לימור לבנת: "אני יודעת שלוזון לא יתמודד לעוד קדנציה כיו"ר ההתאחדות"

שרת הספורט: "יש לי התחייבות שהוא לא יתמודד, והוא לא ירצה להפר אותה" ■ על הסכם הרפורמה: "אף שר לפני לא הצליח לעשות רפורמה כזאת"

הסכסוך הגדול בספורט הישראלי יגיע בימים הקרובים לקו הגמר שלו. דירקטוריון הטוטו צפוי לאשר ביום חמישי את הסכם השיווק בין ההתאחדות לכדורגל לבין הטוטו לשלוש השנים הקרובות, ויפתח מחדש את ברז החמצן להתאחדות לכדורגל ולקבוצות ליגת העל והלאומית, שצפוי להזרים כ-220 מיליון שקל להתאחדות עד תום עונת 2015/16. בנוסף, יוזרמו עוד עשרות מיליוני שקלים לענף הכדורגל, על בסיס הקמה של מועדוני כדורגל חדשים והגדלת הבסיס של המועדונים הקיימים.

במקביל להסכם השיווק, ייצא באופן מעשי לדרך גם הסכם הרפורמה בכדורגל הישראלי - אותו הסכם שאמור להביא לשינויים מרחיקי לכת בניהול ענף הכדורגל, והוא תוצר של שתי הוועדות הציבוריות, ועדת זליכה ו-ועדת דודי כהן, שהוקמו בשנה שעברה על ידי ההתאחדות לכדורגל (דודי כהן) ועל-ידי שרת התרבות והספורט לימור לבנת (ירון זליכה).

אתמול (ג') התפנתה שרת התרבות והספורט לימור לבנת לסבב ראיונות מרתוני שהעניקה לכלי התקשורת, במסגרתו הבהירה באופן חד משמעי: אבי לוזון יסיים את תפקידו כיו"ר ההתאחדות לכדורגל בקיץ הבא. "אני מאמינה שאבי לוזון יודיע במאי 2014 כי הוא לא יתמודד לעוד קדנציה כיו"ר ההתאחדות לכדורגל".

* מאמינה או יודעת?

"אני יודעת שהוא לא יתמודד. יש לי התחייבות שהוא לא יתמודד ואני מאמינה שהוא לא ירצה להפר את המחויבות הזאת. אני לא מניחה שהוא ירצה להפר את הסכם הרפורמה. אני יודעת שהוא אוהב את הכדורגל וחשוב לו הכדורגל, ההתאחדות חשובה לו. הוא הגיע להבנה ולהכרה שדרושה שכאן רפורמה".

* בהנחה שאבי לוזון אכן יסיים את תפקידו, אחרי שהוא "הוציא" הסכם עתק של 80 מיליון שקל לעונה עבור הכדורגל הישראלי, הוא בטוח לא יוצא מהסיפור הזה כמפסיד, אולי אפילו כמנצח הגדול.

"אני לא עוסקת בכיפופי ידיים עם לוזון, ולא בודקת למי יש שרירים יותר גדולים או מי ניצח ומי הפסיד. מבחינתי הרווח הגדול בכל העניין הוא הרפורמה שיוצאת לדרך. בסופו של דבר הסכם השיווק עם הטוטו הוא בדיוק באותו סכום שהיה בפעם הקודמת, ורק נוספה אליו רפורמה בענף הכדורגל ובענפים נוספים. אף שר לפני לא הצליח לעשות רפורמה כזאת למרות הדוחות שיושבים כאן במגירות ומעלים אבק. חלק מהתוצאות של הרפורמה הזאת ייראו בעוד שנים רבות כשאני כבר לא יהיה במשרד הזה".

***

* השימוש שלך בטוטו לצורך העברת הרפורמה, בעצם זה שעצרתם את הסכם השיווק, הופך את הטוטו בסופו של יום לזרוע מבצעת של המשרד. זו השיטה מעכשיו על כל דבר, איום בעצירת כספי הטוטו?

"הטוטו הוא הזרוע הארוכה שלנו, כיוון שהמדינה לא מתקצבת כמעט את הספורט בישראל. אם אני מצליחה לייצר שיתוף פעולה כזה ולהעביר רפורמות - ואין דרך אחרת לעשות את הרפורמות בספורט - אז בסופו של דבר הטוטו באמת היה המנוף שבו נעזרתי. היתה הזדמנות להשתמש במנוף מאוד משמעותי, שהביא כאן להצלחה, ואם הצלחתי להשיג אני שמחה".

* מה הבטוחות שלכם לכך שהרפורמה אכן תתקיים ולא תיקבר?

"קודם כל יש לטוטו תחנת יציאה בתום שתי עונות מההסכם. רצינו אמנם תחנת יציאה אחרי שנה אבל בהתאחדות לכדורגל לא הסכימו. ויש את העניין של 'ועדת השניים' שקובעת שלעופר עיני ולי יש אפשרות להמליץ לדירקטוריון הטוטו לבטל את הסכם השיווק בכל רגע נתון אם יש הפרה של סעיפי הרפורמה".

* אין משמעות לכך שעופר עיני מסיים את תפקידו כיו"ר ההסתדרות בפברואר?

"כמובן שעופר עיני כיו"ר ההסתדרות או לא יו"ר ההסתדרות זה לא אותו דבר. אבל אני חושבת שאין לזה משמעות. מערכת היחסים שלו עם שטרן חלובה איפשרה לו להתקרב מאוד להתאחדות ולשמש כמגשר. אבל אני מקווה ומאוד מאמינה שבכלל לא נצטרך להשתמש בנשק הזה של ביטול ההסכם, כי אנחנו עומדים במקום שלהערכתי גם ההתאחדות כבר נמצאת במקום אחר, והיא מבינה שהיא צריכה את הרפורמה".

* עניין בחירת היו"ר והמשך הכהונה של לוזון משכו את רוב הסיקור התקשורתי, זה גם מה שגרם למריחה של הזמן ולחתימה על הרפורמה?

"לאו דווקא. על הקמת מינהלת הליגה, שזה עניין שמדברים עליו כבר 15 שנה, היה סביבו ויכוח מר וארוך. כי אי אפשר להגיד שיש מינהלת ובפועל אין לה סמכויות, לא למכור זכויות שידור ולא סמכויות לנהל מו"מ על הסכם השיווק מול הטוטו. לגבי מכרז השידורים שההתאחדות הוציאה עד שנת 2019, זה דבר שבעיני לא היה ראוי, שהסכם זכויות השידור עדיין נמצא בידיים של ההתאחדות ושהיא סוגרת אותו קדימה ובכך מפקיעה את הכספים שהיא אמורה לקבל בעתיד. אבל נוצרה בעיה גדולה מאוד של תפר, שבין הקמת המינהלת לבין חתימת הרפורמה. גם עכשיו הם לא מוכנים לרדת מביטול הסכם השידורים. זה ממש בדמם. אני חושבת שאני לא יכולה להתערב בזה, אין לי שום מנדט בעניין הזה, ומי שצריך להתערב בזה הן הקבוצות. זה כבר עניין שלהן".

* הסכם שיווק של 80 מיליון שקל בעונה זה סכום שלכולם ברור שהוא חסר היגיון ומופרך. נראה כאילו נאלצתם לקנות את הרפורמה בכסף?

"בוא נזכור ש-80 מיליון שקל זה סכום שלא גבוה יותר ממה שקיבלו לפני כן. לא העלו להם את הסכום בשקל. רק שבינתיים יש רפורמה שאמורה למתג את הטוטו בצורה שונה לגמר. אפשר לבקר את הסכום שההתאחדות תקבל ואפשר להגיד שגם קודם הסכום היה מופרך, אבל דווקא עכשיו כשבאים עם משהו דרמטי ומשמעותי, אז למה זה בעייתי? חוץ מזה, שמי שאישר את הסכום זה דירקטוריון הטוטו, ויש לו אחריות בעניין הזה".

* בעניין ההמלצות, בסופו של דבר הליך בחירת היו"ר לא באמת עומד להשתנות. עדיין יש למרכזים את הכוח לסגור ביניהם במי לבחור, ממש כמו קודם.

"לפי הסכם הרפורמה תהיה 'ועדת כשירות' שתקבע אם המועמד לתפקיד היו"ר נמצא בניגוד עניינים, והיא זו שתאשר מי יכול להתמודד. חוץ מזה שהבחירות יהיו ישירות וחשאיות. מעבר לזה, אני הרי לא יכולה להתערב בכל דבר, ואני לא יכולה להחליט איך יבחרו את היו"ר. לגבי המרכזים, זה נכון. כל עוד יש את המרכזים אז יכול להיות שיסגרו ביניהם דילים, אבל אגלה לך סוד - ככה גם בוחרים חברי כנסת ולא רק יו"ר התאחדות. אני לא יכולה להכתיב להתאחדות איך היא תבחר את היו"ר, אני כן יכולה לקבוע שאפשר לקבוע שתהיה הקפדה או היעדר זיקה או ניגוד עניינים. הוועדה גם תבדוק שלמי שרוצה להתמודד יש ניסיון ניהולי".

* ויתרתם על הדרישה שלכם שלמועמד יהיה תואר אקדמי.

"נכון. זה נשאר בסוף בחוץ. בסוף עשינו פשרות מסוימות גם אנחנו, לא כל דבר שרצינו ברפורמה קיבלנו. לא כל מילה ולא כל אות אפשר להשיג. זה המקסימום האופטימום שהייתי רוצה לראות? לא. אבל האם עשינו כאן שינוי מהותי ורפורמה מהותית? התשובה היא כן. ועובדה שאף אחד לא עשה את זה קודם. יש גבול עד איפה יכולתי להכניס את הידיים ולהתערב.

"צריך לזכור גם שלרפורמה הזאת תהיה השלכה לא רק על מה שקורה בכדורגל, ועובדה שזה כבר עכשיו משליך הלאה. למשל, ההמלצה בוועדת זליכה שהכספים מהטוטו יעברו ישירות לקבוצות ולא דרך ההתאחדות, זה משהו שעכשיו יקרה בכל הענפים. או עניין ניגוד העניינים והיעדר זיקה של מי שיושב בראשות האיגודים. הנה, לפניי מונחים עכשיו למעלה מ-20 מכתבים שמינהל הספורט הוציא לראשי איגודים על ניגודי עניינים, כולל מכתב לרשם התאגידים. מכתבים בסגנון מה שנשלח בעבר לאבנר קופל ולשמעון מזרחי. הנה, אריה פישר יו"ר איגוד הכדורת - ניגוד עניינים, או משה פונטי בג'ודו שהוא לא רק יו"ר איגוד הג'ודו אלא גם יו"ר אגודת הג'ודו מיטב נתניה וגם יו"ר אגודת הג'ודו מיטב אשדוד, והנה יו"ר איגוד הקיאקים, יור איגוד הטיפוס הספורטיבי, או דמקה, שייט. רק שהדברים האלו לוקחים זמן. גם כששמעון מזרחי היה יו"ר זמני של איגוד הכדורסל, אז לקח זמן עד שהוא עזב.

"כתבו ב'מעריב' שביקשתי מלוזון להתפטר מיידית. מעולם לא דרשתי ממנו להתפטר מיידית. כשהתבקשתי שלא יהיו בחירות לתפקיד יו"ר ההתאחדות בדצמבר אלא בתום העונה אז הסכמתי. ואז אמרו לי 'תראי, מאי-יוני זה מונדיאל', אז אמרתי יאללה שייסע למונדיאל, שייקח עוד חודש. אני לא מתקטננת. גם אם זה ייקח חודשיים או שלושה, לא על זה אני אלך לרב. אלו תהליכי עומק, לכלל האיגודים. זה ייקח זמן. זה אחד ועוד אחד ועוד אחד, אבל בסוף יהיה כאן סדר וניקיון".

***

במקביל לרפורמה שתזרים מאות מיליוני שקלים לכדורגל בשנים הקרובות, במשרד הספורט בנו תוכנית שאמורה להזרים סכומי כסף נוספים - בממדים שלא היכרנו כאן בעבר - לענפים אחרים. מי שייהנה מהכסף הנוסף הם הכדורסל ועוד תשעה ענפים שנבחרו להיות מוגדרים כ'ענפים מועדפים'. אם תרצו, אפשר לראות בכך את הסוכריה שאמורה לסייע לכל מתנגדי ההסכם עם הטוטו, שלא לעמוד על הרגליים האחוריות.

* אפשר להניח שהתוכנית החדשה שתומכת כלכלית בענפים נוספים עוזרת לכם להעביר את הסכם השיווק בטוטו?

"זה לא נועד לזה, אבל זה בהחלט יעזור. אני מודה, במרכאות, שאין ספק שזה עושה כל כך הרבה שכל וכל כך הגיוני - וזה מסייע לאנשים שמרגישים שמעבירים יותר מדי כסף לכדורגל".

* האנשים בדירקטוריון הטוטו שהולכים להצביע על הסכם השיווק ביום חמישי, הם יודעים כבר שמובטחות גם להם תוספות תקציביות?

"הם יודעים שהולכות להיות תוספות תקציביות גם לענפים המועדפים".