב הסטודנטים שלה (94%).

מנגד, בתחתית הרשימה, לצד סטודנטים שלמדו בחו"ל ועולים חדשים, מביטות מלמטה למעלה חלק מהמכללות ללימודי משפטים, כאשר את הרשימה סוגר המרכז האקדמי כרמל (מתחתיו מדורגים רק ישראלים שלמדו בחו"ל), אשר שלח 94 בוגרים לבחינה, ורק 59% מהם עברו, עם ציון ממוצע נכשל של 64.8.

הנכשלים הסדרתיים

בדומה לשנים קודמות, גם השנה מתמחים שניגשו לבחינה בפעם השנייה ויותר השיגו תוצאות נמוכות במבחן. בעוד אחוז העוברים שניגשו למבחן בפעם הראשונה עמד על 81%, עם ציון ממוצע של 72.8 - עומד אחוז העוברים את הבחינה מקרב אלה שניגשו אליה בפעם השנייה (257 נבחנים) על 49% בלבד, עם ציון ממוצע נכשל של 62.6 נקודות בלבד.

לצדם, בולטים לשלילה גם הנבחנים שניגשו למבחן בפעם השלישית ויותר, ומסומנים כבר כ"נכשלים סדרתיים". 276 מתמחים ניגשו לבחינה בפעם השלישית ומעלה, ורק 24% מהם עברו את הבחינה - כאשר הציון הממוצע שלהם עמד על 56.4 נקודות בלבד.

בלשכת עורכי הדין רואים בנתונים אלה חיזוק לעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת בנוגע לנכשלים סדרתיים.

עם פרסום הנתונים מסר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, כי "לשכת עורכי הדין מתריעה ונלחמת בהצפת המקצוע. יש לקדם חקיקה אשר תשמור על רמה נאותה של הנכנסים בשערי מקצוע עריכת הדין. כולי תקווה כי שרת המשפטים תעשה שימוש בסמכותה ותביא ליישום ההמלצות האמורות בחקיקה".

ציוני הנבחנים
 ציוני הנבחנים