שינוי בסדרי העדיפות: "פינוי-בינוי על פני פרויקטי תמ"א 38"

ועדת הערר המחוזית בת"א קיבלה החלטה המציבה פרויקטים של פינוי בינוי בעדיפות ראשונה

ועדת הערר המחוזית במחוז תל אביב קיבלה לאחרונה החלטה משמעותית המציבה בפעם הראשונה את תוכניות הפינוי בינוי לפני פרויקטים של תמ"א 38. מדובר בהחלטת ביניים שקיבלה ועדת הערר בראשותו של עו"ד מיכה גדרון בשבוע שעבר, שקובעת כי עד שלא ימוצו תהליכים הנוגעים לפינוי בינוי במתחם הממוקם בשכונת נווה שרת בתל אביב, לא יוכל לצאת לדרך פרויקט חיזוק מבנה ברחוב בית אל פינת אחי דקר.

"כאשר קיימים הליכים תכנוניים לביצוע פרויקט פינוי בינוי, ובניין אחד המצוי בתחום התוכנית מבקש לצאת מן הכלל ולבצע חיזוק של הבניין מכוח תמ"א 38, והליכה עצמאית זו של הבניין תסכל את ביצוע פרויקט הפינוי בינוי במתחם כולו, בשל סיבות תכנוניות או כלכליות, יש לדעתנו להעדיף את פרויקט הפינוי בינוי", כך קבעה ועדת הערר המחוזית בהחלטתה.

כבר זמן רב טוענים פעילים בתחום ההתחדשות העירונית כי מתחם שבו מקודמת תוכנית במסגרת תמ"א 38 המתייחסת לבניין בודד הופך את המתחם כולו לבלתי אפשרי לביצוע פרויקט פינוי בינוי, וכעת ההחלטה של ועדת הערר מחזקת טענה זו. בעקבות ההחלטה ייאלצו להמתין בעלי הדירות ברחוב אחי דקר פינת בית אל עד שימוצו תהליכי התכנון הנוגעים לפינוי בינוי במתחם וועדת הערר תתכנס לדון בנושא שוב בעוד 4 חודשים. להחלטה עשויה אף להיות משמעות לגבי פעילות יזמים של תמ"א 38 במתחמים המיועדים לפינוי בינוי, כאשר אותם היזמים יבחרו שלא לפעול לקידום פרויקטים נקודתיים במתחמים אלו.

במסגרת הערר המדובר, התנגדו בעלי דירות במתחם המיועד לפינוי בינוי בשכונת נווה שרת בת"א לפרויקט תמ"א 38 המקודם במקום וביקשו מוועדת הערר לעצור את התהליכים לקבלת היתר הבנייה לביצועו כדי שלא יסוכל פרויקט הפינוי בינוי כולו.

גם נציגי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב-יפו הסבירו במסגרת הדיון בערר כי "אם קיים סיכוי לאישור תוכנית פינוי בינוי למתחם כולו אנו מעדיפים פתרון זה על פני היתר בנייה לחיזוק הבניין מכוח תמ"א 38, שכן גם לדעת הוועדה המקומית מתן היתר יסגל את האפשרות ואת הסיכוי לביצוע פרויקט פינוי בינוי במקום". בנוסף, פנה גם מהנדס עיריית תל אביב-יפו, האדריכל עודד גבולי, לוועדת הערר בבקשה לעכב את ההחלטה למתן היתר בנייה עד למיצוי ההליך התכנוני הנוגע לתוכנית הפינוי בינוי.

עו"ד אברהם ללום, שותף במשרד עוה"ד עמית, פולק, מטלון ושות' ומומחה לעסקאות תמ"א 38 ופינוי בינוי, מסר: "לדעתי מדובר בהחלטה נכונה. על ועדות התכנון לשקול שיקולים כלליים וחברתיים לרבות שיקולים המבוססים על תכנון עתידי, התחדשות עירונית בדרך של פינוי בינוי מביאה בחשבון את כל אותם שיקולים. העדפה של פינוי בינוי על מסלול תמ"א 38 נכונה כי פרויקט פינוי ובינוי משיג את המטרה של חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה ביחס למספר גדול יותר של יחידות דיור, תוך השגת מטרה חשובה נוספת של התחדשות עירונית והוספת ממ"דים לדירות הקיימות. נימוק זה הינו נימוק נכון וחשוב למדינת ישראל".