מרכבים והארגז: חשש מפיטורים אם יירכשו אוטובוסים בחו"ל

שתי החברות הישראליות שעוסקות בהרכבת אוטובוסים חוששות מהחלטת שר התחבורה לאפשר יבוא של אוטובוסים מוגמרים ■ יו"ר הארגז, חגי שלום: "כיצד יביטו למפוטרים בעיניים?"

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר (ג') בהחלטת שר התחבורה ישראל כץ לפתוח את המכרזים של דן ואגד באופן שיאפשר לייבא לישראל אוטובוסים מוגמרים. לטענת החברות המקומיות, הארגז ומרכבים, יש במהלך כדי להעמיד את התעשייה הישראלית בתחום בסכנה, שכן חברות אלה עוסקות בהרכבת אוטובוסים על שלדות מיובאות. בשתי החברות מזהירים כי המשמעות של מכרז בינלאומי בנושא היא קבלת הצעות במחירים נמוכים במיוחד מחברות במזרח הרחוק על אוטובוסים מוגמרים, באופן שיוביל לגל פיטורים במשק. שתי החברות מעסיקות כ-1,000 עובדים.

במכתב ששיגר לפני כשבוע יו"ר הארגז חגי שלום למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי נטען כי בעת כהונתו של שלום שמחון כשר התמ"ת, קיבל ממנו הבטחה שלטונית, על דעת משרדי האוצר והתחבורה, שלפיה מכרזים בינלאומיים יפורסמו רק על רכש השלדות. זאת, כדי להבטיח שהמרכבים ייוצרו בידי שתי החברות היחידות שפועלות בשוק זה בישראל.

לדברי שלום, בהתבסס על ההבטלה השלטונית השקיעה הארגז כ-200 מיליון שקל בהקמת מפעל חדש בדרום. שלום הוסיף וטען כי המכרזים הבינלאומיים נכפו על החברות אגד ודן וזאת אף שהן מרוצות מהאוטובוסים המורכבים בישראל.

"מה יעשו המפעלים המקומיים אם במכרזים שבהם החלטתם כעת לחייב אותן, יזכו חברות מחו"ל וזאת באדיבות ממשלת ישראל? מה על המפעלים, על המובטלים ושיעור האבטלה? כיצד תביטו בעיני מאות מפוטרים ותסבירו שנטלתם משק תחרותי להפליא ובשם סיסמאות סרק של ייעול ושיפור הבאתם עליו את אסונו?", שואל שלום במכתבו ליצחקי.

המכרז הבינלאומי הראשון עתיד להתפרסם בידי חברת אגד בתחילת השנה ובמסגרתו היא תפנה ליצרניות בעולם לקבלת הצעות לרכש של כ-150 אוטובוסים מוגמרים. בחברות הארגז ומרכבים טוענים כי הגישה של משרד התחבורה עומדת בניגוד לזו שמונהגת בתקופה זו במדינות רבות בעולם, להגנה מוחלטת על הייצור המקומי.

במכתב ששיגר באחרונה מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יהודה אלבז אל חברת הארגז נאמר כי "רכש האוטובוסים במכרזים שיפורסמו יוביל לחיסכון בכספי ציבור ולקבלת אוטובוסים שיוכלו לתת שירות ארוך טווח ולהעניק חוויית נסיעה משופרת למשתמשי התחבורה הציבורית".

במכתב נטען כי פתיחת שוק רכש האוטובוסים למשתתפים נוספים עשויה להוזיל את מחיריהם, ולאפשר לחברות לרכוש כמות גדולה יותר של כלי תחבורה באופן שישפר את רמת השירות לנוסעים.

ממשרד התחבורה נמסר כי "מדובר בטענות חסרות שחר, שכן מרכבים והארגז מרכיבים מדי שנה מאות אוטובוסים לחברות רבות. היקף הרכישות של אגד ודן אינו עולה על 25% מהאוטובוסים המיוצרים על ידן. ההחלטה לפרסם מכרז בינלאומי לא תפגע כלל במפעלים הישראליים ותביא להוזלה של עשרות אחוזים במחירי האוטובוסים.

"ב-2010 ביצעה אגד הליך תחרותי לרכישת אוטובוסים, אולם הוא לא הוכיח את עצמו: הארגז, שזכה במכרז להרכבת מספר גדול של אוטובוסים, הודיע לאגד כי לא יוכל לעמוד בלו"ז שסוכם לאספקת האוטובוסים. בדוחות המבקר בעבר נמצאו ליקויים בהצטיידות של אגד ודן באוטובוסים. מהדוחות עולה כי מ-2007 ועד היום, החברות רכשו את כל ציי האוטובוסים בלי הליך תחרותי מסודר, בעוד הממשלה מממנת את כל רכש האוטובוסים של החברות באמצעות מיוחדת להצטיידות".