שיקיפדיה: אירוע מרתון עריכה להעלאת המודעות לאופנה דיגיטלית

שני מרתונים, המוקדשים להעלאת המודעות לאופנה דיגיטלית בוויקיפדיה, יתחילו מחר ■ מדובר באירוע ראשון מסוגו בישראל

עשרות כותבים בוויקיפדיה, סטודנטים לעיצוב ומתעניינים מהציבור הרחב, מוזמנים להיפגש מחר למרתון עריכה בוויקיפדיה - במטרה לעלות את המודעות למורשת אופנה דיגיטלית באנציקלופדיה הגדולה בעולם. מדובר באירוע ראשון מסוגו בישראל, שייערך במסגרת שיתוף פעולה חדש בין עמותת ויקימדיה ישראל, התומכת בפעילות ויקיפדיה העברית וביצירת תוכן חופשי ברשת, ובין מיזם יורופיאנה-אופנה, שיתקיים במקביל גם באיטליה ושבדיה וייחתם בתחרות בינלאומית. האירוע מופק על-ידי ויקימדיה ישראל בשיתוף HIT - המכון הטכנולוגי חולון, בית הספר שנקר להנדסה ולעיצוב ומרכז המידע לאמנות ישראלית.

בארץ יפוצל האירוע לשני חלקים, שיתקיימו במכון הטכנולוגי בחולון. הראשון, שיתקיים מחר (14/11), יכלול הרצאה מאת מרקו רנדינה, מתאם פרויקט יורופאנה-אופנה, המאגד תחת מטרייה אחת חפצי אמנות מתחום האופנה מכל רחבי אירופה והרצאת מבוא על ויקיפדיה ומיזמי ויקי, המיועדות לסגל, לסטודנטים לעיצוב ולמתעניינים מהציבור הרחב. השני, שיאו של האירוע, יתקיים ברביעי הבא (20/11), ויכלול סדנת עריכה בוויקיפדיה למתחילים וכן מרתון העריכה עצמו, שבמסגרתו ויקיפדים ותיקים יעבדו יחד עם מתחילים על ערכים בתחום האופנה.

"יש לנו שותפות רחבה עם הרבה גופים המעוניינים לעסוק באופנה, יש עלייה בהתעניינות בנושא האופנה באופן כללי ובפרט בויקיפדיה. אך כיוון שאין לנו מספיק מידע, חשוב לנו לפתוח ערוצים נוספים והוספה של ידע בנושא", אומרת מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל. "אנחנו יוצרים שותפות אירופית וחשובים לנו שותפי פעולה עם המוסדות האקדמיים ללימודי אופנה וגם עם מוזיאון העיצוב בחולון". על אף שמדובר בפעילות התנדבותית לחלוטין, הציפיות מצד המארגנים הן להיענות גבוהה: "אנחנו מנסים לעודד אנשים לקחת חלק בעריכה ובמקביל להשיג כמה שיותר אימג'ים של פריטי פולקלור עם ממד היסטורי תוך שיתוף פעולה עם המוסדות הרלבנטיים - יש היום הרבה מידע שקיים במוסדות, במוזיאונים ובאוניברסיטאות שהיינו שמחים לחשוף אליו את הקהל הרחב".

אם תהיתם איך זה עובד, לסטר מפרטת את חשיבות הסדנה: "כיום, יש לנו בעברית מעל 150 אלף ערכים מגוונים מאוד ואנחנו תמיד שואפים להגדיל את זה עוד. האנציקלופדיה והכתיבה בה נעשית על סמך מקורות. מי שיגיע לסדנה ילמד איך כותבים, על מה מסתמכים ומה המידע השמיש ביותר. היופי הוא שהערכים הם עשירים ומי שירצה לכתוב על אופנה יוכל להביא איתו את המידע הטוב ביותר - כשלכל ערך שנכתב ולכל דף מחויבים להיות מצוינים מקורות והערות שוליים.

"בתוך הקהילה הוויקיפדית, המתנדבים בודקים את האמינות של כל טקסט כמו בכל תחום אחר".

המרתון המדובר, מתקיים במסגרת "אתגר יורופאנה" הנערך בכל חודש נובמבר, במסגרת מיזמי גלאם של ויקימדיה (GLAM - גלריות, ספריות, ארכיונים ומוזיאונים באנגלית), ומטרתו העלאת המודעות למורשת אופנה דיגיטלית ברשת. במסגרת המיזם, נתרמו תמונות בתחום האופנה ברישיון חופשי לוויקיפדיה ע"י מוסדות תרבות בארץ ובעולם ובמהלך המרתון יורחבו וייכתבו ערכים איכותיים חדשים בתחום האופנה בוויקיפדיה.

איציק אדרי, יו"ר ויקימדיה ישראל: "התחברנו ליוזמה בינלאומית. שיתוף הפעולה מתחיל עם HIT ושנקר אבל אנחנו נשמח שיגיעו אנשים שמתעניינים בתחום מהציבור הרחב. חשוב לנו להגדיל את כמות הערכים ובאותה מידה להביא עוד אנשים שיהיו מעורבים ומבחינתנו כל אחד יכול לבוא להיות עורך בוויקיפדיה. טווח הגילאים מתחיל מגיל 13 ועד 80, מאנשים חסרי השכלה בכלל ועד פרופסורים".