נתניהו: "אנחנו רוצים רווחים מקרקעות? זו אגדה אורבנית"

(עדכון) - נתניהו: קדימה אשמה בזינוק במחירי הדירות ■ יחימוביץ': "5 שנים אתה ראש ממשלה - כמה אפשר להאשים את הממשלה הקודמת? בני 30 מחכים שהסבתא שלהם תמות כדי למכור את הדירה שלה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש להגיב היום (ד') בכנסת למשבר הדיור בעקבות חתימתם של 40 חברי כנסת שדרשו את תגובתו. חכ" איציק שמולי (העבודה) יזם את הדיון והטיח האשמות בנתניהו.

"בחודשים האחרונים הוצאנו מכרזי בנייה לאלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון", אמר נתניהו בתחילת דבריו. "זה לא היה קל לעשות, אבל עשינו את זה בשכל, באחריות. עמדנו בלחצים מול הקהילה הבינלאומית". נתניהו עקץ את שר השיכון אורי אריאל על הכוונה לבנות יותר מ-20 אלף דירות ביו"ש ואמר: "אין טעם להוסיף צעדים שאינם מעשיים, שמדברים על הפוטנציאל התיאורטי של הבנייה. בעת הזו במיוחד אין טעם לבזבז משאבים, אנרגיה, הון פוליטי יקר... אל מול דבר שאין בו שום תוצאה מעשית".

לאחר מכן הקריא נתניהו מפרסום של הלמ"ס ואמר: "משנת 2000 עד שנת 2008 המחירים עלו במתינות. מ-2008 יש בבת אחת עלייה חדה. עד 2010 המחירים עלו בכמעט 40% בממוצע. מ-2010 עד היום המחירים עלו ב-5.6%. הייתה עלייה חדה בבת אחת ואחר כך זה התמתן".

יצוין כי לפי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס, מחירי הדירות זינקו ביותר מ-80% מאמצע שנת 2007, אז התחיל גל המחירים הגדול.

נתניהו: קדימה אשמה

נתניהו התייחס להחלטת ממשלת קדימה בראשות אהוד אולמרט לצמצם את הבנייה במרכז הארץ על מנת לעודד מעבר לפריפריה, כגורם שהביא לזינוק במחירי הדירות משנת 2008. נתניהו כינה זאת "אחת ההחלטות האומללות שהתקבלו בישראל", וציין כי "מטרה היתה להביא חצי מיליון איש לפריפריה,לצפון ולדרום. הדרך היתה לדחוף את האנשים להתנתק מהמרכז אלא מה שקרה בפועל - במקום להתנתק מהמרכז קרתה התכנסות במרכז".

הוא הקריא מדברי פרופ' מנואל טרכטנברג, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, שהעריך בעבר כי להחלטה זו "עשויות להיות השלכות מאוד משמעותיות. תהיה עלייה במחירים במרכז הארץ שבהמשך תתגלגל למקומות אחרים".

נתניהו המשיך ואמר: "זה לא רק שאתה עוצר את הבנייה במרכז הארץ, הם עצרו גם את התכנון במרכז הארץ. הם עצרו גם את המלאי העתידי. ומה עשו? מיד יצרו ציפיות. המחיר של כל מוצר ברגע נתון זה הציפיות ממנו לעתיד. זה לא שבנו כבישים ורכבות לנגב ולגליל ויצרו באמת אופציה ללכת לשם, אלא סגרו אותם במרכז ואז הייתה עליית מחירים. וכך גם עם הספקולנטים, - כולם הבינו שבהחלטה האומללה הזו תהיה עליית מחירים וזה יקרה בגלל הציפיות בדיוק כמו שאמר טרכטנברג".

נתניהו, שניסה במשך שנים להעביר את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל - אשר נחלה כישלון גם אחרי שאושרה סופית ב-2011 - דיבר היום שוב על "המונופול הממשלתי הלא-יעיל שמחזיק ב-93% מהקרקע", קרי רשות מקרקעי ישראל.

"הבירוקרטיה חונקת"

נתניהו מנה את הצעדים בהם נקטה ממשלתו בשוק הדיור בשנים האחרונות: "הגדלנו את ההיצע ב-25 אלף דירות בגלל העבודה העצומה של השרים בממשלה הקודמת, אבל בסופו של דבר אנחנו הולכים להגדיל את מלאי הדירות המתוכננות. כאן אנחנו נתקלים בדבר שאין דוגמתו בעולם: חוקי התכנון שלנו. אתה מתחיל בוועדה ארצית, עובר למחוזית, חוזר חלילה במעגלים ולופים אינסופיים כמו נחש מתפתל ובסוף בסוף אחרי שנים של ייסורים אולי יהיו אישורים. אין דבר כזה בעולם. הביקורקטיה הזו חונקת.

"עכשיו משהו השתנה עם החוק הזה. החוק החל כחוק רזה, התפתח ל-400-500 עמוד... ולמה זה התפתח? השאלה איך אנחנו נמנע שחיתות עי הוועדות האלה. אתה רוצה לכאורה להבטיח שיהיה בסדר? מה המחיר של זה? האם זה שווה יחידות דיור? ומה יחייב אנשים? מה יחייב החלטה? אין לתהליך הזה שום הקבלה בעולם".

נתניהו טען כי הצעת החוק שלו בנושא רפורמת התכנון והבנייה התעכבה בגלל הבחירות. "עכשיו החוק מוגש מחדש. אנחנו יכולים לעשות הרבה דברים. המחירים עלו ב-40%, אבל אנחנו רוצים שזה יירד. אם אתם רוצים באמת לחולל את התמורה הזו אז הדבר המעשי המיידי הפשוט ביותר הוא להעביר את החוק הזה".

רה"מ תלה תקוווה בפינוי בסיסי צה"ל במרכז הארץ ואמר: "אנחנו הולכים בצעדי ענק לקחת את הבסיסים הגדולים ביותר באזורי ביקוש, ולהעביר במהלך נועז כמו תעש. זה יכניס לקופת המדינה מיליארדים וייתן עתודות קרקע באזורי ביקוש. הדבר השני הוא לקדם רעיונות. אני חושב שיש פה רעיונות מאוד מעניינים".

נתניהו דחה את הטענות לפיהן הממשלה אינה מעוניינת בהורדת מחירי הדירות כיוון שהממשלה מקבלת מסים במיליארדי שקלים ממחירי הדירות והקרקעות הגבוהים: "יש אגדה אורבנית שאומרת שאנחנו רוצים למקסם את מחירי הקרקע. אין מישהו שלא רוצה להוריד את מחירי הדיור. איננו רוצים במיקסום רווחים של מינהל מקרקעי ישראל. היעד שלנו הוא למקסם את מספר יחידות הדיור שאנחנו בונים ומשווקים.

"לכן, בשינוי היעד שלנו יחד עם חוק הבינוי שאני מבקש שיעבור, אנחנו נגדיל באופן משמעותי את היצע הדירות המשווקות, ואנחנו גם יכולים לעשות שינוי בחלוקת העוגה. זה מה שאנחנו רוצים לעשות וזה ישנה חברתית את המדינה. מה שמתחולל בנגב זה שינוי עצום. שינוי, מהפיכה, החזון הזה של אכלוס הנגב, הדבר הזה מתממש הלכה למעשה".

מלשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט נמסר: "ההחלטה שקיבלה ממשלת אולמרט למען הציבור בישראל, להקמת עשרות אלפי יחידות דיור בפריפריה, לא יצאה אל הפועל, וזאת בגלל ממשלת נתניהו, אשר החלה את כהונתה בראשית אפריל 2009. ממשלת נתניהו זרקה החלטה חשובה זו לפח, מה שגרם להגדלת הפערים בין הפריפריה למרכז ולנזק אדיר לציבור הרחב ולשוק הדיור כולו. ביבי שכח כנראה שהוא ראש ממשלה כבר חמש שנים. חמש שנים בהן פיזר עשרות הבטחות חסרות כיסוי, והקים עשרות ועדות שלא יצא מהן שום דבר. מכל ההצהרות על רפורמות נשאר רק רעש וצלצולים, וזאת במקום מעשים אמיתיים בשטח".

יחימוביץ': "5 שנים אתה ראש ממשלה - כמה אפשר להאשים את הממשלה הקודמת?"

מיד אחרי נתניהו עלתה לנאום יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ'. היא תקפה את נתניהו ואמרה: "אתה יודע שפעם עלה לכאן נואם שמצא פתק בו נכתב: 'בנימוק חלש צריך להרים את הקול'. אצלך זה דומה אבל למדתי להכיר אותך. ככל שרבות תנועות הידיים המעגליות כך הנימוק יותר חלש. 5 שנים אתה ראש ממשלה - כמה אפשר להאשים את הממשלה הקודמת? יש גבול.

"בממשלה הקודמת הבטחת רפורמה דרמטית שתוזיל משמעותית את מחירי הדיור. חמש שנים אחרי אלה העובדות. ב-2013 צריך 135 משכורות כדי לקנות דירה. 12 שנות עבודה. זה נתון פיקטיבי כי גם צריך לקנות אוכל. השבוע התחלנו לקבל מהלמ"ס נתונים לפיהם חצי מהעובדים במשק מרוויחים פחות מ-6,000 שקל בחודש, מה שהופך את הנתון ל-200 משכורות של אדם נורמלי כדי לקנות דירה. המשכת להבטיח, מסיבת עיתונאים גרנדיוזית אחרי המחאה... 'זיהיתי את המחאה הזו עוד כשהייתי שר אוצר', אמרת. 'אלה שינויים דרמטיים, נשלים שינויים ענקיים בחקיקה', הבטחת.

"כמה נאומים אנחנו שומעים ממך אדוני ראש הממשלה, שתוך שניה תפרק את הכוחות הדרמטיים. כמה פרויקטים בנו כאן, כמה רפורמות פלא עברנו בחמש השנים האלה, הפרטת קרקעות, מרפסות, הפרגולות, מסיבות עיתונאים דרמטיות עם 'פטישים' ושאר גימיקים, קבינטים ועדות ועכשיו קיבלנו עוד כמה פנינים. ועל מה אנחנו מדברים? על בית.

"המינוי שהיה ולא נברא של משה כחלון ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל ערב בחירות. עוד מסיבת עיתונאים, 'כחלון יוריד את מחירי הדיור כמו הסלולר'. בית זה כמו סלולר? לא ברור ההבדל?".

יחימוביץ' ציינה כי "אנשים בסוף שנות ה-30 שלהם אומרים, 'כשסבתא שלי תלך לעולמה אולי נמכור את הדירה שלה ונחלק אותה בין האחים. זה מכמיר לב, אבל זה הסיכוי היחיד שהם יראו תחילת קצה קצה של דירה".

יחימוביץ' לא חסכה שבטה גם משר האוצר לפיד ואמרה: "כל מסיבות העיתונאים רק הביאו לחוסר האמון בכם. אף אחד לא מאמין לכם שמחירי הדירות יירדו אי-פעם. אבא שלי היה פועל בניין. אני יודעת איך בונים בית: יסודות. יציקות בטון וברזל, לבנה אחר לבנה. אין סטטוס בפייס או בטוויטר שבונים בית. יש לך ממשיך אדוני ראש הממשלה; שר האוצר, פטפוט עצמי לדעת, כותרות, ועדות, הבטחות, נאומים. נוסף לכל היתר סטוסים בפייסבוק, זה עוד דבר שכנראה בונים ממנו בית. נבחרת אדוני שר האוצר אחרי המחאה, אפילו פעולה אחת זעירה לא נעשתה אחרי שנבחרת. זו ממשלת כל דיבורים. דיבורים כמו חול ואין מה לאכול".

יו"ר האופוזיציה הוסיפה כי "אין ויכוח פוליטי בבית הזה שאסור שלאיראן תהיה יכולת גרעינית. באיזה אופן יצירת עימות אגרסיבי עם ארהב משרתת אותנו? משחררים אסירים ומודיעים על גל בנייה בהתנחלויות. מוציאים מכרז לבנייה בשטחים כדי לשפוך עוד שמן על המדורה. מה אתם עושים? רוקדים על חבית של אבק שריפה? במקום זה תוציאו מכרזים בנגב, בגליל, ראשון, חדרה, חיפה, ירוחם... קחו משהו מהרווח מהרווחים הכלואים, תנו את זה לדיור ציבורי".

שמולי: "אנחנו דור הקנגרו"

"הבטחת לנו סופרטנקר לקרר את מחירי הדירות ואפילו עפיפון לא הגיע", אמר שמולי בפתח הדיון בכנסת. "דירה ממוצעת עולה היום כמעט 1.3 מיליון שקל. קיבלתי השבוע מכתב מזוג צעירים מפתח תקווה, וכך הם כותבים: 'שיקרו לנו. חשבנו שהגיע הזמן שלנו להתחיל לחיות כאן, אבל בבנק למשכנתאות חשבו אחרת ולא אישרו לנו משכנתא. לאנשים כמונו המדינה קוראת 'מלח הארץ' בטקסים, ובהזמנות אחרת 'פופוליסטים'. איך במדינה הזו הכל טוב ואצלנו מבחינה כלכלית הרוב רע? אנחנו לא בכיינים. שנינו עובדים עוד מהאוניברסיטה וכל חודש מחדש שוברים את הראש איך לשלם את השכירות והחשבונות מבלי להרים טלפון מביך להורים ולבקש שוב עזרה. אנחנו דורכים במקום אבל אנשים כמונו נשכחו במדינה'".

שמולי המשיך ותקף את נתניהו: "אתם אומרים שיש לכם תוכנית להורדת מחירים אבל זה לא נכון. צריך לומר את האמת: 50% מעלותה של דירה חדשה בישראל הולכים למדינה. בשנת 2011 גבתה המדינה מעל 8 מיליארד שקל ממכירת קרקעות למגורים. איך זה שמחירי הקרקעות זינקו במשמרת שלך ב-500% בת"א וב-400% בירושלים?".

שמולי המשיך ואמר: "אנחנו דור הקנגרו; רבע מאיתנו נשארים לגור אצל ההורים וגם אלה שעוזבים את הבית תלויים כלכלית בהורים ששוברים חסכונות ופנסיה ומעבירים את הירושה שלהם אלינו כדי שנוכל לשרוד כלכלית. וזה, אדוני רה"מ, קורה במשמרת שלך".

חברת הכנסת סתיו שפיר התייחסה גם היא למצוקת הדיור מעל דוכן הכנסת ואמרה כי "כל ממשלה שהיה לה באמת אכפת ממעמד הביניים, היתה מעבירה מזמן כמה חוקי חירום בסיסיים. אבל הממשלה הזאת לא באמת רוצה. ממשלה שרוצה לשנות את שוק השכירות יכולה להעביר היום חוק שיפקח על עליית שכר הדירה כחלק מחוזה השכירות. ממשלה שבאמת רוצה לשנות את שוק הדיור יכולה לחייב את היזמים לבנות דירות בהישג יד בכל פרויקט חדש בתמורה לתמריצים כמו זכויות בניה ופטורים ממס. ממשלה שבאמת אכפת לה מהמשבר הלאומי יכולה להטיל מס על דיירי חוץ, ארנונה על דירות ריקות, לשקם את פנים הערים במקום להבריח אותנו לשוליים. אבל לממשלה הזאת לא באמת אכפת. היא מושכת זמן עם ועדות וקבינטים מיותרים ובינתיים המחירים עולים והאזרחים קורסים".