און טראק על המסלול הנכון

למרות העסקה המרשימה עם הבנקים במזרח, הטריגר לטיסה של 64% במניה הוא תביעת הפטנט נגד טי-מובייל, שתגיע בקרוב לביהמ"ש

אחרי עוד שבוע עם עליות של יותר מאחוז בכל שלושת המדדים העיקריים, נכנסת וול סטריט לכוננות פתיחת בקבוקי שמפניה, לקראת מה שהיא אוהבת מאוד - למרות שהוא חסר משמעות - חציית רף המספרים העגולים. מדד דאו ג'ונס יסתער בימים הקרובים על קו ה-16,000, ה-S&P 500 על 1,800 ומדד נאסד"ק על רף ה-4,000. לשני הראשונים זה יהיה עוד שיא חדש של כל הזמנים.

בזמן שלא מעט חברות אינטרנט, מדפסות תלת-ממד, ביג דאטה ומחשוב ענן נסחרות במכפילים בועתיים, צריך להזכיר את אותו סוחר מניות אלמוני שפתח בשידור חי בקבוק שמפניה בתחילת מארס 2000, עם חציית הנאסד"ק את קו 5,000 הנקודות, ונשאל "מה הלאה?". הוא השיב: "זה ברור - 10,000 בקרוב", אבל תוך שנתיים קיבלנו נאסד"ק שמדמם סביב 1,200 נקודות.

אל דאגה, אנחנו רחוקים משוק בועתי דוגמת שנת 2000, וההוכחה הכי טובה לכך היא מה שקרה למניית סיסקו (CSCO) אחרי ההנחיות הקשות בשבוע שעבר. בזמן הבועה ההיא הומצאו כל מיני תירוצים, שהפכו כישלונות לחזונות עתידיים, אבל בימים אלה יש בשוק היגיון שאפשר להבין אותו.

מצד אחד מענישים קשה כישלונות של חברות שמובילות בתחומן, דוגמת סיסקו או IBM, ומצד שני מתגמלים מעל ומעבר - עד כדי רמות שווי בועתיות - חברות שמובילות מהפכים חברתיים גדולים או טכנולוגיים, דוגמת טוויטר (TWTR), שנסחרת במכפיל מכירות של 45, או ספלאנק (SPLK), חלוצת ניתוחי ביג דאטה, עם מכפיל מכירות של 27. מיותר כמעט לציין ששתיהן עדיין מפסידות.

מהפכים טכנולוגיים הם הבעיה הגדולה של סיסקו, כי כמו HP (HPQ) לפניה, קשה מאוד ל"נושאות מטוסים" כבדות כמותן לתמרן בזריזות במים הסוערים. ג'ון צ'יימברס, המנכ"ל הכריזמטי והוותיק של סיסקו, דווקא היה בין אלה שחזו נכונה ומזמן את מהפכות המובייל והווידיאו שפורחות עכשיו, אבל כישלונו הגדול היה בעיקר ברכישות הענק שביצע לאורך השנים, שהיום מתברר שרובן לא קלעו לצורכי הרשת החדשה שהוא בעצמו חזה נכון.

הכריזמה הידועה של צ'יימברס, והופעותיו הרהוטות בתקשורת, שוב עמדו לצדו כמנכ"ל "טפלון", לעומת סטיב באלמר המחוספס ממיקרוסופט (MSFT), שחטף ללא סוף - עד שהרים ידיים והודיע על פרישה. כמעט איש לא קרא להדחת צ'יימברס, למרות שהדהים את האנליסטים בהנחיות שהיו הרבה מתחת למה שכולם צפו, והמניה קרסה בפעם השנייה ברציפות אחרי תוצאות.

היה רק איש אמיץ אחד - ג'ימי קרמר מרשת CNBC - שיצא נגד צ'יימברס בשידור חי, וגיחך על תירוציו, שמטילים את האשמה על כל מיני גורמים חיצוניים, לבד מסיסקו עצמה והעומד בראשה. במיוחד רתח קרמר על העובדה שצ'יימברס תרץ את הבעיות שלו בשוק הסיני בפרשת ההאזנות. "הוא לא היה צריך להזכיר את זה", צעק קרמר.

און טראק: 130% מאז ההשתלטות

במגזר המניות הישראליות שאני מחזיק כאן היה זה ללא ספק השבוע של און טראק (OTIV), שנסקה ב-64%, לשווי של יותר מ-90 מיליון דולר, עם מסחר בהיקף של כרבע ממניות החברה. מאז ההשתלטות העוינת על החברה לפני כשנה - שאותה הובילו משקיעים אמריקאים מתוסכלים - היא נסקה מעל 130%.

על פניו נראה כאילו הטריגר לטיסה במניה היה עסקת NFC (תשלומים מסמארטפונים) מרשימה עם בנקים במזרח, שפורסמה ברביעי שעבר, אבל להערכתי הנסיקה במחזורי ענק יכולה להיות קשורה רק למשפט הפרת הפטנט, שיגיע בתחילת 2014 לדיון בביהמ"ש.

און טראק תבעה את טי-מובייל (TMUS) הענקית על הפרת פטנט שלה בכמה טלפונים שהיא מכרה למנוייה, שלטענתה יש בהם טכנולוגיות תשלומים מוגנות פטנט של און טראק. אחרי שטי-מובייל נכשלה בכל ההליכים המוקדמים לדחות על הסף את התביעה, ולפני שההליך מגיע לבית משפט, ייתכן מאוד שהמשקיעים שהתנפלו על המניה מהמרים על פשרה קרובה, שעשויה להכניס לאון-טראק עשרות מיליוני דולרים.

טי-מובייל ניצבת היום מול און-טראק אחרת. זו כבר לא החברה הישראלית הפצפונת מראש פינה שייסד וניהל עודד בשן, שלזכותו ייאמר כי העז לתבוע את טי-מובייל. אחרי פרישת בשן מנהל את החברה עופר ציפרמן, אבל רוב חברי הדירקטוריון שלה אמריקאים.

כלומר, את משחק ה"פוקר" מול טי-מובייל מובילים מקרוב בארה"ב "כרישים" אמריקאים, אשר יודעים דבר או שניים על מיצוי פוטנציאל של פטנטים בעידן הנוכחי של המובייל.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.