דנוס: "עדיף היה לקרוא לצוות 90 הימים צוות 90 הדקות"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אמר במסגרת כנס של מרכז הבנייה הישראלי כי חוק הוד"לים נכשל כישלון חרוץ, כי לא אושרה במסגרתו אף תוכנית חדשה ■ "באף רפורמה אין הפתרון האמיתי: שהמדינה תבנה בעצמה פרויקטים להשכרה"

"הווד"לים היו כישלון מוחלט כי לא אושרה במסגרתם אף תוכנית חדשה", כך אמר הבוקר (ב') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס, בכנס השנתי שעורך מרכז הבנייה הישראלי במלון הנסיכה באילת. "בסך-הכול לקחו תוכניות שהיו בתהליך תכנון, או תוכניות שלא אושרו בגלל חסמים, אז על מה התגאו באישור של 70 אלף יחידות דיור?"

דנוס התייחס גם לעובדה שהווד"לים חלים רק על קרקעות מדינה וציין כי "בסופו של דבר זה רק עוד כלי שחוזרים בו על טעויות עבר. צעקנו שצריכות להיכלל בווד"לים גם קרקעות פרטיות, והיום מדברים על 60% קרקעות מדינה ו-40% קרקעות פרטיות".

דנוס התייחס גם לדוח של צוות 90 הימים שפורסם לאחרונה, "יותר היה מדויק לקרוא לצוות 90 הימים, - צוות 90 הדקות" אמר דנוס. "באורח פלא הצוות שישב 3 חודשים הגיע למסקנה שיש מחסור של 155 אלף יחידות דיור בישראל, שזה בדיוק המספר שעליו דיבר שר האוצר יאיר לפיד לפני הבחירות. התוכנית הזאת היא הזויה ביומרה שלה לשחרר קרקעות, כי גם פה חוזרים על הטעות של שימוש בקרקעות מדינה בלבד".

לדברי דנוס התוכנית של צוות 90 הימים כוללת מכשולים רבים ביניהם הסדרי קניין שצפויים להגיע לבתי משפט. "המנגנון שנקבע נותן פיצוי מוגדל בתקופה מסוימת ואחר כך חוזר להיות נמוך ואין לי ספק שזה יגיע לבג"צ ויעכב את כל הסיפור לפחות בשנה", אומר דנוס. "גם תשואה מינימלית לא קיימת בתוכנית, ונושא הבטחת התשואה הוא קריטי כי להקים בפריפריה פרויקטים להשכרה, יהיה קשה מאוד בלי 8% תשואה לפחות. אני אומר למדינה, שתנסה להקים בסך-הכול שני פרויקטים על קרקעות מדינה, תנסה להשכיר אותן, ותראה אם זה עובד בכלל. לתוכנית יש גם השלכות על תמ"א 35, מה שמבטיח שגם הגופים הירוקים יתנו דעתם על הדברים".

דנוס סיכם ואמר: "בסופו של יום אנחנו שומעים על הרבה רפורמות, אבל באף אחת מהן אין את הפתרון היחיד והאמיתי לבעיה, וזה שהמדינה תבנה בעצמה פרויקטים להשכרה".