מקימי הסופר השיתופי בהרצליה: "נהיה גולן טלקום של הקמעונאות"

הצלחתו של הסופרמרקט השיתופי "העגלה" במצפה רמון הגיעה עד לתוכנית הבוקר של אורלי וגיא, שמקדמת סופרמרקט דומה בהרצליה ■ אורי שחורי, ממובילי ההתארגנות, שואף לסל קנייה זול ב-15%-20% בהשוואה לסופר רגיל

עוד יוזמה לסופרמרקט שיתופי קורמת בימים אלה עור וגידים, הפעם מכיוון פחות צפוי - מערכת תוכנית הבוקר של אורלי וגיא.

כבר כמה שבועות שצוות התוכנית, בהובלתו של עורך המשנה אורי שחורי, מקדמים התגייסות של תושבים להקמת קואופרטיב בהרצליה, כשכנס המתעניינים הראשון יתקיים ביום חמישי ב-20:30 במרכז הבינתחומי בהרצליה, בנוכחות שני המגישים.

"החלטנו להשתמש בפלטפורמה שיש לנו וברייטינג שלנו, שעומד על 4%-5%, ולעשות משהו טוב עם עצמנו", מספר שחורי בראיון לתוכנית "ברקוד" ב"גלובס TV".

"זה סוג של גולן טלקום של עולם הקמעונאות, אבל בשונה מגולן טלקום, במקרה הזה לא קם פתאום בעל הון שאומר "איזה עולם של נצלנים, אני רוצה לשנות", אלא אנשים עושים את זה. אנשים בוחרים לעשות שינוי בחיים שלהם, וזה הזמן לעשות את זה. כולנו נכנסים לסופר ומתעצבנים. ההרגשה היא שיש משבר אמון בין הצרכן הישראלי לבין רשתות השיווק. פה אנחנו נכנסים ורוצים לתת לאנשים את הכלים, דרך הפלטפורמה של התכנית, להתחבר יחד. אין יותר יפה מזה, זה קסם מדהים".

את ההשראה, הוא מספר, הם קיבלו מהצלחתו של הסופרמרקט החברתי "העגלה" במצפה רמון, שהוקם לפני כשנתיים, וחולל מהפכה בעיר. עד להקמתו נהנתה שופרסל מבלעדיות בעיירה הקטנה. את היעדר התחרות היא ניצלה לטובתה באמצעות פתיחת סניף "שופרסל שלי", בעיר - תת הרשת היקרה שלה, בניגוד לשופרסל דיל. הצרכנים באזור נאלצו בעל כורחם לשלם מחירים גבוהים, עד שהחליטו כמה משפחות מקומיות לקחת את גורלן בידיהן ולהקים מכולת שיתופית שמחיריה נמוכים משל שופרסל: "זה התחיל ב-13 משפחות שמכרו בבתים שלהן, והיום כבר מדובר במכולת של 38 מ"ר ועוד מעט מגיעים ל-200 מ"ר. מינימרקט לכל דבר. שופרסל כבר שינתה את הגישה מולם, והפכה את הסניף לשופרסל דיל. הם מתקדמים הלאה, ואנחנו בשאיפה לעשות אותו דבר בהרצליה".

לצד "העגלה" מתארגן בימים אלה סופרמרקט שיתופי נוסף שייקרא "שלנו" בשכונת ביצרון בתל אביב, כשברקע מתארגן גם הבנק החברתי אופק, שסוקר כאן בעבר.

- אז של מי הקואופרטיב?

"הקואופרטיב הוא של האנשים שיצטרפו. אנשי התוכנית אינם הפטרונים של הרצליה עכשיו. מבין חברי האסיפה הכללית ייבחרו 10 מנהלים שינהלו את העסק. מובן שאם נגיע למסה גדולה של אנשים בחנות, יצטרך להיות מנהל חנות, אדם שמסדר את המדפים וכו', אבל אנחנו שואפים לשמור על מבנה מסוים של התנדבות, שבמסגרתה אנשים יקדישו לקואופרטיב שעה-שעתיים".

- מה תמכרו בסופר? את כל מה שאנחנו מוצאים בסופר רגיל?

"זה הקסם של הדבר הזה. הכול תלוי בתושבי הרצליה. ככל שנהיה יותר אנשים, כך כמות המוצרים תגדל. היעד שלנו הוא 500 איש, זה יעד די ריאלי".

- כלומר, 500 שותפים?

500 שותפים שרכשו מניות. המחיר ינוע בין 400 ל-500 שקל, השותפים יקבעו את גובה הסכום. ככל שיהיו יותר אנשים, כך ההון הראשוני יהיה יותר גדול, החנות תהיה יותר גדולה וכמות המוצרים תהיה יותר גדולה. יש ארבעה חודשים עד חצי שנה עד שנקים את זה, אז גם תהליך הגיוס הולך להיות ארוך. זה הזמן של תושבי הרצליה להתאגד סביב רעיון הקואופרציה.

- ומדובר בהרצליה בלבד?

"אנחנו שואפים להתקדם הלאה. זה מתחיל. זה התחיל במצפה רמון בדרום, מתקדם אלינו בהרצליה, ופנו אלינו מאשדוד, מירושלים, מהמגזר הערבי. היום דיברתי עם מישהו בעולם החרדי שגם רוצה להיכנס לעניין הזה. יש רצון לדבר הזה, אנשים שואפים לשינוי".

גם שותפות וגם התנדבות

בשלב זה נמצאת הקמת הסופר בשלבים ראשוניים. בכנס המתעניינים ביום חמישי יחולקו המשתתפים לקבוצות עבודה שיתמקדו בגיוס, שיווק, חיפוש נדל"ן ועוד, לאחר שעד כה פעלו המתנדבים באופן יחסית עצמאי.

- היום בסופר אפשר לבחור בין אלפי מוצרים. גם אצלכם יהיה כזה מגוון?

"אני לא מאמין שנגיע לזה. כדי לפתוח סניף של רשת שיווק דרוש סכום של 1,200,000 שקל. אני ספק אם נגיע לזה גם בחלומות הבאמת גדולים שיש לנו, אבל אם 5,000 איש יצטרפו - יהיו לנו בין 2,000 ל-3,000 מוצרים, שזו כמות יפה. זה גם תלוי במוצרים שהשותפים יבחרו. הרי כל השפע הזה הוא בסופו בחלקו לא הכרחי. כשהקואופרטיב יתקיים כבר, הוא יחיה מהרווח התפעולי ומעוד אנשים שיצטרפו, ולאט לאט נגדל. כשנגיע לזה, המודל יהיה בשל לחנות דיסקאונט.

"לפני שבוע פורסם מחקר של המועצה לצרכנות לגבי פערי התיווך בעולם הירקות והפירות. אשכוליות נמכרות בהפרש בפער תיווך של 150%, למה? זה לא ריאלי, זה סתם, זה נצלני. דיברתי קודם על גולן טלקום, זה בדיוק אותו דבר. יום אחרי שהקואופרטיב יפעל, אנחנו נסתכל אחורה ונשאל איך שילמנו את המחירים המטורפים האלה, בדיוק כמו שאנחנו שואלים איך שילמנו 1,000 שקל על טלפון סלולרי".

- בכמה יהיו הקניות אצלכם זולות לעומת סופרמרקט אחר?

"השאיפה היא להנחה של 15%-20% בסל הקניות. במונחים של סל קניות - זה מאוד רציני".

- מה נדרש מהשותפים, חוץ מהשקעה של 400-500 שקל?

"בעיניי, חלק מהקואופרציה מבוסס על תפיסה צרכנית, וחלק אחר מבוסס על תפיסה קהילתית. תהיה אסיפה כללית שתחליט מה נדרש מהשותפים, זו בחירה של החברים, אבל לפי דעתי, תידרש שעה או שעתיים של התנדבות בחודש. מדובר בהתנדבות או בתוך הקואופרטיב, או בקהילה הסובבת את הקואופרטיב. זה דבר יפה. אנשים שיצטרפו לקואופרטיב הם ברובם אנשים שיצאו להפגין ב-2011. נתתם שעתיים ביום שבת ב-2011, תנו שעתיים עכשיו. יש בזה גם ערך חינוכי, תביאו את הילדים לחנות, יש בזה גם ערך יפה לקהילה. אתם פוגשים אנשים שאולי לא הייתם פוגשים בחוץ, בסופו של דבר, אתם יוצאים, להפגנה נגד שיטה, נגד שיטה שהיא נצלנית כרגע".

- ומי שלא חבר בקואופרטיב יכול לקנות בסופר הזה, או שהוא פתוח רק לחברי הקואופרטיב?

"הוא יוכל לקנות, הוא יצטרך לשלם 10% נוספים בזמן הרכישה. אנחנו אף פעם לא נזרוק מישהו מהדלת".

חיידק שיתופי

שחורי, שמודה כי נדבק בחיידק הקואופרטיב וכי התמסר לפעילות, מקווה שההתלהבות שלו תדבק גם באחרים: "יש לכם הזדמנות להיות יזמים. תבואו, תצטרפו. יש פה שינוי שתלוי אך ורק בכם, יכול להיות פה משהו. אנחנו יכולים לחזור אחורה לארץ ישראל היפה, לשיתופיות, לקהילתיות. יש פה הזדמנות באמת גדולה, ואני מאוד שמח להיות חלק ממנה".

העובדה שמאחורי ההתארגנות עומדות דמויות טלוויזיוניות מוכרות כמו אורלי וילנאי וגיא מרוז ללא ספק תורמת את חלקה להתעניינות.

- אתה חושב שזה קשור גם לאורלי וגיא, שהם בעצם עומדים מאחורי הדבר הזה?

"אם אני סתם מדבר עם אנשים, יש איזה חוסר אמון בסיסי והם שואלים איפה הטריק, לאן הולך הכסף, על מי מנסים לעבוד. כשיודעים שאורלי וגיא עומדים מאחור, אנשים נרגעים ואומרים 'אורלי וגיא הם אנשים אמינים, אנחנו מכירים אותם מהטלוויזיה'. אבל עדיין זה לא פשוט. אנחנו כל כך רגילים שדופקים אותנו, שכבר שכחנו שזה לא חייב להיות. וזה בדיוק מה שאנחנו מנסים לשנות".