"מצאתי מטילי זהב בדירה בת"א. זה עזר לי למכור אותה"

המתווך הוותיק חיים קאופמן סוגר לאחר 40 שנה את משרדי "קאופמן נכסים" בת"א - ומדבר: "האינטרנט הזיק לנו כלכלית, מה גם שהייתה לאינטרנט השפעה שלילית שתרמה לעליית המחירים"

לאחר 40 שנה סוגר המתווך הוותיק חיים קאופמן את משרדי "קאופמן נכסים" ברח' אבן גבירול 68 בת"א, מול כיכר רבין. "בעוד שלושה חודשים ימלאו לי 70, החלטתי להמיר את העבודה מהבוקר עד הלילה בעבודה קלה יותר מהבית, ולטפל רק בנכסים שהם הדובדבן בקצפת".

- מה השתנה בתחום מאז שנות ה-70?

"הרבה מאוד. האינטרנט הזיק לנו כלכלית, מה גם שהייתה לאינטרנט השפעה שלילית שתרמה לעליית המחירים. היום כל אחד שרוצה לבדוק אם הוא יכול לקבל סכום גדול על הבית שלו, זורק חכה לאתר אינטרנט בחינם, גם אם אין לזה קשר למחירים ריאליים. כל מי שגר ליד, חושב שזה ערך הבית שלו".

- מה השתנה בדרישות המגורים של הישראלים?

"הכל. מי זוכר שנווה צדק הייתה פעם דרום תל אביב? בשנות ה-70 גם התחבורה הייתה בערך 25% מההיקף שלה היום, ואז הפער בין דירות חזיתיות לעורפיות בצירים ראשיים היה כמה לירות והיום הוא עומד על כ-20%. גם לגבי נוף, היום מוכנים לשלם על נוף תוספת משמעותית במחיר, ואז לא הייתה כמעט בנייה גבוהה".

- ולגבי השכרה?

"בשנות ה-70 נהגו לשכור דירות מרוהטות. היום הצעירים נגעלים מהמחשבה לישון במיטה שמישהו אחר ישן עליה. אי אפשר להשכיר היום דירה גם בלי פלדלת, ובוודאי שללא מזגן, מה שפעם בכלל לא היה נושא לשיחה. בכלל אנשים היום מפונקים. פעם כדי למצוא דירת 200 מ"ר היה צריך לקנות שתי דירות ולחבר".

- מה העסקה הכי הזויה שעשית?

"ליד המשרד שלי ברחוב דוד המלך, הרחתי סירחון. עלינו לדירה ומצאנו בעל ואישה שהתאבדו יחד במיטה, אחרי שהודיעו לבעל שלקה בסרטן והאישה לקחה כדורים יחד איתו. במשך כמה שנים לא הצלחתי למכור את הדירה כי אנשים ידעו שבדירה הזאת התאבדו. נאלצנו להשכיר אותה ורק אחרי כמה שנים אנשים שכחו והדירה נמכרה.

"במקרה אחר פנה אליי לפני 15 שנה עו"ד, כדי שנמכור דירה ב'מגדלי דוד' בת"א אחרי שבעל הדירה, תושב חוץ, נפטר. הגעתי לדירה שלא התגוררו בה, ובמגירה מצאתי 10 מטילי זהב אורגינליים ענקיים בשווי מאות אלפי דולרים. צלצלתי לעו"ד שיבוא וייקח אותם, אבל זה דווקא עזר לי למכור את הדירה".

בשנת 1970 נמנה קאופמן כחבר הנהלת מלד"ן, הגוף שניסה לאגד את אלפי המתווכים בישראל. בשנת 1993 הוא אף כיהן כיו"ר.

- מה קרה למקצוע המתווך?

"היום אין כמעט מתווכים שעוסקים בהכל, אלא מתמקצעים בנישות. כמו שפעם רופא כללי היה עושה הכל, והיום יש רופאים מומחים לכל דבר.

"אני גם מאוד מאוכזב ממשרד המשפטים, שדואג לקחת ממתווכי הנדל"ן מיליוני שקלים בכל שנה כדי לחדש רישיונות תיווך וכדי לערוך מבחנים, אך לא מקיים את הבטחתו לפקח על הענף, לעבור בין משרדי התיווך ולוודא שרק מתווכים שמחזיקים ברישיון יוכלו לעסוק בתחום. משרד המשפטים ניסה לזרוק את האחריות על משרד התמ"ת, ובינתיים אין התקדמות. גם הרמה של מבחני התיווך מאוד נמוכה והיא מונעת סלקציה של אנשים לעסוק בתחום".