הצעה: חברות צרפתיות יקימו שני קווי רכבת קלה בת"א

ממשלות ישראל וצרפת בוחנות הסכם להקמת הקו הירוק והקו הסגול ב-30 מיליארד שקל ■ אם ייחתם ההסכם, הקו הירוק יושלם עוד לפני הקו האדום שכבר בתהליכי בנייה

ממשלות צרפת וישראל יבחנו חתימת הסכם ביניהן שיאפשר לחברות צרפתיות להקים שני קווי רכבת קלה נוספים בגוש דן, בהיקף של 30 מיליארד שקל. המדובר בקו הירוק מחולון להרצליה, בעלות המוערכת ב-17 מיליארד שקל ובקו הסגול מקריית אונו, דרך תל השומר לת"א, שעלותו מוערכת ב-13 מיליארד שקל.

להערכת גורמים המעורבים במגעים, אם יימסר זיכיון להקמת הקווים לידי קונסורציום צרפתי, ניתן יהיה להשלים את הקמתו של הקו הירוק עוד לפני שיושלם הקו האדום, שנמצא כבר בשלבי ביצוע. מועד השלמת הקו האדום שנקבע במקור ל-2017 נדחה לאחרונה ל-2022-2023 על רקע קשיים בירוקרטיים ורגולטוריים ובעיות ניהול בנת"ע, החברה שמונתה על ידי הממשלה להקים את הפרויקט, שהיקפו הכספי תפח לאחרונה מ-12 ל-14 עד 17 מיליארד שקל.

שר התחבורהישראל כ"ץ ייפגש הערב עם עמיתו הצרפתי, פרידריך קווליאר, שהגיע לישראל בפמלייתו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד. כ"ץ אמר היום (א'), כי "הממשלה הצרפתית מעוניינת להיות מעורבת בהקמת המטרו-הרכבת הקלה בת"א וגוש דן. אני אקשיב להצעה יחד עם הנהלת חברת נת"ע, הממונה על התחום, ונבחן גם את ההיבטים המשפטיים. הם (הצרפתים - ע"ב) הציעו הצעה דומה לפני 40 שנה ולא נענו, אולי זו הייתה טעות". כץ הוסיף כי הצרפתים רוצים להיות מעורבים בהקמה, במימון ובהפעלה של הקווים. לדבריו, "יש להם ניסיון רב וחיובי. מובן שנעמוד על כך שרוב העובדים יהיו ישראלים". כ"ץ ציין כי ישראל מוכנה לשקול הענקת שני קווים עתידיים נוספים לידי הזכיין הצרפתי (הצהוב והכחול), והדגיש כי חברת נת"ע תהיה שותפה מרכזית בפרויקט.

ל"גלובס" נודע, כי המגעים בין ישראל לצרפת החלו לפני כחודשיים בפגישה בין כ"ץ ובכירים במשרד התחבורה ונת"ע לבין עו"ד משה שחל המייצג חברות צרפתיות שעשויות להיות מעורבות בפרויקט ההקמה. יצוין, כי אלסטום הצרפתית הייתה שותפה מרכזית בהקמת קו הרכבת הקלה בירושלים, שמופעל כיום על ידי קונקס, חברת בת של קונצרן ויאוליה הצרפתי.

שחל, המקורב לצמרת הממשל בצרפת אמר כי "הרעיון של הרכבת הקלה בת"א הוא אחד ממספר רעיונות לפעילות כלכלית משותפת בין ישראל לצרפת בתחום התשתיות. זה פרויקט מכובד גם בקנה מידה אירופי, וקונסורציום צרפתי יוכל לבצע אותו בלוח זמנים מהיר בהרבה מהמתוכנן ובתנאים תחרותיים".

יצויין כי אלסטום, ויאוליה וחברת הכרייה ונסי היו שותפותיה של שיכון ובינוי לקבוצת מטרו-רייל, שהפסידה ב-2006 במכרז להקמת הקו האדום בשיטת ה-BOT לקבוצת MTS בראשות אפריקה-ישראל וסימנס. הזיכיון שנמסר ל-MTS בוטל ב-2011 לאחר שלא הצליחה להשיג מימון לפרויקט על פי תנאי ההסכם המקורי. הסכם בין ממשלות (GtoG) יכול להוות דרך עוקפת מכרזים, בכפוף לכך שתנאי ההסכם אינם חורגים מהמקובל בשוק.

הרכבת הקלה בגוש דן
 הרכבת הקלה בגוש דן